Search
Close this search box.

اصطلاحات رایج در شبکه های اجتماعی

فهرست مطالب

با سلام خدمت تمامی دوستان بازدید کننده، در این قسمت شما را با اصطلاحات رایج شبکه های اجتماعی آشنا می کنیم.

ممکن است شما با ورود به شبکه های اجتماعی مختلف با کلماتی ناآشنا مواجه شوید، به همین دلیل ما برای شما در اینجا تعدادی از پرکاربرد ترین اصطلاحات شبکه های اجتماعی را آورده ایم.

اصطلاحات رایج شبکه های اجتماعی

Social networking  یا شبکه های اجتماعی:

برای توصیف ابزار ها و پایگاه هایی که کاربران از آن به عنوان محلی برای اشتراک گذاری و انتشار مطالب خود استفاده می کنند، شبکه ی اجتماعی گویند.

Profile پروفایل:

به صفحه ای که کاربران در زمان عضویت در شبکه های اجتماعی ایجاد می کنند تا خود را بهتر به دیگران معرفی کنند، پروفایل گویند.

پروفایل شامل:

  1. آواتار یا عکس کاربر
  2. بیوگرافی
  3. علاقه مندی ها
  4. مطالبی که بروز کرده
  5. فهرست دوستان و……………… است.

آواتار یا تصویر پروفایل:

به عکس کوچکی که در بالای پروفایل موجود است، آواتار گویند. معمولا آواتار، عکسی از خود افراد یا فرد یا چیزی که مورد علاقه ی آن کاربر باشد است.

Homepage یا صفحه ی خانگی:

به صفحه ای گفته می شود که بعد از وارد کردن نام کاربری و رمز عبور خود، وارد آن می شوید، صفحه ی خانگی می گویند.

دسترسی به این صفحه فقط برای خود کاربر امکان پذیر است و این صفحه اختصاصی است.

صفحه ی خانگی شامل:

  • دسترسی به صندوق نامه
  • ویرایش پروفایل
  • حذف دوستان
  • پذیرفتن یا رد کردن درخواست دوستی
  • دیدن فعالیت دوستان و……………….. را شامل می شود.

 

 

Feed یا فید:

شما برای دست یافتن به مطالب وبلاگ ها، سایت ها، خبرگذاری ها و…………….. بدون آنکه سایت برای شما باز شود از راهی به نام فید استفاده می کنید.

Keywords – Tags – interests یا کلمات کلیدی ـ برچسب‌ها ـ علاقه‌مندی‌ها:

کلمات بالا برای نشان دادن علاقه و سلیقه ی شما است.شما می توانید تمام چیزهایی را که دست دارید و به آنها علاقه دارید را در صفحه ی پروفایل خود برای دیگران به نمایش بگذارید. در بسیاری از شبکه های اجتماعی جهان، پر کردن (فیلد) یا همان(علاقه مندی ها) نه تنها نشان دهنده ی علایق شما است بلکه می توانید با کلیک بر روی آن افرادی را با علاقه های مشابه شما پیدا کنید.

Friends یا دوستان:

در بیشتر شبکه های اجتماعی، برای دوست شدن با افراد دیگر کافی است شما به صفحه ی پروفایل شخص مورد نظر رفته و بر روی کلمه ی (اضافه کردن دوستان) کلیک کنید. با این کار شما برای فرد تقاضای دوستی ارسال می کنید و در صورتی که فرد آن را قبول کند، شما می توانید فعالیت های او را مثل: مطالبی که بروز می کند را بخوانید، عکس هایی که می گذارد را مشاهده کنید، پست هایی که منتشر می کند را بخوانید و…………….. را در شبکه ی اجتماعی او ببینید.

Friendship request یا درخواست دوستی:

برای اینکه با فردی ارتباط برقرار کنید و او را در فهرست دوستان خود ببینید، باید برای فرد مورد نظر خود درخواست دوستی ارسال کنید و در صورتی که فرد مقابل آن را بپذیرد شما در فهرست دوستان او می روید و می توانید با آن ارتباط برقرار کنید و حالت دیگر این است که آن فرد درخواست دوستی شما را رد کند و نپذیرد.

Friend finding یا پیدا کردن دوستان:

شما می توانید برای یافتن افرادی با علایق مشابه شما بر روی کلمه ی علایق کلیک کرده و لیستی از افراد با علاقه های مشابه شما بیابید.

Bloking یا بلاک کردن:

در صورتی که شما می خواهید فردی مطالب شما را نخواند و در زیر آنها کامنت نگذارد، شما باید آن فرد را بلاک کنید تا فرد دیگر به مطالب شما و صفحه ی پروفایل شما دسترسی نداشته باشد.

Tag یا برجسب:

شما برای توضیح دادن و یا دسته بندی کردن محتویات وب مانند:(متن،عکس،فیلم،صوت و…..) از تگ یا برجسب استفاده می کنید.

Upload یا بارگذاری:

شما برای قرار دادن عکس،فیلم یا فایل صوتی در شبکه ی اجتماعی به صورتی که از تمام نقاط جهان به آن دسترسی داشته باشند، آنها را آپلود یا بارگذاری می کنید. در این قسمت برای دسترسی کاربران به فایل های آپلود شده، تنظیمات متعددی قرار داده شده است، برای مثال: شما می توانید معین کنید که چه افرادی به فایل ها دسترسی داشته باشند.

Groups=forums (فاروم ها=گروه ها):

گروه ها را افرادی تشکیل می دهند که در مورد موضوعات خاصی، مطالبی را منتشر می کنند، مثل گروه های: سیاسی، اجتماعی، ورزشی و……….

micro blog یا میکروبلاگ:

به نوعی بلاگ که دارای پست هایی با تعداد کاراکتر محدود و مشخص باشد، میکروبلاگ گویند. معمولا کاربران آنها به کارهای درحال انجام یا اتفاقاتی که در حال رخ دادن است، اشاره می کنند. شاخص ترین شبکه ی اجتماعی که این گونه باشد می توان به توئیتر اشاره کرد.

DM یا دایرکت مسیج:

کلمه ی DM مخفف دایرکت مسیج است و به پیغام های که خصوصی باشد و به صورت مستقیم در شبکه های اجتماعی تبادل شود گویند.

RT یا ری توئیت:

در شبکه ی اجتماعی توئیتر، زمانی که شما به نظر (توئیت) شخصی را می پسندید و می خواهید آن را در صفحه ی توئیتر خود داشته باشید و آن را منتشر کنید و آن را ری توئیت کنید، باید از فرمول زیر استفاده کنید:

RT @نام کاربری شخص توئیت کننده + توئیت مورد علاقه

Short or tiny URL یا نشانی کوتاه:

به نوعی نشانی اینترنتی کوتاه شده که در شبکه های اجتماعی وجود دارد و کاربر از طریق آن نشانی طولانی یک پایگاه اینترنتی را به اشتراک می گذارند، می گویند. در این مواقع کاربران نشانی مورد نظر خود را به پایگاهی که کوتاه کننده ی نشانی باشد می دهند و یک نشانی کوتاه شده دریافت می کنند که مستقیما آن ها را به مقصد می رساند.

# hashtag:

هشتگ نشان دهنده ی این است که، کاربری بخواهد نوشته ی خود را به دسته بندی خاصی تگ کند، بدین ترتیب زمانی که کاربری لغتی را در شبکه ی اجتماعی جستجو کنند، در نتایج جستجو مطالب تگ شده ی شما هم نمایش داده می شود.

برای جداسازی عبارتی که بیش از یک کلمه است از(آندرلاین  _  ) استفاده می کنیم.

برای مثال:          #شبکه های_اجتماعی

Podcast یا وبلاگ های صوتی تصویری:

به پیغام ضبط شده(صوتی یا تصویری) که کاربران از طریق آن می توانند حرف ها و اعمال خود را به دیگران نشان دهند، پادکست گویند.

Poke یا پوک:

به هنگامی گفته می شود که شما به پروفایل شخصی سر می زنید و با استفاده از این قابلیت نشان می دهید که به چه کسانی سر زده اید.

Bookmarking یا بوک مارکینگ:

به معنای ذخیره کردن نشانی یک پایگاه اینترنتی جهت دسترسی و یافتن آسان تر آن نشانی، بوک مارکینگ گویند. این قابلیت را می توان در مرورگر ها و شبکه های اجتماعی یافت و کاربر در تمام نقاط جهان به آن دسترسی دارد و می تواند نشانی را با کاربران دیگر به اشتراک بگذارد.

Chicklet یا چیکلت:

به دکمه هایی کوچک که به عنوان نماد دنبال کردنRSS  ها استفاده می شود و معمولا این دکمه ها نارنجی رنگ بوده وحالتی گرافیکی دارند.

 cms یا سی ام اس:

نرم افزاری است که دارای ابزار هایی است که قابلیت ایجاد صفحات وب، فروشگاه ها، وبلاگ ها، ویکی ها وشبکه های اجتماعی را دارا است.(در واقع، مهم ترین ابزار آنلاین ساخت صفحات وب و شبکه های اجتماعی را می توان سی ام اس خواند.)

Lurkers یا لورکرها:

به افرادی که در گروه ها و گفتگو ها فقط مطالب را می خوانند و در بحث های گروه ها شرکت نمی کنند.

Mo blog یا موبایل بلاگ:

این عبارت مخفف موبایل بلاگ است و شامل وبلاگ هایی می شود که دارای عکس هایی است که توسط دوربین تلفن همراه گرفته شده و در آن به اشترک گذاشته می شود.

Photo sharing یا به اشتراک گذاری عکس:

به معنای آپلود تصویری در شبکه های اجتماعی است که در این حالت سایر کاربران می توانند در مورد  عکس آپلود شده ی شما نظر دهند و تگ بگذارند.

Web 2 یا وب 2:

به معنای نسل دوم صفحات وب که این صفحات برپایه ی تعاملات کاربران ایجاد شده و گسترش داده شده است. شبکه های اجتماعی از این نوع صفحات وب می باشد.

Widgets یا ابزارک ها:

به دکمه های کوچکی که به کاربران کمک می کند تا آنها کارهایی از جمله دنبال کردن فید، جستجو کردن ویژه و…….. را در اختیار داشته باشند.(این ابزار علاوه بر مواردی که گفته شد برای اطلاع از آب و هوا، تقویم و پرواز ها و………. هم استفاده    می شود.)

Wiki یا ویکی:

به فضای اشتراکی آنلاین میان کاربران که در این فضا صفحاتی ایجاد شده و کاربران  می توانند صفحات یکدیگر را با موضوعات مختلف ویرایش و تصحیح کنند.

Wall یا دیوار:

به بخشی از پروفایل کاربر گویند که دیگر کاربران قادر به نوشتن مطالب و افزودن لینک، عکس،فیلم و…….. بر روی آن دیوار هستند.

Like یا مورد علاقه:

در صورتی که مطلب یا عکس یا فیلمی از کاربر دیگر را پسندیدید، شما می توانید بر روی دکمه ی لایک زده و آن را پسند کنید.

به سایت ما marketor سر بزنید.

با تشکر از توجه شما بازدید کننده ی عزیز

5/5 - (1 امتیاز)

جستجو

آخرین مطالب

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *