مدل 5M درتبلیغات:
مدل 5M درتبلیغات یکی از روش های جدید در تبلیغات برای کسب سود در کسب و کارها می باشد، چون از مهمترین روش ها برای جذب خریدار و فروش بیشتر تبلیغات است، چون در دنیای امروز افراد با رقبای زیادی سرو کار دارند،برای بهبود اوضاع خود به تبلیغات احتیاج دارند، در این مطلب به معرفی یکی از مدل های تبلیغاتی به نام مدل 5M می پردازیم با ما همراه باشید.
5M تبلیغات :
- هدف mission
- پیام message
- بودجه money
- رسانه media
- ارزیابی measurement
1. هدف (mission) :
شما در اولین مرحله بای مشخص کنید هدفتان از انجام تبلیغات چیست.هدف شما می تواند آگاهی از برند، کارآفرینی، فروش بیشتر و یا هر چیز دیگری باشد.ولی به طور کلی هدف از تبلیغات به سه دسته تقسیم می شود که عبارتند از؛
تبلیغات اطلاعرسانی و آگاهی دهنده :
وقتی که قصد آگاهی از وجود یک محصول و یا خدمت را به مخاطب داشته باشید،این نوع تبلیغ کمک زیادی به شما می کند،و هدف این تبلیغ افزایش آگاهی و اطلاع مخاطب از برند شما می باشد.
• تبلیغات ترغیب کننده یا متقاعد کننده :
در این نوع تبلیغ هدف شما متقاعد کردن مشتری برای خرید است،می توانید از برتری و مزیت و همچنین قیمت مناسب مشتری را تشویق به خرید کنید.
• تبلیغات یادآوری کننده :
بعد از مرحله جذب و متقاعد کردن مشتری برای خرید(اقدام) نوبت به یادآوری به مشتری می رسد شما باید در فاصله های زمانی متفاوت به مشتری یادآوری کنید که شما را از یاد نبرد و مجددا از شما خرید داشته باشد، به عبارتی تبدیل به مشتری وفادار شما شود.
2. پیام (message) :
در این مرحله شما باید یک پیغام جذاب، کوتاه و ساده برای کسب و کارتان انتخاب نمایید، به گونه ای که این پیام در انتخاب و رفتار مخاطب شما تاثیر خوبی بگذارد و او را تشویق کند که برای اطلاع از محصولات و خدمات شما حتما با شما تماس بگیرد، می توانید از متن، موشن گرافی،عکس و.. استفاده نمایید.
ویژگیهای یک پیام گیرا و جذاب در تبلیغات:
- به راحتی با مخاطب ارتباط برقرار کند .
- قابل فهم و ساده، شفاف باشد
- کوتاه ولی پر محتوا باشد
- ضمنا کسی که پیام را ارسال میکند باید:
- متخصص، مور اطمینان و با تجربه کافی داشته باشد.
3. بودجه (money) :
پس از انتخاب پیام و معیین کردن هدف نوبت به میزان بودجه برای انجام تبلیغات می رسد،تکینک های زیادی برای مشخص کردن میزان بودجه وجود دارد که 5 مورد آن عبارتند از؛
- روش توانایی مالی: صاحب کسب و کار در این روش بعد از بررسی و مطالعه مواردی مانند درآمد حاصل از فروش، میزان سود و میزان توانایی مالی که دارد ابه تعیین میزان بودجه برای تبلیغات اقدام میکند.
- روش درصد از فروش: اغلب کسب و کارهای کوچک از این روش استفاده میکنند، درصدی از فروشهای قبل سازمان را مدیر تبلیغات به این موضوع اختصاص میدهد. همزمان با کاهش فروش ، هزینه تبلیغات نیز کم می شود از مهمترین ایرادات این روش است.
- روش رقابتی: شرکت ها با توجه به بودجه تبلیغات رقبای هم سطحش در این روش، بودجه ای برای خود در نظر میگیرند.
- روش دلخواه: هر شرکتی به صورت دلخواه در این روش و بدون هیچ معیاری،برای تبلیغات بودجه ای را اختصاص میدهد.
- روش منطقی: بهترین و موثرترین روش این است که هر سازمان با توجه به نوع کسب و کار خود، تعداد تکرار پیام و رسانه مورد استفاده خود، میزان بودجه تبلیغاتی خود را مشخص میکند.
عوامل موثر در بودجه بندی تبلیغات:
- میزان سهم بازار
- وضعیت رقابت
- مزیت رقابتی
- عمر محصول یا خدمات
- نوع محصول یا خدمات
4.رسانه (media) :
انتخاب رسانه یکی از موثرترین و تاثیرگذاترین قسمت های کمپین تبلیغاتی، می باشد برای جستجوی بهترین رسانه مناسب برای تبلیغات خود از چندین رسانه و روش مختلف می توانید استفاده کنید و در نهایت باید بتوانید به 5 سوال زیر جواب دهید:
- بازار هدف شما چه اشخاصی هستند؟
- برای معرفی محصول و خدمات شما چه رسانهای میتواند مفید واقع باشد و آن را پوشش دهد؟
- مخاطبین شما دسترسی بیشتری به کدام رسانه دارند؟
- آیا رسانه انتخابی شما را به هدفی که از قبل مشخص کرده اید میرساند؟
- آیا هزینه استفاده از این رسانه برای شما مناسب است؟
رسانه ها دو دسته هستند:
رسانههای یک طرفه:
رسانههای یک طرفه رسانه هایی هستند که فقط شعار و تبلیغات شما را به مخاطب نمایش میدهد و مخاطب شما قادر به انجام هیچ واکنشی نسبت به شما و محصولتان نیست، مانند:رادیو، تلویزیون، روزنامه، بیلبوردهای تبلیغاتی و….
رسانههای دو طرفه:
در رسانه های دو طرفه پیام شما برای مخاطب به نمایش گذاشته می شود و از طرف دیگر انتفاد و یا پیشنهاد مخاطب به شما اطلاع داده می شود و تعامل دو طرفه است مانند: شبکههای اجتماعی، مصاحبه، حضور در نمایشگاه و…
5. اندازه گیری (measurement):
در آخرین مرحله و هنگامی که همه مراحل بالا را انجام دادید باید به راحتی قادر باشید کمپین خود را تحلیل و تجزیه و کنید و بتوانید اثربخشی و ثمر بخشی آن را بررسی و محاسبه نمایید.
در اثر بخشی:
· باید یک پیام دریافت و در نگرش و رفتار مشتری تغییر ایجاد شود و همه این تغییرات به نفع شرکت و منجر به خرید مشتری شود.
در ثمربخشی:
باید افزایش فروش و درآمد، رضایت مشتری و افزایش سهم بازار بسیار مهم است.
اندازه گیری کمپین تبلیغاتی :
برای مشخص کردن میزان اثر بخشی باید سوالات زیر را از مشتریان پرسید:
- پیام را دریافت کرده است؟
- از چه رسانهای پیام را دریافت کرده است؟
- این پیام چه تاثیری در شما گذاشته است؟
- نظر تان در مورد محصول چیست؟
از این عوامل برای اندازه گیری ثمر بخشی می توانید استفاده نمایید:
- از محصولات شما و یا از خدمات شما چه میزان خرید یا استفاده کردهاند؟
- از محصولات و خدمات شما چه تعداد از مشتریان رضایت داشتهاند؟
- چند درصد از مشتریانتان شما را به دیگران معرفی میکنند؟
جمعبندی:
یکی از شیوههای نوین تبلیغاتی مدل 5M درتبلیغات می باشد که بیشتر شرکت ها و کمپانی ها برای تبلیغات کسب و کار خود از آن استفاده میکنند و موفق هم هستند. اگر شما نیز در فضای آنلاین و آفلاین به دنبال تبلیغات پربازده و پرنتیجه هستید حتما از این روش های عالی تبلیغاتی استفاده کنید.
اینستاگرام : آموزش غیر فعال کردن کامنت قبل و بعد از انتشار پست