راهکارهای مهم برای طراحی استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی :

خودشناسی :

یکی از اصل های اساسی که بازاریابان شبکه های اجتماعی اصلا به آن توجهی ندارند،درک و شناخت از کسب و کار خود،بررسی نقاط ضعف و قوت و جایگاه کسب و کار در بازاریابی.

با توجه به چند مورد می توانید به خودشناسی خود کمک بیشتری داشته باشید.

  • مشخص کردن مخاطب هدف
  • مشخص کردن هدف و قصد خود از حضور در شبکه های اجتماعی
  • تشخیص نیاز به  آموزش چه نوع دانش و آگاهی
  • تشخیص مطابقت محتوا با شخصیت و فرهنگ و توانایی تیم کاری

هنگامی که به این نکات دقت داشتید وآنها را رعایت کردید،به راحتی می توانید یک استراتژی و برنامه ریزی موفق و عالی برای بازاریابی در شبکه های اجتماعی و محتوای خود داشته باشید.و توجه نکردن به این موارد موجب موفقیت بیشتر رقیب و عدم موفقیت شما در بازاریابی خواهد بود.

بالاتر از موضوع خود شناسی،قدرت درک و پوشش نقاط قوت شما مطابق با نیازهای مخاطبان هدف و انتظار آنها از شماست.

شبکه های اجتماعی :طراحی استراتژی شبکه بازاریابی شبکه های اجتماعی هدفمند
طراحی استراتژی شبکه های اجتماعی

طراحی محتوا :

موفقیت در  بازاریابی در شبکه های اجتماعی منوط به اهمیت همه جنبه های کسب و کار است.شما باید یک روند عالی برای اراده خدمات و محصولات خود داشته باشید.در امور مالی حتما باید دارای یک برنامه ریزی جامع و کامل روزانه ،هفتگی ،ماهانه و سالانه باشید.در قسمت فروش باید حتما هدف مشخصی داشته باشید.و برای رسیدن به موفقیت و هدف خود برنامه های اجرایی را مورد بررسی قرار دهید.پس نتیجه می گیریم برای رسیدن به موفقیت،به یک برنامه ریزی شفاف و دقیق احتیاج دارید،و حتما قبل از انجام هر کاری حتی قبل از سرمایه گذاری و انتخاب و استخدام نیرو در شبکه های اجتماعی، باید ساختار،هدف و برنامه سالانه و اطلاعات کافی از معیارهای شما برای حضور در شبکه های اجتماعی را تهیه نمایید.

در طراحی محتوا شما باید به نکات زیر دقت کنید :

  • تدوین یک برنامه و نمودار سالانه برای تولید محتوا
  • مشخص نمودن فرمت و ساختار تولید محتوا
  • چگونگی توزیع و منتشر نمودن محتوا
  • چگونگی طریق هدایت محتوا به بازار هدف و فروش
  • نحوه تاثیر گذاری محتوا بر مخاطب

جدای از موارد بالا اگر یک تولید محتوا دارای اطلاعات کافی باشد،به سرعت  می توانید تاثیر محتوا را روی رسانه های اجتماعی مشاهده نمایید.این نکات مهم کلید اصلی و اساس سرمایه گذاری در تصمصم گیری است.پس اصلا به سنجش های کورکورانه و حدس زدن عملکرد خود اکتفا نکنید.

تعامل با مخاطب به شکل صحیح – طراحی استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی :

به نظر کاربران در پست های فیسبوک،توییتر و دیگر شبکه های اجتماعی حتما اهمیت بدهید.یکی از رازهای موفقیت در شبکه های اجتماعی،داشتن یک رابطه صحیح تاعمل اجتماعی است و این راز می تواند باعث موفقیت و تاثیر گذاری روی مخاطب باشد.رعایت این اساس و نکته مهم نیازمند خلاقیت و گذاشت وقت برای پیدا کردن روش های خاص برای تعامل بیشتر با مخاطب و صد البته نتیجه مطلوب است.

ترفندهای مانند؛ ارسال هدیه از طریق ایمیل  در رابطه با مطلب متناسب با پروفایل مخاطب بسیار مفید است.گذاشتن وقت برای تولید و ارسال یک پیام شخصی به مخاطب کمک فراوانی به برند سازی و مطرح شدن برند شما می کند.

استفاده از LinkedIn sales navigator :

در فروش به مدل B2B صاحبان کسب و کار باید با افراد و دیگر شرکت های تصمیم گیر در زمینه شغل خود ارتباط خوب و سازنده ای برقرار کنند.درست است پیدا کردن این افراد و شرکت ها کمی مشکل است.ولی ابزار LinkedIn sales navigator، می تواند معجزه ای در دسترسی به اطلاعات برای شما باشد.با استفاده از این ابزار شما به افرادی که در کمپین ها حضور دارند می توانید محصولات و خدمات خود را ارائه دهید، حتی می توانید افرادی که به تازگی به شغل های متناسب با شغل شما پیوسته اند را به راحتی شناسایی کنید.و به راحتی به حساب های کاربری افراد در دیگر شبکه های اجتماعی دسترسی خواهید داشت.

ایجاد اهداف بازاریابی شبکه ‌های اجتماعی که بزرگ ترین چالش های شما را حل می کند ! 

تعریف دقیق از خواسته شما در بازاریابی شبکه های اجتماعی مهم ترین و گام اساسی در مورد توجه قرار گرفتن پرسونا و سلیقه مخاطبان است.برای این کار بهتر است در این مرحله اهداف قابل دسترسی خود را انتخاب نمایید،به عنوان نمونه جذب 2 میلیون فالوور برای کسب و کار شما مساله دور از ذهنی نیست.و با تعیین اهداف قابل دسترس،شانس بیشتری برای موفقیت دارید.

و به همین علت برندها نباید در استراتژی بازاریابی خود حضور در تمام شبکه های اجتماعی را در راس کارهای خود قرار دهند،بلکه باید با توجه به اهداف و مقاصد برندشان تاثیر گذار ترین شبکه اجتماعی را انتخاب و در آن حضور فعال داشته باشند.برای تاثیر بیشتر اهداف متفاوت و ماموریت های مختلف را کنار بگذارید،هرچه استراتژی ساده تتری داشته باشید زودتر به اهدافتان می رسید.حتما هدف های استراتژی خود را یادداشت کنید.با این مار در هر مرحله می توانید میزان دستابی به هدف تان را بسنجید و با بهینه سازی عملکردتان موفقیت بیشتری کسب کنید.

اهداف مهم برای ایجاد استراتژی شبکه‌های اجتماعی :

افزایش آگاهی برند

برای شناساندن برند خود و آگاهی تاثیر گذار روی یک تولید محتوا هدفمند تمرکز زیادی داشته باشید،تا یک شخصیت قوی و موثر برای برندتان در شبکه های اجتماعی ایجاد شود.

افزایش کیفیت فروش :

همانطور که میدانید افزایش فروش با افزایش کیفیت فروش تفاوت فراوانی دارد،شما به وسیله شبکه های اجتماعی می توانید کیفیت فروش را افزایش دهید،افزایش کیفیت فروش منوط به بررسی رفتار مخاطب در شبکه های اجتماعی و تعامل خوب با آنها می باشد.با این ترفند دسترسی به مخاطبان هدف سریعتر می شود.

افزایش فروش :

با تولید محتوای هوشمندانه و اطلاع رسانی خوب می توانید مخاطبانی را که به سمت شبکه ها و کانال های اجتماعی شما هدایت شده اند را راضی و خشنود نگه دارید.و با ایجاد یک تعامل تاثیر گذار می توانید آنها را درجریان نقاط فروش مانند وب سایت و فروشگاه که در جریان است بگذارید و به خرید از سایت تشویق نمایید.

بهینه سازی بازگشت سرمایه :

برای بهینه سازی هزینه و بازگشت آن رعایت چند مولفه در شبکه اجتماعی ضروری است,

  • مولفه های تعامل
  • مولفه های انتشار
  • طبقه بندی مخاطب
  • کانال هایی که مخاطب را به شما می رسانند
  • موئلفه های متناسب با رسانه

ایجاد پایگاه هواداران وفادار :

یک محتوای تولید شده توسط مخاطب یک پایگاه عالی و موثر برای استقبال مخاطب از محتوای شما و تولید محتوای عالی بدون فراخوان یک نشانه عالی برای این است که کسب و کار شما در مسیر درست حرکت می کند.برای دستیابی به این هدف باید یک برنامه ریزی دقیق و سرمایه گذاری عالی داشته باشید.تا از برندتان یک شخصیت مثبت در فضای شبکه های اجتماعی ایجاد شود.

پیشرو بودن در جمع رقبا :

تمام تحرکات و حرمات رقبای خود را در فضای مجازی به صورت مستمر رصد کنید و در هنگام نیاز خیلی ریز و سریع واکنش نشان دهید.از چگونگی استراتژی برخورد رقبا با مخاطبانشان سر در بیاورید.و برای بهینه شدن فعالیت خودتان استفاده کنید.

طراحی استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی – بررسی مخاطبین :همانطور که می دانید اینستاگرام حدود 1 میلیارد کاربر فعال دارد، که 59% این کاربران در رده سنی 18 تا 29 هستند.سوالی که باید به آن پاسخ دهید این است آیا تمام این کاربران مخاطب هدف شما هستند؟ اگر دارای درک بالایی باشید باید به این سوالات پاسخ خوبی بدهید؛ با درک مخاطب هدف می توانید حیات برند خود را درشبکه های اجتماعی تضمین کنید.

  • چه کسانی خریدار خدمات یا کالای من هستند؟
  • کدام گروه سنی بیشترین سفارش را دارند؟
  • خریداران کالای من در چه گروه اجتماعی طبقه بندی می‌ شوند؟

قبل از هرکاری باید به بررسی سن،موقعیت اجتماعی و جغرافیایی و.. مخاطبان خود در شبکه های اجتماعی بپردازید. با این ترفند می توانید کمک فراوانی به اهدافتان در شبکه های اجتماعی و کانال های مرتبط با مخاطبانتان می کند.

نمونه های از  اطلاعات جمعیت شناختی کاربران شبکه ‌های اجتماعی محبوب در ایران :

اطلاعات جمعیت شناختی اینستاگرام :

  • ۳۸ % کاربران اینستاگرام خانم ها هستند.
  • ۵۹ % کاربران در رده سنی 18 تا 29 سال است.
  • ۳۹ % کاربران این شبکه اجتماعی ساکن شهرهای بزرگ هستند.
  • ۳۷ % کاربران دارای تحصیلات دانشگاهی هستند.

اطلاعات جمعیت شناختی کاربران توییتر :

  • ۲۵% کاربران متشکل از خانم ها است.
  • ۳۶% کاربران توییتر در رده سنی 18 تا 29 سال است.
  • ۲۶% کاربران ساکن شهرهای بزرگ هستند
  • ۲۹% کاربران توییتر  دارای تحصیلات دانشگاهی هستند.

اطلاعات جامعه شناختی کاربران لینکدین :

  • ۳۱% کاربران  لینکدین متشکل از اقایان است.
  • ۳۴% در رده سنی 18 تا 29 سال است.
  • ۳۴% کاربران ساکن شهرهای بزرگ هستند.
  • ۵۰% آن ‌ها  دارای تحصیلات دانشگاهی هستند.

شاخصه ‌های قابل اندازه گیری را در استراتژی خود تعریف کنید.

در حالی که یکی از اصلی ترین مراحل در تعریف استراتژی شبکه های اجتماعی شما نمودارهای قابل اندازه گیری هستند، بزگترین اشتباهات در این مرحله رخ می ‌دهند.

نمودارهایی مانند؛ تعداد فالوئر‌های اینستاگرام شما قطعا جزو موارد مهم و حیاتی هستند، ولی آیا حضور برند شما در بین شبکه ‌های اجتماعی محدود به این موضوع است؟

ممکن است این دست نمودارها مانند تعداد لایک یا تعداد فالوئر ها را به عنوان هدف اصلی و مهم کمپین‌ ها در نظر بگیریم،اما ترفند هوشمندانه‌تر این است که نمودارها را بر اساس هدف کلی برند تعریف  و بررسی کنیم.

نمودار های تعامل در شبکه های اجتماعی :

کمک نمودارها در شبکه های اجتماعی که بارها به آن اشاره شده ایجاد رابطه و تعامل پایدار در شبکه های اجتماعی است که بیشترین بازدهی را دارد،هرچند داشتن محتوای عالی و تعداد زیادی فالوور بیسار مهم است.اما در اینجا نمودارهایی معرفی می کنیم  که در تهیه استراتژی بسیار مهم و کارساز است.

Reach :

تعدا افرادی که پست شما را مشاهده کرده اند،این نمودار نشان دهنده تعداد بازدیدها از محتوای شماست.

تعداد کلیک :

این نماد نشان دهنده تعداد کلیک ها روی اسم برند و لینک کمپانی است.این نمودار نشان دهنده عملکرد مشتری در قیف بازاریابی شماست. با بررسی تعداد کلیک ها به می توانید عوامل تشویق کننده مشتری برای خرید را مورد بررسی قرار دهید.

نرخ تعامل (engagement rate) :

اشتباه رایج در فضای دیجیتال مارکتینگ،و بر اساس تعریف sprout  میزان نرخ تعامل شامل،کامنت،لایک و … تقسیم بر تعداد کل ایمپرشن است.این نمودار بیان کننده تعامل مخاطبان با برند شماست.و بررسی عملکرد تعامل مخاطبان است.و این میزان بستگی به میزان تمایل مخاطبین شما به تعامل با برند شما دارد.

بررسی عملکرد هشتگ ها :

هشتگ ها نشان دهنده میزان تعامل دیگر هشتگ هابا برند شماست و نشان می دهد که در رابطه با برند شما از چه هشتگ هایی بیشتر استفاده می شود.

انعکاس کمپین شما در فضای شبکه‌ های اجتماعی :

با بررسی عملکرد مخاطبین به محتوا،کمپین و برند شما در شبکه های اجتماعی می توانید حس مخاطبان را به برندتان درک کنید و بررسی و درک عملکرد مخاطبان به بهینه سازی استراتژی شما کمک فراوانی می کند.

سنجش موفقیت :

شما باید محتواهایی که در فضای شبکه اجتماعی عملکرد عالی داشته اند را شناسایی کنید و با شناسایی این محتوا کمک بزرگی به شناسایی محتواهای مورد علاقه مخاطبانتان می کنید.و می توانید برای تولید محتوا بعدی را براین مبنا تنظیم کنید.

استفاده از تماس سرد :

در سال یکبار ،سراغی از اطلاعات مخاطبان خود بروید و با آنها ارتباط و تعامل خوبی برقرار کنید،از آنها بخواهید که در فیسبوک و توییتر و دیگر شبکه های اجتماعی شما را دنبال کنند و بخواهید که نظراتشان را در مورد پست های شما بیان کنند و به اشتراک بگذارند.

با این ترفتند شما به نکته مهم پی می برید؛ اینکه چه تعداد از آنها توجهی به دیگر شبکه های اجتماعی ندارند،و باعث تعجب شما خواهد شد،و با برقراری تماس سرد می توانید مخاطبان را به یک عضو فعال در گروه های خود مبدل کنید.

با درخواست از مخاطبانتان کلید زندگی در شبکه های اجتماعی و رشد آنها را فراهم می کنید.و اگر بازاریاب B2B باشید، برقراری تعامل با رقبا و جذب آنها و مخاطبانشان می تواند به شهرت برند و تجارت شما در محیط آن لاین کمک فراوانی بکند.و اگر بازاریاب B2C  باشید با برقراری یک تماس تلفنی با مخاطب می توانید او را به یک رابطه و تعامل عالی دعوت کنید و برندتان را به شهرت بیشتری برسانید.

گفتار پایانی :

دوستان عزیز در این مقاله نکته های جالب و مهمی در مورد بیان شد.امیدوارم این مطالب برای شما مفید و سازنده باشد و حضور موفقی در شبکه های اجتماعی داشته باشید.