Search
Close this search box.

آموزش: سوشال لیسنینگ چیست؟ social listening

فهرست مطالب

با بیشتر شدن استفاده از شبکه های اجتماعی همچون اینستاگرام، فیسبوک، یوتوب، ایکس، تلگرام و یا حتی وبلاگ ها و سایت های مشخص و … ، شاید به این فکر کنید که افراد دیگر در مورد «شما»، «برندتان»، «خدمات تان» و یا حتی با کسی که با او «رقابت» دارید، چه صحبت هایی می کنند. با بررسی و تحلیل نظرات راجب شما، می توانید با ایجاد تغییرات مثبت و موئر در کارتان، شروع به بهبود، تعویض، ایجاد تبلیغات متنوع و … کنید که باعث پیشرفت خودتان شود.

سوشال لیسنینگ و سوشال مانیتورینگ

همه ما می دانیم که «شنیدن» از مهمترین حواس های پنج گانه انسان است، چرا که شنیدن باعث رشد ما می شود، با شنیدن می توانیم نیاز های خود را رفع کنیم و مهمتر از همه به کمک شنیدن ما از اتفاق هایی که در اطراف ما رخ میدهد، باخبر می شویم.

در ذهن تان مغازه ایی را تصور کنید که تنها چند مشتری ثابت دارد و هر روز این مشتریان برای خرید و دریافت خدمات از این مغازه استفاده می کنند. حالا این مغازه دار است که دوست دارد بداند نظر مشتریانش نسبت به محصولات و خدماتی که ارائه میدهد چیست؟ آیا مشتریانش نسبت به نحوه برخورد و تمیز بودن مغازه، راضی هستند؟ آیا رضایت کافی نسبت به خدماتی که ارائه میدهید و قیمتی که روی محصولات گذاشته اید، دارند؟

به این موضوع فکر کنید که یک روز مغازه دار به صورت شانسی صحبت های دو مشتری را بشنود که درباره محصولات نظر می دهند. برای مثال یکی می گوید«آن محصول نسبت به جاهای دیگر گران تر است» یا یکی دیگر میگویید«تاریخ انقضا این محصول تمام شده و جایگزین نشده» که چنین مواردی باعث ناراحتی و نارضایتی مشتریان شما شده است.

حالا اولین کاری که مغازه دار برای بهبود در کار و مغازه اش می تواند انجام دهد، چیست؟ آیا به این فکر میکند که قیمت محصولاتش را کم کند؟ آیا کسی را استخدام می کند تا در کارهای مغازه به او کمک کند؟

«این مغازه دار باید قبل از انجام هر کاری حتی قبل از صحبت کردن، با دقت گوش کنه»

سوشال لیسنینگ مغازه دار

بخشی از کار مغازه دار که تنها درباره نظر مشتریانش با خبر می شود، سوشال مانیتورینگ است. اما پس از بررسی و تحلیل نظرات و تصمیم گیری برای ایجاد تغییرات مثبت در مغازه، سوشال لیسنینگ را به وجود می آورد.

سوشال لیسنینگ و سوشال مانیتورینگ

حالا این را تصور کنید که نظرات در رابطه با یک مغازه کوچک همراه با چند مشتری محدود نباشد و اندازه بزرگتری داشته باشد؛ برای مثال کامنت ها و نظرات کاربران درباره یک فروشگاه آنلاین نسبت به محصولاتی که در فروشگاه هست و یا نظرات راجب برند ها و مارک های موجود در فروشگاه، چه خوب چه بد، باید با دقت بررسی شود و بهترین راه کارها در رابطه با اینکه کدام اقدام برای بهبود سیستم مناسب است، انجام شود.

سوشال لیسنینگ و سوشال مانیتورینگ چه فرقی با هم دارند؟

همانند مثالی که برای مغازه استفاده کردیم، سوشال لیسنینگ و سوشال مانیتورینگ از لحاظ برخی جهات شبیه به هم هستند. اما توضیح بهتر و کامل تر این است که سوشال مانیتورینگ تک واحدی است، اما سوشال لیسنینگ چند واحدی است.

هنگامی که کامنت ها و نظرات کاربران را نسبت به محصول( چه برند چه متفرقه) و یا نسبت به خدماتی که ارائه میدهید بررسی، تحلیل و جمع آوری می کنید، در واقع سوشال مانیتورینگ انجام داده اید. اما هنگامی که سوشال لیسنینگ انجام میدهید، شما علاوه بر قسمت اول(سوشال مانیتورینگ) یا جمع آوری کامنت ها و نظرات، قسمتی دومی هم انجام میدهید که آن یعنی تحلیل اطلاعات بدست آمده و ابجاد تغییرات مثبت و رضایت بخش در سیستم کار شما می باشد.

رشد کسب و کار شما به وسیله افزایش مشتریان راضی توسط سوشال لیسنینگ

از این موضوع غافل نشوید چرا که هر چه بیشتر به نظرات کاربران تان اهمیت بدهید، به آن نظرات احترام بگذارید، آنها را بررسی و تحلیل کنید و به آن عمل کنید، بدون شک مشتریان راضی شما افزایش پیدا می کنند و این باعث رشد و پیشرفت روزانه شما می شود.

حال که مفهوم سوشال لیسنینگ را متوجه شدید و تفاوت آنرا با سوشال مانیتورینگ فهمیدید، بهتر است که به این فکر کنید که برای پیشرفت در کسب و کارتان، چگونه از فواید سوشال لیسنینگ بهره ببرید؟ هر چه سریعتر به جواب این سؤال برسید، سریعتر هم می توانید مشتریان راضی بیشتری جذب کنید! علاوه‌براین، شما توانایی این را دارید که بفهمید نظرات کاربران تان درباره محصولات و خدمات تان چگونه است؟ مثبت است یا منفی؟

5/5 - (1 امتیاز)

جستجو

آخرین مطالب

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *