نکات مهم در بازاریابی با لینکدین :

یکی از بهترین شبکه های اجتماعی در زمینه مشاغل حرفه ای و تخصصی لینکدین است.این شبکه اجتماعی در ایران به اندازه اینستاگرام محبوب و شناخته شده نیست.اما بعضی از صاحبان مشاغل دور اندیش در این شبکه اجتماعی عضو هستند.ولی  این تعداد از افراد نیز استفاده حرفه ای از این شبکه اجتماعی ندارند.و علت آن هم عدم اطلاعات کافی در مورد لینکدین و بازاریابی اینترنتی است.

 سه فاکتور مهم در بازاریابی با لینکدین :

طبق تجربیات سه عامل  مهم در موفقیت بازاریابی با لینکدین تاثیر گذار است و باید به این سه فاکتور دقت زیادی داشته باشید و آنها را رعایت کنید؛

  1. داشتن استراتژی مناسب برای بازاریابی لینکدین و ارزیابی آن
  2. تولید محتوای مناسب در راستای استراتژی بازاریابی تعیین شده
  3. آگاهی از امکانات لینکدین و روش صحیح استفاده از آن
لینکدین : آموزش تکنیک ها و ترفندهای مهم بازاریابی در لینکدین که باید بدانید.
ترفندهای بازاریابی در لینکدین

استراتژی برای بازاریابی با لینکدین :

۱-  فراگیری فرهنگ فعالیت در لینکدین :

داشتن فرهنگ یک مساله عمومی و اجتماعی است و همگان باید هنگام ورود به یک گروه ،به اصول و قواعد آن گرئه احترام بگذارند، و احترام به قوانین اجتماعی و فرهنگی لازم است و نباید بر این موضوع اصرار داشته باشیم که چون پروفایل مخصوص خودمان است پس اجازه داریم هر تصویری در آن قرار دهیم و یا هر پستی را منتشر کنیم.همانطور که می دانید افراد حق ندارند در همایش های رسمی با لباس غیر رسمی حاضر شوند مانند پوشیدن تی شرت در سالن همایش .چون فضایی که افراد در آن حضور پیدا می کنند متعلق به فرد خاصی نیست.و باید به حقوق دیگران احترام بگذارید.

فضای لینکدین در ایران :

در لینکدین ،فضای  تجاری کشور  طبق عرف حاکم است، در این شبکه اجتماعی فضایی کاملا حرفه ای و تخصصی وجود دارد و مطالب و ارتباطات شما نماینگر شیوه شما در کسب و کار می باشد و فقط هدف فروش نیست،بلکه ارائه تعامل و ارتباط است و اصل بر احترام متقابل بین فروشنده و مشتری است. در این فضا مسائل غیر کار و حرفه ای جایی ندارد.و لینکدین محیطی برای رشد و پیشرفت حرفه و کسب و کار و ارائه تجربیات شغلی است. باما باشید تا ترفندهای مهم بازاریابی در لینکدین را معرفی کنیم.

حال با توجه به مسائل ذکر شده به سوالات زیر جواب دهید:

  • آیا در جلسه با مشتریان یا مدیران تان آواز می خوانید؟
  • آیا در مورد تجربیات و شکست های رابطه عاطفی تان صحبت می کنید؟
  • آیا در جلسه مصاحبه با یک کارفرما با لباس غیر رسمی می روید؟
  • آیا در یک سخنرانی رسمی، به جای صحبت در مورد موضوع، شعر می خوانید؟
  • عکس پروفایلتان چطور است؟ آیا عکس فیسبوک تان یا یک عکس گل و بلبلی را به رزومه تان الصاق می کنید؟
  • آیا در  جلسه اول آشنایی با یک فرد در یک همایش، کاتالوگ محصولات تان را از کیف در می آورید و تلاش می کنید به او چیزی بفروشید؟

بله این سوالات برای خیلی از حرفه ای ها خنده دار است ولی اگر جواب شما به این سوالات «نه» هست، پس این کارها را در لینکدین هم نباید بکنید:

  • مطالب غیر مرتبط با کسب و کار و برند خود و یا تخصصتان را منتشر نکنید.
  • اگر مطالبی که منتشر می کنید تا حدی در حد تخصصتان هم نیست ،سعی کنید مطالبی باشد که مورد علاقه دایره ارتباطات لینکدین تان باشد.
  • مسائل شخصی را به اشتراک نگذارید.
  • تبلیغ مستقیم برای کالاها و خدمات تان نگذارید.

