پشتیبانی را با ما تجربه کنید

Search
Close this search box.

آشنایی با فیس بوک و تاریخچه آن

فهرست مطالب

در این مقاله میخواهیم درباره آشنایی با فیس بوک و تاریخچه آن توضیح دهیم با مارکتور همراه باشید

آشنایی با فیس بوک و تاریخچه آن

فیس بوک چیست؟

فیس‌بوک نام شبکه‌ای اجتماعی می باشد که بدون شک اکثر کاربران اینترنت حداقل نام آن به گوششان خورده است.

اهمیت و کارایی این شبکه اجتماعی در جمع‌آوری افراد و نیز به اشتراک گذاشتن اطلاعات کاملاً مشخص و نمایان می باشد.

به همین دلیل شاید بهتر است تا این شبکه اجتماعی، مؤسس آن، و با برخی از مسائل پشت پرده آن آشنا شویم.

فیس بوک یک سایت قدرتمند اجتماعی است که به شما این امکان را می‌دهد تا دوستان قدیمی و جدید، آشنایان و بستگان‌تان را پیدا کنید

و آن‌ها را به لیست دوستان خود اضافه کنید.

با این کار شما همواره قادر خواهید بود با آن‌ها گفتگو کنید و موارد بسیاری از قبیل مطالب دلخواه‌تان، عکس، فیلم، لینک و… را با آن‌ها به اشتراک بگذارید.

شما همچنین می‌توانید در مورد مطالب و عکس‌های دوستانتان اظهارنظر کنید و در صورت تمایل با آن‌ها اعلام موافقت کنید.

در فیس بوک این امکان برای شما وجود دارد که حتی با معروف‌ترین و محبوب‌ترین افرادی که می‌شناسید گفتگو کنید و مطالب آنها را بخوانید.

از دیگر امکانات فیس بوک می‌توان به ایجاد گروه‌های مختلف و عضویت در آن‌ها و ارسال دعوت‌نامه برای مناسبت‌های مختلف اشاره کرد.

البته نباید شرکت فیس بوک را با شبکه اجتماعی فیس بوک اشتباه بگیرید. شرکت فیسبوک چهار محصول کلیدی دارد:

  1. شبکه اجتماعی فیس بوک
  2. فیس بوک مسنجر
  3. واتس اَپ
  4. اینستاگرام

بنابراین، وقتی از فیسبوک حرف می‌زنیم باید توجه داشته باشیم که در مورد شرکت فیسبوک حرف می‌زنیم یا شبکه اجتماعی فیسبوک؟

در ادامه‌ی این مقاله‌، از شبکه اجتماعی فیسبوک بیشتر خواهیم گفت با مارکتور همراه باشید:

 

تاریخچه فیسبوک

مارک زاکربرگ، دانشجوی رشته علوم کامپیوتر و روان‌شناسی دانشگاه هاروارد، پیش از آن نیز تجربه‌هایی در راه‌اندازی شبکه اجتماعی داشت.

او وب‌گاه‌هایی مانند CourseMatch برای پیگیری وضعیت مدرک تحصیلی

و Facemash را برای رده‌بندی میزان جذابیت افراد را طراحی کرده‌ بود.

در ماه فوریه سال ۲۰۰۴ میلادی و در سن ۲۰ سالگی به همراه دوستان خود وبگاه The Facebook را راه‌اندازی کرد.

در ۲۴ ساعت اولیه راه‌اندازی این وبگاه ۱٫۲۰۰ نفر از دانشجویان دانشگاه هاروارد

و پس از یک ماه، بیش از نیمی از دانشجویان کارشناسی این دانشگاه در آن نمایه (پروفایل) داشتند.

با گذشت زمان درِ آن برای دانشگاه‌های شهر بوستون، آیوی لیگ و دانشگاه استنفورد نیز گشوده شد.

پس از افزوده شدن دانشگاه‌های مختلف و دبیرستان‌ها به لیست مجاز عضویت در فیس‌بوک،

عضویت در آن به‌تدریج در دسترس تمامی افراد بالای ۱۳ سال در سراسر دنیا قرار گرفت.

کاربران برای بهره‌گیری کامل از فیس‌بوک باید در آن نام‌نویسی کنند.

پس از نام‌نویسی، امکان ایجاد نمایه شخصی، افزودن دیگر کاربران به فهرست دوستان،

فرستادن و دریافت پیام و دریافت آگاه‌سازی از تغییرات دوستان خود فراهم می‌شود.

علاوه بر این موارد، پیوستن به گروه‌های موردعلاقه، یافتن همکاران، هم‌کلاسی‌ها،

پسندیدن پست‌ها، بیان دیدگاه و دسته‌بندی دوستان از امکانات دیگر این سیستم است.

در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۲ میلادی تعداد اعضای این وبگاه از مرز ۱ میلیارد نفر گذشت.

که به گفته خود فیس‌بوک ۸/۷٪ آن‌ها کاربران جعلی هستند.

وبگاه فیس‌بوک سالیانه ۱۸۰ پتابایت (معادل نیم پتابایت در روز) اطلاعات در سرورهای خود ذخیره می‌کند.

این وبگاه به ۱۴۰ زبان دنیا قابل‌دسترس بوده و ۷۰ درصد از کاربران آن در خارج از ایالات‌متحده هستند.

فیس‌بوک در حال حاضر بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی دنیا با بیش از ۲ میلیارد کاربر فعال است.

 

فیس بوک نسخه موبایلی

در روز چهارم آوریل ۲۰۱۳، فیس‌بوک، نسخه موبایلی شبکه اجتماعی‌ خود را برای غلبه بر نسل جدید گوشی‌های هوشمند به وجود آورد.

زاکربرگ، مدیرعامل شرکت فیس‌بوک، درکالیفرنیا از یک اپلیکیشن لانچر برای گوشی‌های اندرویدی رونمایی نمود

بدین ترتیب بخش عمده ای از خط‌مشی کمپانی فیس‌بوک را برای حضور پررنگ‌تر بزرگترین شبکه اجتماعی جهان در دنیای موبایل برای همگان آشکار کرد.

این در حالی می باشد که ۲۰ درصد مصرف اپلیکیشن‌های موبایل‌های هوشمند به اپ فیس‌بوک مجهز است.

محصول مشخص شده فیس‌بوک هوم Facebook Home  نام دارد که در آن مارک زاکر برگ  به طور متوالی  به  قراردادن افراد برای نخستین بار به جای برنامه‌ها در صفحه اصلی اشاره می نماید.

براین اساس، فیس‌بوک هوم یک سیستم عامل جدید ویک شاخه ازاندروید نمی باشد،

بلکه یک صفحه اصلی جدید و یک رابط اپلیکیشن لانچر برای گوشی های هوشمند مجهز به اندروید است که نوتفیکیشن‌ها، پست های، فیدهای خبری و پیام‌های  فیس‌بوک را باخبر می سازد.

مارک زاکربرگ می‌گوید، شما باید قادر باشید تا گوشی‌های اندروید خود را به یک دستگاه اجتماعی بزرگ بدل سازید.

امروزه تلفن‌های ما در محدوده برنامه‌ها و نرم افزارها طراحی و ساخته شده‌اند نه مردم! ما قصد داریم تا محدوده آن را عوض کنیم.

 

منبع:مارکتور

امتیاز به این مطلب post

جستجو

آخرین مطالب

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *