راه اندازی کسب و کار آنلاین مانند بسیاری از شغل های دیگر، اصول و قواعد خاص خود را دارد ودر صورت رعایت نکردن این قواعد، شکست در کسب و کار و از همه مهمتر هدر رفتن سرمایه قطعی است. تعدادی از کسب و کارهای اینترنتی موفقیت چشمگیری کسب می کنند و البته بعضی نیز با شکست مواجه می شوند. مدتی است که در زمینه راه اندازی کسب و کار اینترنتی  مشاوره و فعالیت دارم  و مشاهده شکست افرادی در کسب و کارشان بوده ام. وعلت این شکست نادیده گرفتن رعایت نکته هایی قبل از راه اندازی و بعد از راه اندازی کسب و کارشان بوده است.

همین موضوع باعث شد تا انگیزه ای برای نوشتن مقاله ای در مورد کسب کار اینترنتی و نکات حیاتی آن به نگارش در بیاورم ، تا بتوانم کمک بسیار کوچکی به افرادی داشته باشم که قصد راه اندازی کسب و کار اینترنتی دارند.

بازاریابی :آشنایی با نکته حیاتی و طلایی برای ایجاد کسب و کار اینترنتی پولساز

نکات حیاتی کسب و کار

معرفی۷ نکته حیاتی برای ساختن کسب و کار اینترنتی پولساز:

۱- داشتن ایده ای خوب و مشخص کردن هدف:

همه افراد در زندگی شخصی خود هدف ها و رویاهای فراوانی دارند که علاقه دارند به همه آن ها یا حداقل به رویاهای مهم تر خود برسند، کسب و کارها نیز مانند زندگی بیشتر ما، با هدف مشخص و خاصی شروع می شوند. راه اندازی هر کسب و کار در ابتدا فقط یک یک تصویر ذهنی بوده است. همه افرادی که کسب و کار خود را راه شروع کرده اند، با توجه به یک یا چند هدف مهم ، اقدام به ایجاد کسب و کارشان کرده اند. برای رسیدن به هدف و موفقیت چه در زمینه شخصی و چه در زمینه شغلی، حتما باید چرایی خاصی وجود داشته باشد.

چرا می خواهم به هدفم برسم؟

برای چرایی نیازهایتان ، می توانید دلایل متفاوتی بیاورید. مثال می خواهم در یک زمینه تخصصی، به عنوان فردی معروف شناخته شوم. اگر شما از فردی که رشته دانشگاهی تئاتر و بازیگری را انتخاب و در آینده قصد دارد بازیگر شود و قصد بازی  در یک سریال یا فیلم سینمایی داشته باشد، بپرسید که هدفش از ورود به عرصه بازیگری چه بوده ؟ممکن است جواب دهدکه علاقه دارد مشهور و سرشناس شود. حتما شما نیز در ابتدای شروع کسب و کارتان، این سوال را از خودتان بپرسید که هدفتان از راه اندازی کسب و کار اینترنتی موردنظرتان چیست؟

۲ – بررسی هزینه مورد نیاز برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی:

تا به اینجای مساله شما باید حتما هدف خود را انتخاب کرده باشید چون هدف جزء مهم ترین نکات حیاتی  در کسب و کار اینترنتی است. ولی قصد داریم درباره موضوع مهم دیگری بحث کنم.مقدار سرمایه مورد نیاز در راه اندازی اکثر کسب و کارهای اینترنتی ، بحث همیشگی است و باید حتما مطرح می شود. اهمیت این موضوع در حدی است که بسیاری از کسب و کارهای اینترنتی با شکست مواجه شده است و حتی بعد از شکست کسب و کارشان، باید بدهکاری های بسیار زیادی را پرداخت کنند. بسته به کوچک و بزرگ بودن کسب و کارتان تامین هزینه متفاوت است.

چطور باید آموزش های تان را بسازید؟

برای ساخت ویدئو های آموزشی نیاز به به یک لپ تاپ (کامپیوتر) برای تهیه یا ویرایش فیلم، ویس رکوردر برای ضبط صدا، دوربین فیلم برداری یا موبایل برای ضبط فیلم و مکانی برای فیلم برداری دارید. و قادرید به دو روش ویدئوهای تان را ضبط کنید.

روش اول :

یک فایل پاورپوینت را در لپ تاپ، کامپیوتر خود باز کنید و با کمک نرم افزارهای ضبط ویدئو از صفحه کامپیوتر، ویدئوهایتان را ضبط کنید یا اینکه هنگامی که قصد آموزش فتوشاپ را به صورت تصویریدارید. در این زمان نرم افزار را باز و شروع به ضبط ویدئو از صفحه نمایش  کنید. برای ضبط ویدئو از صفحه نمایش،  از نرم افزارهای Bandicam یا ZD Soft Screen Recorder، Camtasia Studio می توانید استفاده نمایید. نرم افزار ها قابلیت های  مخصوص به خودشان را دارند ولی توصیه ما نرم افزار Camtasia  Studio است.

روش دوم :

با کمک  دوربین فیلم برداری یا موبایل، از خود ویدئو  بگیرید و در آن ویدئو نکات آموزشی را بیان کنید. به عنوان نمونه می توانید طریقه استفاده از یک وسیله خاص را به طور کامل بیان کنید و بعد از اتمام ضبط ویدئو با کمک  نرم افزارهای ویرایش ویدیو مانند, Adobe After Effects ، Camtasia Studio یا دیگر نرم افزارهای  که برای این منظور موجود می باشد، ویدیوهایتان را ادیت و ذخیره نمایید.

بازاریابی :آشنایی با نکته حیاتی و طلایی برای ایجاد کسب و کار اینترنتی پولساز

نکات حیاتی کسب و کار

ولی اگر قصد دارید یک کسب و کار اینترنتی بزرگ را راه اندازی کنید:

ولی برای راه شروع یک کسب و کار اینترنتی بزرگ نیاز به سرمایه  بزرگی دارید.ا حتمالا این سوال را از خود بپرسید که چگونه باید سرمایه اولیه را تامین کنم؟ در ادامه برای شما ۴ راه تامین سرمایه مورد نیاز را آموزش می دهم:

۴ روش تامین سرمایه اولیه از نکات حیاتی کسب و کار اینترنتی :

روش اول: تامین مالی از محل منابع شخصی :

در این روش شما به عنوان سرمایه اولیه مقدار پولی را که تا به امروز پس انداز کرده اید، در نظر بگیرید.البته که باید در این  روش  خیلی  با احتیاط عمل. چون افرادی بوده اند که همه  پس انداز و حتی لوازم شخصی مانند اتومبیل خود را فروختند تا بتوانند سرمایه اولیه را تامین کنند. ولی کسب و کارشان با شکست مواجه شد و تمام سرمایه شان  هدر رفت. در هر صورت برای استفاده از این روش ، همه جوانب را در نظر داشته باشید، چون امکان دارد همه  زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد.

روش دوم:  قرض گرفتن از دوستان و آشنایان:

در روش شما برای تامین سرمایه  اولیه، باید به دنبال قرض گرفتن از دوستان، بستگان و آشنایان باشید. یکی از مزیت های مهم  این روش این هست که سودی به مبلغی که قرض گرفته اید تعلق نمی گیرد و نباید مدت ها در صف دریافت وام باشید. ولی معایبی هم دارد، مانند اینکه اصولا  مبلغی که قرض می دهند میزان محدودی است و باید در سر  موعد مقرر بازپرداخت شود.

روش سوم: اخذ وام از بانک ها و موسسات مالی و اعتباری :

در این روش به جای قرض گرفتن از دوستان و آشنایان،به بانک یا موسسه مالی،مراجعه و درخواست وام بدهید. یکی از رایج ترین روش های تامین سرمایه اولیه همین روش است.ولی مشکل بزرگی که در این روش وجود دارد سود نسبتا زیادی است که به آن تعلق می گیرد.

روش چهارم: جذب شرکا و فروش سهام :

در چهارمین روش جذب شریک و فروش سهام یکی از مراحل تامین سرمایه است. از مزایای فوق العاده ای  این روش می توان به این موضوع اشاره کرد، اگر کسب و کار شما با شکست مواجه شود، شرکا و سهام داران نیز در ضرر شریک هستند و میزان بار اقتصادی  ضرر شما کمتر می شود. ولی کاهش میزان تصمیم گیری شما با توجه به وجود شرکا و سهام داران بزرگ ترین عیبی است که در این روش وجود دارد.

بازاریابی :آشنایی با نکته حیاتی و طلایی برای ایجاد کسب و کار اینترنتی پولساز

نکات حیاتی کسب و کار

۳ – انتخاب نامی مناسب برای سایت و کسب و کار اینترنتی خود و آغاز برندسازی :

در موارد بالا بیان شد که، برای راه اندازی وب سایت تان، هاست و دامنه باید تهیه کنید. در انتخاب دامنه خود باید دقت زیادی به خرج دهید. چون دامنه هر سایتی، عموما به برند آن سایت تبدیل می شود. بیشتر کسب و کارهای موفق اینترنتی که می شناسید، در ابتدا فقط یک نام معمولی بوده اند، ولی به مرور زمان  خود را به عنوان یک برند معرفی کرده اند، مانند: دیجی کالا، بامیلو، تپسی، اسنپ و …

برای حوزه کسب و کارتان یک دامنه متناسب انتخاب کنید و با راه اندازی وب سایت تان، آن را به یک برند تبدیل کنید. زمان زیادی را باید صرف انتخاب نام دامنه خود بکنید. بسیاری از اشخاص و شرکت ها وجود دارند که دامنه های عالی و خوبی  را به نام خودشان  به ثبت می رسانند و هنگامیکه که شما نام دامنه مدنظرتان را سرچ می کنید، مشاهده می کنید که دامنه از قبل به ثبت رسیده است. این اشخاص یا شرکت ها عموما این دامنه ها را به قیمت بسیار بالایی به فروش می رسانند.

۴- تحقیق در حوزه کاری که می خواهید تجارت آنلاین را آغاز کنید:

تحقیق در حوزه ای که قصد تجارت  و فعالیت در آن حوزه یکی از الزامات راه اندازی هر کسب و کار اینترنتی است.هر محصول و خدمت، نسبت به گستردگی و تنوع، مشتریان و بازار خاص خود را دارد. بسیار مهم است  قبل از ورود به یک حوزه و راه اندازی کسب و کار،  دقت کنید و تحقیق کنید که به طور تقریبی این نوع کسب و کار، بازار خوبی دارد یا خیر؟

در کسب و کار اینترنتی، بسیاری از فروشگاه های اینترنتی وجود دارند که محصولات مشابهی را عرضه و یا سایت هایی وجود دارد که در زمینه خدمات آنلاین مشابهی فعالیت دارند ولی هر کدام از این فروشگاه ها و سایت ها مشتریان مخصوص خود را دارند.

تقریبا بیشتر ایده ها در اینترنت مورد استفاده قرار گرفته و کمتر ایده ای است که کمتر مورد استفاده قرار نگرفته باشد. ولی با این  حال می توان با کمی سرچ به ایده هایی تقریبا نو رسید، مثلا ایده ای که زیاد مورد توجه نباشد. ولی می توانید از ایده های مشابه نیز استفاده کنید و با تلاش و پشتکارخودتان ، مشتریان خاصی را به کسب و کار خود جذب کنید.

۵- تعیین محصولات و خدمات :

تمام کسب و کارها بنا بر حوزه فعالیتی که دارند، محصولات مشخص و خاصی را به فروش می رسانند و خدمات معینی نیز  ارائه می دهند. تعیین اینکه چه نوع محصولات یا خدماتی قرار است به فروش برسد بسیار مهم و ضروری است، چون می توان برنامه ریزی دقیقی را برای آن انجام داد. این برنامه ریزی در طول زمان و به مرور در طول چند ماه و یا چند سال اتفاق می افتد، ولی باید در اولین مرحله یک سری محصولات و خدمات مشخص و معینی داشته باشید. برای این منظور لیستی از محصولات و خدماتی که قرار است ارائه دهید را تعیین کنید.

۶- تولید محتوای مناسب و به روز :

تولید محتوای مناسب یکی از مهم ترین موضوعاتی است که باید در نظر گرفت. وب سایت هایی که در رتبه اول و بالای گوگل قرار دارند، عموما محتوای خوب و عالی تولید و ارائه می کنند. محتوا به اشکال گوناگون تولید می شود، مانند مقاله، ویدئو، فایل صوتی، PDF، اینفوگرافیک و …

ارائه همزمان چندین محتوا به مخاطبان بسیار مهم است، بدین صورت که به طور مثال هنگامیکه شما مقاله ای را در سایت تان قرار می دهید،  یک فایل ویدیویی هم از نکات مهم مقاله تان تهیه یا فایل PDF و یا فایل صوتی هم از مقاله تان تهیه نمایید و آنها را در مقاله تان قراربگنجانید.

۷- برنامه ریزی از مهم ترین نکات حیاتی کسب و کار اینترنتی :

عموما، بیشتر کسب و کارها به مرور توسعه می یابند و قسمت های تازه ای به آنها اضافه می شود. آنها  اصولا به دنبال بازار جدید و البته مشتریان  بیشتر و جدید هستند. آیا شما نیز به دنبال توسعه کسب و کار خود هستید؟

توسعه کسب و کار در ابعاد متفاوتی صورت می گیرد؛ از تولید محصول تازه گرفته تا افزایش تعداد پرسنل و … قطعا هر مدیری علاقه دارد کسب و کارخود را توسعه  و گسترش دهد تا بتواند گستره وسیعی از مشتریان را به طرف کسب و کار خود جذب کند. برای موفقیت در این زمینه ، باید حتما استراتژی های مخصوصی داشته باشد.