نام برند از چند جزء تشکیل می شود ؟
نام برند از 3 جزء تشکیل می شود و عبارتند از ؛
- Brand name (اسم برند)
- Trade name (اسم تجاری)
- Trade dress (لباس تجاری)
نام تجاری همان نام های بازرگانی، اسامی شرکتها و … است که برندها تحت آن عنوان فعالیت حقوقی و قانونی دارد و قانون هم از آن نام ثبتشده در برابر سوء استفاده دیگران حمایت میکند.در مقابل نام برند ترکیبی از مزایا و ویژگیهای محسوس و نامحسوس است که به بازار معرفی میشود و نیازی به ثبت کردن آن نیست.
نامهای ناشناس :
نام های ناشناس نام هایی هستند که صاحبان و انتخاب کنندگان این نام ها از دیدگاه و اعتقادات خود استفاده می کنند، و البته این نام ها به احتمال زیاد تصور درست و واضحی در ذهن مشتری نمی تواند ایجاد کند.
به عنوان نمونه، نام برند آدیداس از Adolph “Adi” Dassler ( آدی داسلر)، نام بنیانگذار شرکت گرفته شده است یا در ایران میتوانید سوهان پور بافرانی را در این دسته از نامها در نظر بگیریدکه از نام خانوادگی موسس گرفته شده است.
اگر تصمیم داشتید به هر دلیل نام موسس را روی یک برند بگذارید باید در ابتدا به سوالات زیر پاسخ دهید و سپس تصمیم بگیرید.
- آیا پرسونال برند موسس کسب و کار خیلی برای او مهم است؟
- پرسونال برند موسس کسب و کار در رابطه با فعالیت برند است؟
- آیا قرار است اسم را برای کسب و کار خانوادگی انتخاب کنید؟
- فضای کسب و کار اجازه انتخاب این نوع اسم را به شما میدهد؟
نام های معنادار :
این نوع نام ها با بازگرداندن معنی به نام تجاری کار می کنند.دقت داشته باشید معنی را با تعریف اشتباه نگیرید.قرار نیست نام انتخابی مستقیما فعالیت شرکت را شرح دهد. ممکن است معنی نام زیر چند لایه اسم دیگر مخفی شده باشد.
به عنوان نمونه بزرگترین رودخانه دنیا آمازون است، پس بسیار منطقی است که بزرگترین هایپر محصولات جهان نام آمازون را برگزیند. به لوگوی (آرم ) آمازون که دقت کنید یک فلش حرف a را به z متصل کرده است. درحقیقت اولین حرف الفبای انگلیسی به آخرین آن متصل شده است که این فلش خود نشانه کامل بودن این سایت است یعنی شما از شیرمرغ تا جان آدمیزاد را میتوانید درآمازون تهیه کنید. در ایران نیز اسم شرکت آب معدنی دماوند که برگرفته از نام قله مرتفع ایران یعنی قله دماوند است، در این دسته از اسامی جای میگیرد.
نام های توصیفی :
این نوع نام ها نشان دهنده نوع فعالیت و خدمات شرکت است.نام های توصیفی برای توصیف مشاغل بسیار کاربردی و مهم است.مانند شرکت easypay که یک شرکت پرداخت است. از مزیت های نام های توصیفی می توان به بیان کردن داستان تجاری به صورت واضح اشاره کرد.و یک نکته منفی که در مورد نام های توصیفی می توان به آن اشاره کرد، انعطاف پذیری برای تنوع دادن به محصولات یا خدمات را کمتر می کند.
به عنوان نمونه استارت آپ ایرانی جاباما (یک اپلیکیشن رزرو آنلاین هتل،اقامتگاه و ویلا ) یک نمونه از نام های توصیفی است،و توانسته خصوصیات منحصر به فرد این برند را در قالب نام خود به مخاطبان ارائه دهد.
نام های مخفف :
نام های مخفف ممکن است در عین سادگی و راحتی به آسانی در ذهن ها نقش ببندد،اما انتظار یک ذهنیت کلی در تصور مشتری برای خرید و وفادارای به شرکت را نخواهد داشت.و بی روح است.معروفترین برندهای مخفف می توان به برند رستوران های زنجیره ای مرغ سوخاری و فست فود KFC اشاره داشت.
اسمهای ابداعی :
انتخاب نام برای شرکت با وجود نام های تجاری زیاد و تنوع آن،موجب شد تا بیشتر برندها و شرکت ها نام برند خود را ابداع کنند.نام های ابداع شده بسیار منحصر به فرد و خاص هستند و صد البته دارای قدرت زیادی هستند.و به علت خوش آوایی آن ماندگاری و وفاداری بیشتری در ذهن ها ایجاد می کند،مانند فروشگاه ایرانی فامیلی یکی از بارزترین اسم های ابداعی برای شرکت های تجاری است.