۲- پروفایلتان را کامل کنید :

اصل دوم در استفاده از لینکدین آپدیت نگه داشتن پروفایل (Profile) است،پروفایل ناقص  به برند شما آسیب زیادی می زند و هیچ مزیتی برای شما ندارد،لزومی ندارد پروفایل با کلمات انگلیسی پر شود اگر در انگلیسی مهارت کافی ندارید پروفایل خود را به زبان فارسی بسازید.

توصیه می کنم از یکی دوستانتان که تسلط کافی به زبان انگلیسی دارد،پروفایل خود را به زبان انگلیسی پایه ریزی کنید،و در قسمت های دیگر پروفایل (Other Versions)،پروفایل دیگری به زبان فارسی بسازی.لینکدین این مزیت را دارد که می توانید به تعداد دلخواه پروفایل مجزا داشته باشید.از دیگر مزیت های لینکدین ایجاد تابلوی افتخارات و جوایز Awards ،و یا قرار دادن آثار منتشر شده در Publications  و یا آپلود تصویر مدرک حرفه ای و …

۳-درست نوشتن نام !

صحبت کردن در مورد صحیح نوشتن نام خیلی خنده دار است! ولی متاسفانه بسیاری از افراد حتی حرفه ای ها این نکته را سرسری گرفته و نام خودشان را به انگلیسی صحیح نمی نویسند. در زبان انگلیسی حتما باید ابتدای نام و نام خانوادگی با حروف بزرگ نوشته شود.و کارفرما ها دقیقا به پروفایل افرادی که خودشان را مسلط به زبان انگلیسی معرفی می کنند در زمان مصاحبه دقت زیادی می کنند.

۴- قسمت عنوان یا Title مناسب را بدون خساست انتخاب کنید :

بزرگترین ابزار بازاریابی و برند سازی انتخاب عنوان یا Title است که در زیر نام درج می شود.با انتخاب صحیح باعث می شود که در نتیجه جست و جو لینکدین بیهتر پیدا شوید.و موجب می شود تماس و ارتباط ها در لینکدین ،تخصص و افراد را به خوبی معرفی می کند.چون این عنوان در کنار نام شما در همه جای لینکدین نمایش داد می شود.و یکی از مهم ترین ترفندهای مهم بازاریابی در لینکدین است.

 رعایت نکاتی که در این زمینه می توانید به کار بگیریدعبارتند از:

  • در تعداد کاراکتر عنوان خساست به خرج ندهید و تا آنجا که می توانید و لینکدین به شما اجازه می دهد آن را طولانی بنویسید.
  • همان طور که در بخش اسم گفته شد می توانید عنوان خود را ترکیبی از حروف فارسی و انگلیسی قرار دهید.
  • عنوان باید تخصص های اصلی شما را نمایش دهد.
  • از کلماتی مانند متخصص، کارشناس، خبره و غیره استفاده کنید ولی اغراق نکنید.
  •  در قسمت عنوان از شعار شخصی و یا شرکتی استفاده نکنید.
  • در  ابتدای قسمت عنوان  حتما از تخصصتان بنویسید. در بعضی جاها در لینکدین ممکن است،ابتدای عنوان نمایش داده شود و آوردن کلمه تخصصی در ابتدای عنوان موجب می شود تا درنتیجه جستجو زودتر پیداشوید.

۵- صنعت مرتبط را درست انتخاب کنید :

انتخاب صنعت متناسب با شغل و حرفه شما بسیار مهم است.انتخاب صنعت یا Industry در جستجوی لینکدین بسیار مهم است و اگر مدیر و یا فردی در جستجوی یک عنوان و تخصص خاص باشد،در بخش جستجو،نتیجه را بر اساس صنعت فیلتر می کند ،پس به سادگی و راحتی بیان کنید که در چه زمینه صنعتی فعال هستید.

