Search
Close this search box.

چگونگی راه اندازی یک تجارت مفید در اینستاگرام با ترفندهای آسان

فهرست مطالب

 اهمیت بازاریابی در اینستاگرام :

بازاریابی در اینستاگرام یکی از راه های مؤثر و برای اهداف کسب‌ و کار در راستای تقویت بازاریابی و افزایش فروش محسوب می‌شود. با مطالعه این مطلب با مراحل  بازاریابی در اینستاگرام آشنا خواهید شد و می‌توانید با کمترین سرمایه، بیشترین رشد و پیشرفت را شاهد باشید در این مقاله چگونگی راه اندازی یک تجارت مفید در اینستا گرام معرفی می شود.

اینستا گرام چیست؟

اینستاگرام  یکی از شبکه اجتماعی محبوب و پرمخاطب، با فراهم آوردن یک پلتفرم تصویر محور و پتانسیل جذب دنبال کنندگان مشتاق و تعامل فراوان، جایگاه و اهمیت ویژه‌ای برای کسب‌ و کارهای مختلف پیدا کرده است. این شبکه اجتماعی در طول چند سال گذشته، رشد قابل توجهی را تجربه کرده و با افزودن ویژگی‌ها و امکانات جدید و جالب، برای کاربران عادی و به خصوص برای صاحبان کسب ‌و کار ارزشمندتر و سودمندتر شده است. اینپیشرفت و سود آوری  برای کسب‌ و کارهای مختلف اثبات شده و بسیاری از کسب ‌و کارهای جدید و باسابقه به بازاریابی از طریق اینستاگرام روی آورده‌اند.
ما در این مطلب به معرفی چگونگی راه اندازی یک تجارت می پردازیم در اینستاگرام می‌پردازیم و تمامی ترفندهای لازم برای بازاریابی در این شبکه محبوب را شرح خواهیم داد؛ اما قبل از هر چیزی باید با ضرورت استفاده از اینستاگرام برای بازاریابی  آشنا شویم.

اهمیت اینستاگرام در بازاریابی:

امروزه اینستاگرام به یکی از نرم افزار اصلی مورد استفاده در کمپین‌های بازاریابی تبدیل شده است که البته این لقب بی علت نیست: این شبکه اجتماعی، طیف وسیعی از مخاطبان گوناگون دارد که از تعامل با برندهای مورد علاقه خود لذت می‌برند و این به نوبه خود باعث افزایش اثربخشی اقدامات بازاریابی می‌شود.

مزایای بازاریابی در اینستا گرام :

مزایای بازاریابی در اینستاگرام با استفاده از تحقیقات و مطالعات  فراوانی تأیید شده و تأثیر مستقیم آن بر جذب مشتریان مشتاق اثبات گردیده است. برای نمونه به آمار و تحقیقات زیر توجه کنید:
• بیش از 25 میلیون کسب‌ و کار گوناگون در سراسر جهان از اینستاگرام استفاده می‌کنند و بیش از 200 میلیون کاربر اینستاگرام دست کم در هر روز از یک پروفایل تجاری  بازدید می‌کنند؛
• 80 % کاربران اینستاگرام دست کم یک برند را در این شبکه اجتماعی دنبال می‌کنند و 60 % آن‌ها محصولات یا خدمات جدیدی را از این طریق پیدا و خریداری کرده‌اند؛
• حدود 30 % کاربران اینستاگرام، یکی از محصولاتی که در این شبکه اجتماعی پیدا کرده‌اند را خریده‌اند؛
• 65 % از پرمخاطب‌ترین پست‌های اینستاگرام حاوی تبلیغات محصولات متفاوت هستند.
مردم به فالو کردن برندهای مختلف علاقه دارند و فعالانه در پی کشف و خرید محصولات و خدمات جدید مورد نیازشان هستند. به علاوه، اینستاگرام نیز پیوسته در حال تلاش برای افزودن قابلیت‌های جذاب و کاربردی برای توسعه تجارت الکترونیکی در این شبکه اجتماعی پرطرفدار است.

نتیجه پلتفرم اینستا گرام :

پلتفرم تبلیغاتی اینستاگرام  نتایج بسیار خوب و میزان ارتباط قابل توجهی رانصیب کسب‌ و کار کرده و قابلیت خرید از طریق اینستاگرام نیز فرآیند فروش را با این شبکه اجتماعی تلفیق می‌نماید. مجموعه امکانات و قابلیت‌های مختلف و متنوع اینستاگرام برای فروش اینترنتی(به خصوص برای محصولاتی که جذابیت بصری دارند) ترکیب بی نظیری را فراهم می‌آورد که پتانسیل بالایی برای افزایش ارتباط و فروش خواهد داشت.

اولین مرحله:ایجاد یک حساب بیزنسی یا تجاری :

اگر یک حساب کاربری شخصی دارید که فالورهای فعالی دارد و محتوای آن نیز برای امور تجاری مناسب است می‌توانید به آسانی آن را به یک حساب بیزینس یا تبدیل کنید. از این طریق، بدون اینکه مخاطبان فعلی خود را از دست بدهید به قابلیت‌های مخصوص حساب‌های تجاری دست پیدا می‌کنید.
اما اگر حساب کاربری شخصی در اینستاگرام ندارید یا اینکه حساب شخصی شما عملکرد لازم به منظور استفاده در کسب‌ و کار را ندارد ابتدا یک حساب کاربری تجاری جدید ایجاد کنید.

چگونگی ایجاد یک حساب کاربری تجاری:

1. برنامه (اپ) اینستاگرام برای iOS، اندروید یا ویندوز را دانلود و نصب کنید؛
2. برنامه را باز و روی Sign Up یا ثبت نام کلیک کنید؛
3. آدرس ایمیل خود را وارد نمایید و Next را بزنید. چنانچه تمایل دارید که حساب تجاری اینستاگرام خود را به صفحه فیس‌بوک مخصوص کسب‌وکارتان متصل نمایید حتماً از ایمیل مدیر صفحه مورد نظر استفاده کرده یا از گزینه Log in with Facebook یا ورود از طریق فیس‌بوک استفاده کنید؛
4. نام کاربری و رمز عبور مورد نظر خود را انتخاب کرده و اطلاعات پروفایل حساب کاربری را تکمیل کنید (در ادامه، روش بهینه سازی بخش اطلاعات پروفایل را شرح خواهیم داد.)
5. Done را لمس کنید؛
6. حالا یک حساب کاربری شخصی دارید که با دنبال کردن مراحل زیر می‌توانید آن را به یک حساب تجاری تبدیل کنید.

چگونگی تبدیل حساب شخصی اینستا گرام به حساب تجاری:

1. از طریق برنامه اینستاگرام به حساب کاربری شخصی خود وارد شوید؛
2.  درسمت چپ صفحه علامتی که شبیه به سه خط روی هم است را لمس و سپس از پایین صفحه، Settings یا تنظیمات را انتخاب کنید؛
3. وارد قسمت Account شوید و در پایین صفحه، گزینه Switch to Professional Account را انتخاب نمایید؛
4. حالا دو گزینه Creator و Business در برابر شما ظاهر می‌شود که طبیعتاً باید دومی را انتخاب کرده و در پایین صفحه، دکمه Continue را لمس کنید؛
5. Category یا نوع کسب‌ و کار خود را انتخاب کنید و Next را بزنید؛
6. اگر تمایل دارید که حساب تجاری اینستاگرام خود را به صفحه تجاری فیس‌بوکتان متصل کنید، می‌توانید در اینجا یا بعداً از طریق منوی تنظیمات این کار را انجام بدهید؛
7. اطلاعات تماس خود را اضافه کنید: حساب تجاری اینستاگرام شما باید حاوی یک آدرس ایمیل، یک شماره تلفن یا آدرس محل فعالیت کسب‌ و کار باشد؛
8. دکمه Done را لمس کنید.

مرحله دوم:یک برنامه هدفدار برای بازاریابی در اینستاگرام تعیین کنید:

 تنظیم یک برنامه قوی و خوش آتیه برای بازاریابی در اینستاگرام مستلزم طی مراحل زیر خواهد بود:

تعیین مخاطبان هدف :

قبل از آنکه بتوانید درباره نوع محتوایی که باید در اینستاگرام پست کنید تصمیم بگیرید لازم است که نسبت به افرادی که آن را مشاهده می‌کنند شناخت پیدا کنید.
اکثریت کاربران اینستاگرام را افراد زیر 35 سال تشکیل می‌دهند که در مجموع، اختلاف زیادی بین تعداد کاربران مذکر و مؤنث وجود ندارد. البته برای تعریف مخاطبان هدف منحصر به فرد برند خود باید از این آمار کلی فراتر بروید. به این منظور:
• خریداران کنونی را بشناسید؛
• ابزارهای تحلیلی سایر شبکه‌های اجتماعی که در آن‌ها فعالیت دارید را بررسی کنید تا با دنبال کنندگان خود بیشتر آشنا شوید؛
• درباره رقبا و مخاطبان آن‌ها تحقیق کنید؛
• مشخص کنید که به دنبال عرضه و ارائه چه محتوای ارزش آفرین و سودمندی به مخاطب هستید.
پس از شناسایی مخاطب، به این فکر کنید که آن مخاطب به مشاهده چه محتوایی از جانب شما اشتیاق دارد؛ چه محتوایی در پروفایل کاربری خودش منتشر می‌کند و چه تعاملاتی با رقبا یا برندهای مشابه دارد؟

هدف خود از بازاریابی در اینستاگرام را مشخص کنید:

یکی از اولین گام‌ها برای تهیه یک استراتژی بازاریابی مؤثر در اینستاگرام تعیین دقیق هدف نهایی استفاده از اینستاگرام در راستای اهداف تجاری است. تعیین دقیق  اهداف، مانع رفتن به بیراهه می‌شود و امکان تمرکز همه اقدامات بر روی تحقق هدف‌های دقیق و اصلی کسب ‌و کار را فراهم می‌آورد.

SMART چیست؟

 اهداف مؤثر در چارچوبی موسوم به SMART قرار می‌گیرند:
• Specific: دقیق و مشخص؛
• Measurable: قابل سنجش و ملموس؛
• Attainable: واقع گرایانه و قابل تحقق؛
• Relevant: مرتبط و متناسب؛
• Timely: زمان بندی شده.
البته در حین اینکه به دنبال کسب جایگاهی در اینستاگرام هستید می‌توانید برخی اهداف خود را بر مبنای شاخص‌های کم‌ارزش‌تری مانندی تعداد لایک، فالو و نظرات نیز تعیین کنید؛ اما مراقب باشید که از تعیین اهدافی که با هدف‌های واقعی کسب ‌و کار پیوند دارند دور نشوید.

تمرکز روی شاخص های عملکردی:

شاخص‌های مناسبی که باید روی آن تمرکز کرد برای هر کسب ‌و کار متفاوت خواهد بود، اما به طور کلی باید روی شاخص‌های مرتبط با فرآیند سفر مشتری تمرکز کنید؛ به عبارت دیگر، اهداف شما باید موازی با یکی از چهار مرحله سفر مشتری باشند با  این روش چگونگی راه اندازی یک تجارت در فضای مجازی به راحتی انجام می پذیرد.

چهار مرحله سفر مشتری چیست؟

• شاخص‌های آگاهی: دربردارنده شاخص‌هایی مانند آگاهی نسبت به برند، نرخ رشد تعداد دنبال کنندگان، و تعداد بازدید از پست‌ها.
• شاخص‌های تعامل: شامل شاخص‌هایی مانند میزان ارتباط (با توجه به لایک‌ها) و نرخ تقویت بر اساس میزان به اشتراک گذاری.
• شاخص‌های تبدیل: شامل شاخص‌هایی مانند نرخ تبدیل، نرخ کلیک خوری و (بانس ریت ) نرخ پرش. در صورت استفاده از تبلیغات پولی، شاخص‌هایی مانند هزینه در ازاء کلیک یا نمایش را نیز در نظر می‌گیریم.
• شاخص‌های مشتری: شاخص‌های متکی بر اقدامات مشتری؛ به عنوان نمونه نوشتن نظرات مثبت.

زمانبندی منظم برای ارسال پست در اینستاگرام :

پس از اینکه یک اجتماعی  علاقمند در حساب اینستاگرامی شما شکل گرفت، افراد علاقمند از شما انتظار خواهند داشت که به طور مرتب پست ارسال کنید. دقت کنید که با وجود اینکه باید برند خود را مرتباً در معرض دید مخاطب قرار بدهید و وی را به ارتباط تشویق نمایید؛ اما نباید با افراط یا بی نظمی در ارسال پست انگیزه مخاطبان برای تعامل را از بین ببرید یا بدتر از آن، باعث شوید که شما را آنفالو کنند.

روز و ساعت مشخص ارسال پست :

علاوه بر تعیین تعداد پست‌هایی که در هر هفته منتشر می‌کنید، لازم است که ساعت و روزهای مناسبی را نیز برای ارسال پست در نظر بگیرید.

بهترین زمان ارسال پست چه موقع است؟

هیچ ساعت و زمان مشخصی وجود ندارد که برای همه کسب‌ و کارها مناسب باشد. این موضوع توسط یک تحقیق با آنالیز 200000 پست اینستاگرامی از 11 حوزه مختلف فعالیت بررسی و اثبات شد. به عنوان نمونه بر طبق نتایج این بررسی، بیشترین موفقیت برای صنایع خوراکی و نوشیدنی با ارسال پست در حوالی ساعت 12 ظهر حاصل می‌شود.
برای تعیین مناسب‌ترین زمان برای ارسال پست باید علاوه بر بررسی سایر برندهای برتر حوزه فعالیتتان، بازه‌های زمانی مختلف را امتحان کنید تا ببینید که کدام ‌یک بیشترین میزان تعامل را عاید شما می‌کند.چگونگی راه اندازی یک تجارت در اینستا گرام بسته به دقت در زمان ارسال پست است.

پایان گفتار:

نکته کلیدی در اینجا زمانی است که مخاطب هدف شما در اینترنت حضور دارد. بخش Insights اینستاگرام، زمان آنلاین بودن دنبال‌کننده‌ها را بر اساس روز و ساعت نشان می‌دهد.با رعایت این مراحل چگونگی راه اندازی یک تجارت در اینستا گرام را به خوبی فرا می گیرید.
امتیاز به این مطلب post

جستجو

آخرین مطالب

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *