در این مقاله قرار است به معنا و مفهوم کلمه ux که مخفف User Experience است بپردازیم.این که اصلا ux چیست؟ و چه کاربرد ها و اهمیتی دارد.
مفهوم ux :
همانطور که در بالا گفته شد user Experience که به اختصار ux خوانده می شود به معنای تجربه کاربر است.
این تجربه می تواند شامل هر چیزی باشد. مانند تجربه کاربر از دیدن یک محصول ، تجربه کاربر از دیدن یک سایت و غیره.
در واقع ux بر روی احساسات کاربران تمرکز دارد و به کسی که باعث به وجود آمدن این تجربه کاربر حال خوب یا بد میشود، Ux designer یا طراح تجربه کاربری میگویند
این وظیفه هم میتواند به عهده طراح سایت باشد و هم یک شخص متخصص دیگر.
البته اگر طراح سایت این مسئولیت را بر عهده دارد قطعا باید فرد با مهارتی باشد.زیرا شاید عنوان طراح تجربه کاربری ساده به نظر برسد اما در اصل پیچیده تر از این حرف ها است.
ux و ارتباط آن با احساسات کاربر:
طراح تجربه کاربری باید بتواند احساس همه کاربران را در نظر بگیرد. در هر مرحله از کار یک سوال در ذهن وی شکل میگیرد: ” کاربران با دیدن این قسمت چه احساسی دارند؟ “.طراح تجربه کاربری خود را در جایگاه عامه مردم قرار میدهد و از نگاه آنها به این سوال پاسخ میدهد.
اگر درجه سختی طراحی سایت از 10 نمره 6 باشد،سختی کار طراح تجربه کاربری را میتوان 8 یا 9 دانست.زیرا کاری که وی انجام میدهد در تمام مراحل تولید تا فروش و پس از فروش یک محصول یا برداشت های متفاوت یک کاربر از یک سایت تاثیر دارد.
اگر همه مراحل موفقیت آمیز باشد و این مرحله خراب شود کل کار به خطر می افتد.یک سایت هر چقدر هم که امکانات کاملی داشته یاشد تا احساس خوشایندی از دیدن آن در کاربر ایجاد نشود موفقیت حاصل نمیشود.حال منظور از این احساس خوشایند چیست؟
برای مثال کاربر در حال گشت و گذار در سایت شما است و یک ایده جالب چشم او را میگیرد. همان میشود موفقیت در تجربه کاربری.
این کاربر ممکن است بارها و بارها برای تست و دیدن دوباره آن به سایت شما سر بزند.حال هرچقدر این ایده ها و جلب نگاه ها بیشتر باشد،موجب افزایش بازدید و ترافیک سایت شما میشود.این فقط یک چشمه از کاربرد های تجربه کاربری بود.
بیایید به این قضیه به صورت برعکس نگاه کنیم.کاربر وارد سایت شما میشود، نک تک اجزا را بررسی میکند. خب تا اینجا که مطلوب است …. اما…بله، یک نکته خیلی کوچک که شاید از نگاه خیلی ها مهم نباشد به چشم او میخورد.این باعث میشود او از کسی که قصد داشت سایت شما را یک تجربه جدید و لذت بخش بداند به فردی ناامید تبدیل شود که تمایلی به دیدن بقیه قسمت های سایت ندارد.حتی اگر جیز های خیلی خوبی در انتظار او باشد…
پس این که کاربر تصمیم بگیرد باز هم به سایت شما سر بزند یا نه، به تجربه کاربری وی بستگی دارد.
چگونه ux را ملموس تر کنیم :
اگر در ابتدای متن با مفهوم ux آشنا نبودید ، به نظر میرسد که اکنون تا حدودی قابل درک تر شده است.اما شاید از خود بپرسید “چگونه ux را در طراحی های خود بگنجانیم؟ ”
فکر میکنم با یک مثال کاربردی بتوانید پاسخ خود را پیدا کنید.شما در حال طراحی یک وب سایت هستید.میخواهید یک فرم را طراحی کنید.حال خود را جای بازدید کنندگان بگذارید.
این رنگی که انتخاب کرده ام چشم را اذیت نمیکند؟…این عکسی که من انتخاب کرده ام مطمئنا یک مفهومی را منتقل میکند. اما این مفهوم ، واقعا آن مفهومی است که مد نظر من است؟ کاربر با دیدن آن چه مفهومی در ذهنش نقش میبندد؟ این قسمت چه کاربردی برای بازدید کنندگان دارد؟ آیا مشکل آنها را حل میکند؟
برای پاسخ به این دست از سوال ها خود را به جای تعدادی از انواع بازیدید کنندگان با نگرش های مختلف بگذارید.فردی خوش بین ، بد بین و حتی فردی فوق العاده ایرادگیر.
اگر از جنبه های مختلف به سایت خود نگاه کنید میتوانید معایت و ایرادات را شناسایی و رفع کنید.
در طراحی ux گاهی لازم است برای جلب نگاه بازدید کننده تا این حد در جزئیات ریز شوید تا به نتیجه مطلوب برسید.
دنیای امروز دارد به سمت تعامل رایانه و کاربر پیش میرود. همان جذب نگاه می شود یک نوع ارتباط و تعامل.پس اگر میخواهید از رقبای خود پیشی بگیرید روی این محور تمرکز زیادی داشته باشید
این مقاله توسط بخش سئو گرافیک سایت همیار سئو تهیه شده است
نویسنده سئو گرافیک : الهام زارعی
0 پاسخ
مطلب بسیار خوبی بود.ممنون
خسته نباشید ممنون به خاطر این مطلب
زیبا
خواهش میکنم. انجام وظیفس