۶- قسمت خلاصه یا Summary را چگونه بنویسیم ؟ 

این بخش خلاصه پروفایل شماست و بیشتر افراد این قسمت را مطالعه می کنند.در این بخش ،اهداف و تخصص و خلاصه ای از پروژه هایی که انجام داده اید را ثبت کنید،البته بدون جزییات و سابقه

برای ثبت یک خلاصه فعالیت یا Summary خوب در لینکدین به سوالات زیر پاسخ بدهید:

  • مهمترین تخصص من چیست؟
  • مهم ترین توانایی های حرفه ای و شغلی من چیست؟
  • چگونه می توانم با تخصص و توانایی هایم در کسب و کار دیگران ارزش ایجاد کنم؟
  • چه نگرشی در مورد کسب و کارم دارم و چه رسالتی در زندگی حرفه ایم دنبال می کنم؟
  • چرا خود را یک متخصص در حوزه کاری تان می دانید؟ و یا چرا در مسیر کسب این تخصص هستید؟
  • مهم ترین کارهایی که انجام داده ام  چیست؟
  • راه های ارتباطی دیگران با من چگونه است؟

۷- چگونه  بازاریابی و تبلیغ کنیم؟

همانطور که می دانید لینکدین بزرگترین شبکه اجتماعی و بازاریابی B2B است.لینکیدن بزرگترین فرصت ها را برای کسب و کارها در دادن سرویس به مشتریانش ارائه می دهد.اما این همه مزایا موجب نمی شود که شما با گذاشتن تصویر یک محصول بتوانید آن را بفروشید.با این روش فقط به برندتان آسیب می زنید.و کاربران به راحتی پست های شما را مخفی Hide می کنند، و هیچ یک از تصاویر شما برایشان نمایش داده نمی شود.

پس چگونه بازاریابی و تبلیغ کنیم ؟

برای بازاریابی بهتر باید مطالبی را پست و منتشر کنید که مخاطب و مشتری از خواندن آن لذت ببرد و به دانش او افزوده شود و در برطرف کردن مشکلاتش یک کمک بزرگ باشد.

به عنوان نمونه اگر مشغول به فروش محصولات فولادی هستید در پروفایل خود به جای گذاشتن تصوی یک محصول و تلفنتان یک عنوان مانند؛بررسی کیفیت فولادهای وارداتی به کشور،انواع فولادهای موجود در بازار را با قیمت های ما مقایسه کنید.من به عنوان یک فرد عادی مطمئنم اگر فردی بخواهد فولاد خرید کند در ابتدا به دنبال تکمیل اطلاعاتش در مورد فولاد است.

پس برای تولید محتوا و پست های تاثیر گذار در بازاریابی و فروش در لینکدین،خود را از عنوان یک مدیر فروش و بازاریاب خارج کنید و جایگاه خود را به عنوان یک متخصص و کارشناس صنعت قرار دهید که تنها دغدغه اش فروش یک کالا نیست بلکه افزایش اطلاعات مخاطبان است.در لینکدین به جای سعی درفروش محصولات باید روابط عمومی بالا و قوی داشته باشید،و لازم به گذاشتن پیام های تبلیغاتی نیست،و نباید پیام های تبلیغاتی را به صورت پیام خصوصی ارسال کنید.

۸- چگونه  در بازاریابی با لینکدین ارتباطات موثر و ماندگار بسازیم؟

هنگام ورود به یک جلسه کاری چه کارهایی انجام می دهید؟اگر یک حرفه ای  و متخصص باشید به همگان سلام می کنید و خیلی مختصر خود را معرفی می کنید.و از فرد مقابل می خواهید خودش را معرفی و در صورت نیاز به یکدیگر کارت ویزیت می دهید.و احتمالا یک قرار کاری یا ناهار می گذارید،ممکن است فقط به یک معرفی ساده اکتفا کنید و بعد از یافتن نقاط مشترک کاری اطلاعات فرد را در دفترچه یادداشتتان ثبت کنید.

شما می توانید تمام این مراحل را در لینکدین به راحتی انجام دهید،در هنگام ایجاد ارتباط به پروفایل او سری بزنیدو از تخصص و فعالیتش آگاه شوید،یا یک پیام کوتاه برای او ارسال کنید،و تخخص و حرفه خود را معرفی کنید،و از درخواست کنید که خودش را معرفی کند.دقت داشته باشید متن ارسالی باید بسیار مودبانه و محترمانه باشد و اطلاعات خود را در انتهای پیام ثبت کنید.

