فضای مجازی در ایران در چند سال اخیر دچار تحولات بسیاری شده است.با مارکتور همراه باشید.
کل کاربران اینترنت در سال 2018 در دنیا بیش از 4 میلیارد نفر، کاربران شبکههای اجتماعی بیش از 3 میلیارد نفر و استفادهکنندگان از گوشی هوشمند هم نزدیک به 3 میلیارد نفر بوده است و محبوبترین پیامرسانهای اجتماعی در دنیا نیز بهترتیب «فیسبوک»، «یوتیوب» و «واتساپ» هستند.
ایران هجدهمین کشور پرجمعیت دنیاست . ایران جمعیت جوانی دارد و از این رو گرایش به فناوری اطلاعات و ارتباطات زیاد است. فضای مجازی در ایران در چند سال اخیر دچار تحولات بسیاری شده است.
کاربران فضای مجازی در ایران
حدود ۲۹ میلیون کاربر در ۷ پیام رسان اجتماعی داخلی ثبت نام کرده و فعالیت دارند.
جایگاه پیامرسانها در ایران
تلگرام 100میلیون کاربر فعال ماهانه دارد با 350هزار کاربر جدید که روزانه در تلگرام عضو میشوند. همچنین 15میلیارد پیام به صورت روزانه تحویل داده میشود.
تلگرام محبوبترین پیامرسان در ایران با بیش از ۴۰ میلیون کاربر ایرانی
با وجود فیلتر شدن تلگرام ۷۶% کاربران ایرانی هنوز در تلگرام فعالیت دارند.
واتساپ هم پیام رسان بسیار محبوب بین مردم است.
کاربران شبکههای اجتماعی
اینستاگرام محبوبترین شبکه اجتماعی در ایران است.
اینستاگرام یک شبکه اجتماعی موبایلی است که به کاربران اجازه ویرایش کردن و به اشتراک گذاری عکس و ویدیو را میدهد.
این برنامه اجتماعی بیشتر در بین نوجوانان و جوانان محبوبیت داشته است
اینستاگرام ۲۴ میلیون کاربر ایرانی دارد.
مهاجرت ایرانیها از فیس بوک
فیس بوک یکی از محبوب ترین شبکه های اجتماعی در ایران و سراسر جهان بود و در واقع نخستین شبکهای بود که استقبال گستردهای از آن شد و البته خیلی زود هم طرفداران خود را از دست داد.
پاتوق خبرنگاران و سیاستمداران
اگرچه توییتر (Twitter) طرفداران زیادی در میان مردم عادی ندارد اما سیاستمداران، خبرنگاران و دنبالکنندگان اخبار از اصلیترین طرفداران این شبکه اجتماعی هستند.
تجارت الکترونیک در ایران
حجم معاملات تجارت الکترونیکی ایران در سال ۱۳۹۶ حدود ۱۶۰ هزار میلیارد تومان ثبت شده است.
بیش از ۳۱۰۰۰ فروشگاه اینترنتی در ایران دارای نماد اعتماد الکترونیکی در ایران فعالیت میکنند.
بازیهای موبایل بین کاربران ایرانی
بیش از ۲۴ میلیون نفر کاربر بازیهای موبایلی هستند.
۶۵ درصد از بازیکنان بازیهای موبایلی از گوشیهای هوشمند، ۱۳ درصد از تبلتها و ۲۲ درصد از هردو برای بازی کردن استفاده میکنند.
دسترسی به اینترنت در بین کاربران ایرانی ۸۳ درصد است که رقم خوب و قابل توجهی است. اما تنها ۴۹ درصد از کاربران از بازیهای آنلاین استفاده میکنند. این در حالی است که ۸۹ درصد کاربران بازیهای آفلاین را نیز ترجیح میدهند.
منبع :مارکتور