افزایش فالوور اینستاگرام و تبلیغات تنها بخشی از پروسه داشتن یک صفحه اینستاگرامی عالی است. تبلیغات، مخاطبان جدیدی را روانه صفحه شما میکند اما بخش مهمی از این فرآیند با ورود مخاطب به صفحه شما تازه شروع میشود. یعنی مخاطبی که به صفحه شما میرسد حالا باید دلیلی برای فالوو کردن شما پیدا کند و شما بتوانید در چند ثانیه توجیهش کنید که در این صفحه بماند. در این مقاله 5 راه طلایی و کاربردی برای افزایش فالوور در اینستاگرام که نمی دانستید.با ما همراه باشید.
5 راه طلایی و کاربردی برای افزایش فالوور در اینستاگرام که نمی دانستید.
افزایش فالوور با تولید محتوای مفید:
بسیاری تصور میکنند اولین و بهترین راهکار افزایش فالوور در اینستاگرام این است که تبلیغات کنیم و هزینه زیادی صرف دیده شدن صفحه بکنیم. اما این افراد از یک نکته مهم غافل هستند و آن این است که تبلیغات صفحه شما را غنی و ارزشمند نمیکند و تنها به دیده شدن آن کمک میکند. حالا اگر این دیده شدن با مفید بودن همراه نباشد، مخاطب چه دلیلی پیدا میکند تا شما را دنبال کند؟
قبل از شروع تبلیغات و اینکه چگونه فالوورهایمان را زیاد کنیم این 5 راه طلایی و کاربردی را رعایت کنید:
موضوع صفحه را روشن کنید:
مخاطبانی که برای اولین بار به صفحه شما میآیند میخواهند ظرف چند ثانیه متوجه شوند وارد چه صفحهای شدهاند و اینجا چه خبر است. آنها مخاطبان کم حوصله شبکههای اجتماعی هستند که با یک حرکت انگشت به انواع محتوا دسترسی دارند و برای همین دلیلی نمیبینند که وقت زیادی را به شما اختصاص بدهند. مگر اینکه نظرشان را به سرعت جلب کنید! برای همین لازم است بالای صفحهتان توضیح مناسبی نوشته باشید و در صورتی که سایت یا پلتفرمی برای خدماتتان دارید آدرس آن را درج کرده باشید. به این ترتیب فورا متوجه میشوند که کسب و کار شما چیست و چه کمکی میتوانید به آنها بکنید.
تبدیل کردن پروفایل شخصی به پروفایل بیزینس که به سادگی با روشن کردن یک دکمه در بخش تنظیمات اتفاق میافتد، برای کسب و کارها ضرورت دارد و میتواند نشانه کار حرفهای شما در اینستاگرام باشد. علاوه بر این به شما امکان درج ایمیل و شماره تماس در بالای صفحهتان را میدهد و ارتباط مخاطبانتان را با شما ساده میکند و احتمال استفاده آنها از محصول و خدمات شما را بیشتر میکند.
یک صفحه زیبا بسازید:
اینستاگرام یک شبکه اجتماعی تصویر محور است و اولین چیزی که به محض ورود با آن مواجه میشویم تصویر است. وقتی وارد یک صفحه جدید میشوید آشفتگی تصویرهای صفحه میتواند شما را در یک نگاه زده کند. پس خودتان را جای مخاطبان بگذارید و سعی کنید یک منظره دلنشین برای چشمهایش خلق کنید تا وقتی وارد صفحه شما شد بیشتر مکث کند و وسوسه شود تا بعضی از پستها را باز کند و بیشتر به آنها توجه کند. برای این کار علاوه بر اینکه از عکسها و فیلمهای باکیفیت استفاده میکنید، میتوانید از الگوهای مختلفی برای چیدمان پستها هم استفاده کنید: مثلا بعضیها ترجیح میدهند به هر چند پست صفحه یک تم رنگی بدهند و صفحه را به شکل چند پست در میان مرتب کنند. بعضی دوست دارند صفحه را شطرنجی درست کنند و یکی در میان ظاهر خاصی به پستها بدهند. بعضی هم راههای خلاقتری پیدا میکنند تا پستهایشان را با نظم خاصی منتشر کنند. اما سادهترین راه که بسیار رایج و معقول است و شما را تا حد کمتری درگیر ظاهر پستهایتان میکند این است که فقط یک هارمونی کلی را در صفحه حفظ کنند. بدون اینکه در ترتیب پست گذاشتن خودتان محدودیت ایجاد کنید میتوانید یک تم رنگ و نور و یک روش همیشگی ادیت تصویر را پیاده کنید تا در میان پستهای صفحه هماهنگی وجود داشته باشد. میتوانید بسته به موضوع صفحهتان مناسبترین شیوه را انتخاب کنید تا یکدستی و نظم و زیبایی را القا کند.