شما می توانید برای راحتی کارتان یک پیام را طراحی و در قسمت های مختلف ابتدا و انتهی پیام اطلاعات خود را درج کنید و در کامپیوتر ذخیره کنید،و بعد از مشاهده از یک پروفایل چند موردی در مورد تخصص مخاطب به متن ذخیره شده اضافه نمایید و برایش ارسال نماییدتا یک پیام تخصصی برای مخاطب باشد.

۹- موضوعات غیر مرتبط را حتی لایک هم نکنید :

در لینکدین هر پست یا لایکی که انجام می دهید،برای تمام افرادبه نمایش گذاشته می شود.چون لینکدین این امکان را گذاشته تا پست های کم و محدود کاربرانش را جبران کند و صفحات خانه (Home)  کاربر خالی نباشد،پس هنگامی که می خواهید حتی یک شعر را لایک و یا کامنت کنید حتما با تفکر بیشتری این کار را انجام دهید.و لایک و کامنت گذاشتن در مطالب تخصصی و مربوط به کسب و کارتان باعث رشد و ارتباط سریع دیگران با شما می شود.

۱۰- شرکت در گروه های تخصصی :

یکی از مهم ترین ابزار رشد در لینکدین گروه های تخصصی یا LinkedIn Groups است. پس مس توانید با اتشراک گذاری مطالب مورد علاقه دیگران به مباجثه و نقد و تایید بپرداید،و هر پست و کامنتی که شما در گروه ها انجام می دهید،یک فرصت عالی برای نمایش اطلاعات و دانش شماست.که موجب دیده شدن پروفایل شما (Profile View) و جذب ارتباط جدید می شود.و اگر آمار مشارکت شما در یک گروه از دیگران بالاتر باشد،لینکدین به شما لقب «مشارکت کننده فعال» یا Top Contributor را می دهد که در صدر گروه به نمایش گذاشته می شود و موجب جذب ارتباطات بیشتر می شود.

یکی از ترفندهای مهم بازاریابی در لینکدین ، مشارکت در گروه های عمومی Open Groups مهم تر از شرکت در گروه های بسته Closed Groups است.چون در گروه های عمومی حتی افرادی که عضو نیستند می توانند محتویات گروه را مشاهده کنند،حتی موتورهای جستجو. پس برای بهتر دیده شدن در گروه های باز لینکدین،مشارکت داشته باشید.

 سخن آخر: بازاریابی دیجیتالی با لینکدین :

استفاده از ابزار و امکانات در لینکدین منحصر به فرد است .و این نکته های منحصر به فرد کمک زیادی به شما می کند تا به یک فرد حرفه ای در زمینه تخصص خود تبدیل شوید.و تمام این مسائل برای جذب مخاطب بیشتر انجام می شود.

اشاره دیجیتال مارکتینگ :

دیجیتال مارکتینگ به مفهومی اشاره می کند که حاوی طیف وسیعی از اقدامات در فضای دیجیتال است  که افراد را در تعامل با یکدیگر قرار میدهد.نکته های مانند؛سئو،استراتژی محتوا،بازاریابی موبایلی و… زیر مجموعه دیجیتال مارکتینک است.و لینکدین برای بازاریابی دیجیتالی در بسیاری از این موارد امکانات و قابلیت هایی عالی در اختیار کاربران قرار داه است.ترفندهای مهم بازاریابی در لینکدین بسیار زیاد است.

شما در لینکدین می‌ توانید:

  • یک پروفایل حرفه‌ ای و کاملا تخصصی ایجاد کنید و رزومه خود را در آن قرار بدهید
  • با دوستان و افراد مرتبط با حرفه‌ خود ارتباط برقرار کنید
  • مقالات و محتوای سئو شده را در صفحه خود منتشر کنید که این مقالات در نتایج جستجو  سریع دیده می شود
  • به سایت خود بک لینک بدهید
  • یک کمپین تبلیغاتی با کمک بازاریابی با لینکدین راه اندازی کنید
  • به طور همزمان یک اکانت شخصی و تجاری داشته باشید

در نتیجه فعالیت در لینکدین می تواند بیشتر انتظارات شما را در بازار یابی دیجیتالی برآورده کند،و لازم است بدانید لینکدین در ایران در ابتدای راه است و در آینده نه چندان دوری نکته های جالبی از این شبکه اجتماعی  و ترفندهای مهم بازاریابی در لینکدین خواهید شنید.