کسب و کارهای متفاوت، با ترفندهای مختلفی به دنبال جذب مخاطبان زیادی و در نهایت فروش بیشتری هستند؛ آنها تکنیک های متفاوتی برای بازاریابی به کار می برند و برای تبلیغات هزینه های زیادی صرف میکنند.ولی میخواهیم راجع به یک پروسه مهم صحبت کنیم که پایه و اساس تمام این فعالیتها می باشد ودر صورت رعایت نشدن کسب و کار ها شانس بسیار کمی برای موفقیت دارند،با ما همراه باشید تا دایره طلایی سایمون سینک را مورد تحلیل و بررسی قرار دهیم.
دایره طلایی سایمون سینک چیست؟
علت اصلی موفقیت کسب و کارهای مطرح در دنیا توط سایمون سینک،سخنران و نویسنده مطرحی ارائه شد،که یک طرح مفهومی، و بسیار ساده که توانست در شرکت ها و در قلب مشتریان نفوذ کند،و حس ارزشمندی را به مشتریان بدهد و با همین تکنیک مدیران شرکت ها توانستند به موفقیت های بزرگی برسند و کسب و کار خود را گسترش دهند.
سایمون سینک با تحقیق روی 100 نوع کسب و کار توانست به این نتیجه برسد که تنها عاملی که موجب رشد کسب و کار می شود،ماندگار شدن در ذهن مشتری می باشد،نمونه این تئوری و پیشنهاد را می توانید در فروش بالای شرکت اپل مشاهده کنید.در ادامه به بررسی سه حلقه سایمون سینک می پردازیم با ما همراه باشید:
1.حلقه بیرونی: چیستی :
شما بایدطور کامل و مشخص اطلاع داشته باشید چه نوع محصول و خدماتی را ارائه میدهید. بیشتر کسب و کارها پاسخ این سوال را میدانند و فقط جواب به این سوال نمیتواند دلیل اصلی و تفاوت شرکت های ماندگار باکسب و کارهای شکست خورده باشد!
2.حلقه وسط: چگونگی :
کسب و کارهایی که به این موضوع آشنا هستند تعدادشان زیاد نیست ولی این موضوع هم نمیتواند دلیل تفاوتی باشد که ما در جستجوی آن هستیم. علت بیان چگونگی، این است که صاحبان شرکت ها، از چگونگی فروش محصولشان مطلع باشند؛ آشنایی با تکنیک های موثر بازاریابی جهت گسترش کسب و کارشان وتعیین بهترین فرصت جهت عرضه محصولاتشان و همچنین آشنایی با روشهای موثر تبلیغات.
3. حلقه درونی: چرایی:
چیزی که موجب شده تا کسب و کارهای پرطرفداری مانند گوگل،اپل و مایکروسافت از دیگر کسب و کار ها متمایز شوند،پاسخ به این سوال است،در ابتدا تصور می کنید پاسخ به این سوال بسیار راحت و آسان است،ولی جالب ست بدانید که بیشتر کسب و کارها قادر به پاسخ دادن به این سوال نیستند.زمانیکه شما به عنوان یک صاحب شرکت نیاز مخاطب خود را شناسایی نمایید،به راحتی می توانید نقشه راه را شناسایی و از شرح وظاف خود مطلع شوید،این آگاهی کمک زیادی میکند،تا بهترین محصول را تولید و به جای تمرکز بر روی قیمت محصول سعی در ارزش و ماندگاری در ذهن مخاطب داشته باشید.سایمون سینک یک حرف طلایی دارد تحت این عنوان؛
مردم بابت کاری که انجام می دهید پول پرداخت نمی کنند بلکه بابت دلیل شما برای انجام آن کار پول می دهند.
فواید مشخص کردن چرایی کسب و کار:
- افزایش کیفیت محصول
- بالا رفتن انگیزه مدیران کسب و کار و حتی کارمندان شرکت
- ایجاد ارتباط با مخاطب
- ایجاد حس صمیمیت بین مشتریان و صاحبان کسب و کار
- افزایش اعتماد مخاطب
- ارائه اطلاعات عالی و تولید محتوای مورد پسند کاربر در مورد موضوع کسب و کار
- ماندگاری بیشتر در ذهن مخاطب و در نتیجه فروش بیشتر و پایدارتر!
اگر یک کسب و کار به حلقه سوم توجه نکند چه اتفاقی میافتد؟
، بیشتر کسب و کارها همانطور که ذکر شد به این موضوع اصلا توجه نمیکنند. پیش از بررسی معایب معیین نکردن چرایی جهت کسب و کار، بیایید در ابتدا مفهوم یک کلمه جذاب را مورد بررسی قرار دهیم.
قطعا این جمله معروف، و البته کمی کلیشهای ولی بسیار درست را بارها شنیده اید:
قهرمان شدن سخت است. اما قهرمان ماندن بسیار سخت تر است.
با توجه به این کلمه ما قادر به بررسی موفقیت کسب و کار را از دو دیدگاه باشیم؛
- دیدگاه اول:
موفقیت در کسب و کار یعنی فروش فوق العاده بالا در یک بازه زمانی
- دیدگاه دوم:
موفقیت در کسب و کار یعنی پایداری و ثبات آن، فروش تصاعدی و عاقلانه محصولات و در نتیجه ارزش آفرینی
در نظر می رسد ، دیدگاه اول دقیقا مانند قهرمان شدن و دیدگاه دوم مانند قهرمان ماندن می باشد! اگر مدیران کسب و کار، چرایی خود را معیین نکند، شاید در بازه کوتاهی به فروش عالی برسد و به اصطلاح سر و صدا راه بیاندازد، ولی بعد از مدتی قطعا مشتریان خود را از دست خواهد داد.
مضرات معیین نکردن چرایی کسب و کار به طور خلاصه،در این 5 مورد خلاصه میشود:
- کاهش کیفیت محصولات و خدمات
- به علت عدم توجه به مخاطب قسمت پشتیبانی و خدمات پس از فروش ضعیف می شود
- عدم اطمینان مخاطبان به کسب و کار
- عدم استفاده صحیح از سرمایه، نیروی انسانی و مهم تر از همه زمان
- آغاز روند نزولی فروش محصولات بعد از مدت کوتاه و یا اعلام ورشکستگی!
جمع بندی:
دایره طلایی سایمون سینک، یک موضوع کاملا ریشهای می باشد و به همه مفاهیمی که برای پیشرفت یک کسب و کار نیاز است متصل میشود.پس نمیتوان یک متن جامع راجع به این موضوع تهیه و انتشار داد. با همه این تفاسیر، در حدتوان خود سعی کردیم این سه حلقه تاثیرگذار را مورد بررسی و تحلیل قرار دهیم و نکات مهم را به شما آموزش دهیم. دقت داشته باشید، هدف اصلی شما کمک به مشتریان و مخاطبان می باشد، اگر مسائل مهم و ابهامات کسب و کارتان برای شما حل نشود،پس انتظار دارید که چگونه به مشتریان خود کمک کنید؟