محتوای منحصر به فرد داشته باشید
حالا که مخاطبانتان به صفحه شما راه پیدا کردهاند و تصمیم گرفتهاند کمی بیشتر اینجا وقت صرف کنند، باید چیزهایی برای ارائه کردن داشته باشید تا از صفحه شما ناامید نشوند و از این تصمیم پشیمان نشوند، در اینجا قسمت کپشن پستهایتان اهمیت بیشتری پیدا میکنند. مراقب باشید تا با تبلیغ بیش از حد محصولات و خدماتتان مخاطب احتمالی صفحه را خسته نکنید. همه افراد فورا مشتری شما نمیشوند بلکه ممکن است از محتوای شما خوششان بیاید و در بلند مدت قصد کنند از شما خرید کنند. بنابراین به آنها هم دلیلی برای ماندن در صحفهتان بدهید و به جای اینکه دائم از قیمتها و طرحها و خدماتتان صحبت کنید، با محتوای خوب و به مفید نظرشان را جلب کنید. تولید محتوا در اینستاگرام باید با استراتژی و طبق برنامه باشد.
از اشکال مختلف در محتوا استفاده کنید:
عکس، ویدیو، تصاویر گرافیکی، IGTV و استوری. از هیچ کدام غافل نشوید. تنوع در اشکال محتوایی به شما کمک میکند متوجه شوید مخاطبانتان از کدام نوع محتوا بیشتر استقبال میکنند. چند سالی است که محتواهای ویدیویی بیش از پیش مورد توجه هستند و ساختن ویدیوهای ساده و کوتاه به شما کمک میکند به اکسپلور راه پیدا کنید و با مخاطبانتان راحتتر ارتباط برقرار کنید. چرا که آنها برای تماشای ویدیو زحمت کمتری میکشند تا برای خواندن متنهای بلند پس از این امکان استفاده کنید.
انتشار پست به صورت منظم:
موفقیت در جلب مخاطبان تازه و حفظ مخاطبان قبلی وابسته به نظم انتشار پستهای شماست. وقتی مدتی طولانی پستی منتشر نمیکنید مخاطب احساس میکند برای این صفحه برنامهریزی و هدفی ندارید و دنبال کردن آن بیفایده است. از طرف دیگر خود شما هم بدون داشتن یک برنامه منظم، برای ایدهپردازی و تولید محتوا دچار مشکل میشوید. انتشار منظم پست به شما کمک میکند آمارهای صفحه از جمله میزان Reach (ریچ: میزان بازدید یکتا) و Impression (ایمپرشن: میزان دفعات بازدید) پستها را بالا نگه دارید و صفحهای فعال و به روز داشته باشید. به این ترتیب ممکن است افراد تعداد دفعات بیشتری در Explore (اکسپلور: بخش پیشنهادات اینستاگرام) با پستهای شما رو به رو شوند و با صفحه شما آشنا شوند.
پاسخگوی مخاطبان باشید:
پاسخ دادن به کامنتها و دایرکتها به مخاطبان ،یکی از 5 راه طلایی و کاربردی است که کمک میکند که احساس کنند با یک کسب و کار متعهد و افراد پاسخگو طرف هستند نه رباتهایی که پست میگذارند و ناپدید میشوند، این احساس به آنها اجازه میدهد به شما اعتماد کنند و بتوانند به خرید محصولات و استفاده از خدمات شما فکر کنند. از طرف دیگر این کار به افزایش مخاطبان شما هم به طور غیرمستقیم کمک میکند. چرا که یکی از راههای ورود به اکسپلور اینستاگرام و دیده شدن توسط افرادی که شما را دنبال نمیکنند، افزایش کامنتها و مشارکت زیر پستهای شماست. با پاسخگویی در کامنتها افراد را به بحث و پرسش ترغیب میکنید و آنها را به مخاطبان فعالتری تبدیل میکنید. به این ترتیب شانس دیده شدن پستهایتان را به افرادی که به صفحه اکسپلور سر میزنند هم میدهید.
آمار پستها را بررسی کنید:
یکی از مزیتهای داشتن پیج بیزینس این است که اینستاگرام گزارشهایی از عملکرد پستهایتان در اختیارتان میگذارد. اینستاگرام منبع مهمی برای ارزیابی عملکردتان هستند و میتوانند به شما کمک کنند رویه کارتان را روز به روز بهتر کنید. مثلا میتوانید متوجه بشوید که چه تعداد از افرادی که پست شما را دیدهاند قبلا شما را دنبال میکردند و چه تعدادی از افرادی که پست را دیدهاند فالوور شما نیستند. اینستا گرام به شما میگوید که چه تعدادی از افراد با دیدن هر پست شما را دنبال کردهاند و چه تعدادی پست شما را دیدند. اما قانع نشدند که صفحه شما را فالوو کنند. بنابراین اگر فاصله زیادی میان تعداد افراد این دو گروه باشد، میتوانید تغییراتی در پستهایتان ایجاد کنید تا افراد دسته دوم را هم به دنبال کردن صفحه ترغیب کنید.
از طرف دیگر متوجه میشوید که کدام پستهایتان با استقبال بیشتری مواجه شدهاند و میتوانید ضمن آشنا شدن با سلیقه مخاطبانتان، تم این پستها را در آینده بیشتر به کار ببرید و موفقیتهایتان را با خلاقیت و تازگی بیشتر، تکرار کنید.
چگونگی جذب فالور بیشتر در اینستاگرام:
شروع تبلیغات :
حالا که فعالیت صفحهتان را کاملا زیر نظر دارید و زمینه دیده شدن آن را فراهم کردهاید، آماده تبلیغ کردن هستید. در حال حاضر اینفلوئنسر مارکتینگ موثرترین روش تبلیغ در اینستاگرام است. چرا که این افراد با علایق مشخص و سلیقه موردپسند دنبالکنندگانشان، توانایی بالایی در قانع کردن دیگران به استفاده از محصولات و خدمات شما دارند. آنها میتوانند برند شما را جزئی از سبک زندگی خود معرفی کنند و از تجربه خود در استفاده از کالاها و یا خدمات شما بگویند. این تجربهها کارکردی مشابه انتقال تجربه میان دوستان و آشنایان دارند و نسبت به سایر انواع تبلیغات، طبیعیتر و واقعیتر هستند،این تکنیک یکی از مهم ترین 5 راه طلایی و کاربردی برای داشتن بهترین تبلیغات است.
افزایش ارتباط با مخاطبان :
یکی از راههای رشد صفحه اینستاگرام و افزایش فالوور این است که تعامل مخاطبان را با صفحهتان افزایش بدهید و از این راه وارد اکسپلور شوید. برای این کار لازم است تا در کنار محتوای مفید و باکیفیتی که تولید میکنید و تبلیغاتی که انجام میدهید، به راههای درگیر کردن مخاطب با محتوا فکر کنید. سعی کنید در همه پستها Call To Action (کال تو اکشن: دکمه فراخوان که از شما میخواهد با کلیک بر روی آن کاری انجام دهید) داشته باشید.
درگیر کردن ذهن مخاطب به منشن ها :
یعنی در پستتان راهکاری برای درگیر شدن مخاطب در نظر گرفته باشید. مثلا در انتهای کپشن سوالی بپرسید و از مخاطب بخواهید به آن پاسخ بدهد. یا در پستتان به یکی از خدمات یا محصولاتتان اشاره کنید و از مخاطب بخواهید لینک استوری را باز کند و خدمات شما را امتحان کند. یا اینکه مسابقهای برگزار کنید و از مخاطبان بخواهید در آن شرکت کنند. درخواست یک عکس العمل نسبت به پستی که منتشر کردهاید کمک میکند مخاطبان مدت زمان بیشتری را صرف مشاهده پست شما کنند و با لایک کردن، کامنت گذاشتن، بازدید از صفحه شما، سی, کردن (Save) پست یا ارسال آن برای دیگران به نحوی مشارکت یا اینگیجمنت (Engagement) پست شما را افزایش بدهند. با این کار احتمال دیده شدن پست شما توسط کسانی که شما را دنبال نمیکنند و در نهایت احتمال افزایش فالوورهای شما بیشتر میشود. توجه داشته باشید که این اتفاق در مدتی کوتاه محقق نمیشود و لازم است صبور باشید.
ایجاد مسایقه:
به عنوان نمونه برای افزایش فالورو در پیج مسابقه بگذارید این تکنیک یکی از 5 راه طلایی و کاربردی برای افزایش و جذب فالوور است.
جذب فالوور با هشتگ:
برای اینکه بتوانید پستهایتان را به دست کسانی که شما را دنبال نمیکنند برسانید و آنها را ترغیب کنید که شما را دنبال کنند، هشتگها ابزار بسیار مناسبی هستند. اهمیت هشتگها در اینستاگرام بسیار بیشتر از گذشته شده است. چرا که حالا مخاطبان میتوانند هشتگهایی را که دوست دارند follow کنند و همه محتواهای مربوط به آنها را ببینند. برای استفاده از هشتگ به چند نکته توجه کنید:
- از هشتگهای مرتبط با پستتان استفاده کنید.
- ترکیبی از هشتگهای بسیار پرکاربرد و هشتگهای کم کاربردتر استفاده کنید.
- در دستهبندی مطالبتان از هشتگهای اختصاصی برندتان استفاده کنید.
- از هشتگهای تکراری زیاد استفاده نکنید و برای هر پست هشتگهای مخصوص آن را انتخاب کنید.
از ترندها و مسائل روز استفاده کنید:
هر از گاهی موضوعی در شبکههای اجتماعی داغ میشود. همراهی با ترندها و موجهای اجتماعی همیشه مفید نیست و ممکن است به برند شما ضربه بزند. اما همراهی هوشمندانه به شما کمک میکند بیشتر دیده شوید. مثلا زمانی که برند شما میتواند گرهای از یک مشکل باز کند، مطرح کردن آن با زبانی موثر میتواند به شما کمک کند. اما باید مراقب باشید با ورود به موضوعات نامربوط وجهه خود را به خطر نیندازید و به موجسواری و سوء استفاده متهم نشوید. تنها در صورتی به مسائل روز بپردازید که بتوانید راهکار یا ایده خلاقانهای ارائه کنید و به مشتریانتان کمک کنید.
استفاده از ترندها :
در بسیاری از موارد هم ترندهای شبکههای اجتماعی جنبه سرگرمی دارند. مثلا چالشهایی که شکل میگیرند و هر کس به شکلی خلاقانه وارد آنها میشود میتواند برای شما فرصت خوبی ایجاد کند تا با ساختن یک محتوای جذاب به همراه هشتگی که ترند شده، توجهها را به خود جلب کنید.
به کار بردن هوشمندانه ترند روز :
در پست های خود همزمان با حساسیت اجتماعی روی اپیدمی کرونا توصیههایی برای مقابله با این ویروس منتشر کنید.
تاثیر افزایش فالوور در اعتبار یک پیج اینستاگرام:
ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که افزایش فالوور اینستاگرام اصلا چه اهمیتی دارد؟ اگر هدف از حضور یک برند در شبکه اجتماعی فروش بیشتر و جذب مشتری باشد، آیا جذب مخاطب اینستاگرامی هم اهمیت پیدا میکند؟
در جواب این سوال باید از اعتبار صحبت کنیم. بسیاری از مخاطبان تازهای که وارد صفحه شما میشوند، اعتبار برند شما را با میزان فالوورهایتان میسنجند. گرچه این برداشت ممکن است اصلا درست نباشد و اعتبار شما خارج از فضای اینستاگرام بسیار متفاوت از آنچه از تعداد فالوورهایتان به نظر میرسد باشد، اما این تصور وجود دارد که برندهای خوب فالوورهای زیادی دارند. برای اینکه بتوانید به این انتظار پاسخ بدهید، بهتر است برنامههای منظمی برای رشد شبکههای اجتماعیتان داشته باشید.
تکنیک های افزایش فالوور واقعی اینستاگرام:
حالا که متوجه ضرورت افزایش فالوور در اینستاگرام شدیم و میخواهیم یک صفحه با اعتبار بالا داشته باشیم، آیا میتوانیم با صرف هزینه کمتری فالوور بخریم؟ پاسخ این سوال قطعا منفی است. ممکن است سایتهای فروش فالوور از کلمه (واقعی) استفاده کنند و به شما اصرار کنند که فالوورهایی که از این سایت میخرید واقعی هستند. اما واقعیت این است که این کلمه به درستی استفاده نشده است و این فالوورها هرگز به رشد صفحه شما کمک نخواهند کردمگر این که واقعا طبق هدف شما به سراغ اشخاص رفته و آن ها را ترغیب به فالوو کردن شما کنند
فالورر واقعی چیست؟
منظور این پلتفرمهای فروش فالوور از کلمه واقعی، این است که این پروفایلهای فیک واقعی به نظر میرسد، عکس پروفایل دارند، پست منتشر کردهاند و شبیه به یک پروفایل واقعی هستند. با این حال نمیتوانند کمکی به شما بکنند چرا که در نهایت رباتهایی هستند که برای تغییر عدد فالوور صفحه شما طراحی شدهاند و نه به افزایش مشارکت در صفحهتان کمک میکنند و نه به افزایش فروشتان.
آیا خرید فالوور برای پیجتان مفید است؟
خرید فالوور نه تنها به نفع شما نیست، بلکه به ضرر شما هم هست و امکان رشد طبیعی به کمک تولید محتوا را هم از شما میگیرد. چرا که الگوریتم اینستاگرام برای نمایش دادن پستهای شما در اکسپلور، به نسبت تعداد فالوورها و میزان استقبال از پستتان توجه میکند. در صورتی که بخش قابل توجهی از فالوورهای شما هیچ فعالیتی نداشته باشند و عکسالعملی به پست شما نشان ندهند، این نسبت کاهش پیدا میکند و پستهای شما وارد اکسپلور نمیشوند. به این ترتیب برای همیشه به تبلیغات و هزینه کردن برای دیده شدن پستهایتان متکی میشوید.