اسمهای برگرفته از زبانهای خارجی :
بسیاری از نام های خاص را می توانید از زبان های دیگر دنیا گرفت،اصلا ذهن خود را مشغول ترجمه و معنی برندها نکنید.ولی گاهی اوقات بیشتر این برندها دارای backstory هستند،مانند سامسونگ که به معنی 3 ستاره به زبان کره ای و لگو به معنای بازی خوب در لهجه دانمارکی است.پس شما یک فرصت عالی برای نماگذاری برند خود دارید و می توانید از زبان های دیگر نامی انتخاب کنید.به عنوان نمونه شرکت گلرنگ در ایران در انتخاب اسم برند خود از شرکت های خارجی و لاتین برای بخش های زیر مجموعه خود استفاده کرده است و این هوشمندی باعث شده تا مشتریان زیادی برای خود جذب کند و علت آن هم مصرف محصولات خارجی است.
قوانین نامگذاری نام برند :
بعد از معرفی خصوصیات انتخاب نام ها به بررسی قوانین نام گذاری شرکت ها می پردازیم.که در پروسه انتخاب نام شرکت باید حتما رعایت شود.البته ما با این قوانین آشنا می شویم تا بتوانیم در صورت لزوم آنها را بشکنیم.چون بسیاری از نام های خاص دنیا کوتاه و مخفف نیستند.و یا املاء سختی دارند و یا بیشتر در ذهن ها می مانند و البته تمام این موراد بستگی به شرایط و نوع کسب و کار آنها دارد.
کوتاه بودن :
شاید شما هم به تعداد دفعات زیادی شنیده اید که نام باید ساده کوتاه و حدا اقل دارای 4 کاراکتر باشد.تا در ذهن بماند و سریع فراموش نشود.چون نام های بیشتر از 4 کلمه بسیار سخت است.
غیرمعمول بودن :
دقت داشته باشید شرکت هایی که به دنبال امتیاز بیشتر هستند حرف مردم برایشان بسیار مهم است،چون یکی از ترفندهای بازاریابی اینترنتی ،بازاریابی دهان به دهان یا بازار یابی شفاهی (Word Of Mouth Marketing) است.
منحصر به فرد بودن :
نام هایی که اصلا در قبل نشنیده اید منحصر به فرد و خاص هستند و برای شغل شما گزینه عالی به حساب می آیند به عنوان نمونه نام هایی مانند،یاهو،گوگل و سونی کاملا خاص و منحصر به فرد هستند.
داشتن دامنه اینترنتی :
تصمیم اصلی در پروسه نامگذاری این است که آیا این شرکت به نام دامنه احتیاج دارد یا خیر؟ممکن است با داشتن یک خدمت و یا محصول به دامنه احتیاج نداشته باشید.احتیاج به دامنه بستگی به چگونگی تبلیغ شما دارد.پیدا کردن نام دامنه com. در دسترس خیلی مشکل است. مگر اینکه شما جمله های ابداعی استفاده کنید. و این تصور که تمام نام ها عالی ثبت شده اند،ولی منظور این نیست که تمام نام ها در دامنه استفاده می شود.
ریتم و ساختار تکرارشونده :
اصولا مشتریان و مخاطبان به نام هایی که دارای یک ریتم و ساختر تکراری هستند،واکنش بهتری نشان می دهند.و این نوع نام ها توانایی تبدیل شدن به برندهای قدرتمندتری را دارد.چون به زبان آوردن و یاد آوردن این نام ها خوشایند است به عنوان نمونه برند چین چین،یک و یک و.. در همین سبک نامگذاری شده اند و از هیچ اصول و فرمول خاصی برای موفقیت استفاده نشده است.
مواد اولیه :
تعجب نکنید،شما باید نام برند خود را از مواد اولیه محصول شرکت خود انتخاب نمایید.به عنوان نمونه برند مزمز نامش را از بزاق دهان گرفته و یا برند کوکا کولا نام این برند را از گیاهی که از آن نوشابه تهیه می شود گرفته است.
طنز و شوخی :
توجه داشته باشید که استفاده از واژه های طنز و شوخی برای مدت کوتاهی می تواندنظر افراد را جلب کند و احتمال فروش خیلی پایین است.انتخاب این گونه نام ها توجه افراد را به نام می برد تا به محصول شما، و انتخاب نام های طنز گزینه مناسبی برای کسب و کار نیست.
نوشتاری و تلفظ :
دقت داشته باشید که نامی را انتخاب کنید که در هنگام شنیدن نام بتوانید به راحتی آن را بنویسید و یا از لحاظ املایی به راحتی در اینترنت تایپ کنید.و دقت داشته باشید که شیوه نوشتن در انواع زبان ها متفاوت است ،پس دقت داشته باشید که نحوه نگارش و تلفظ آن یک گونه باشد.مانند محصولات آرایشی بهداشتی AVE در فارسی اوه نوشته می شود و در نوشتاری فارسی oh به معنی اوه ، خدای من است.
آینده نگرانه باشد :
معنی و مفهوم نام برند باید در فرهنگ های بازار هدف نیز دارای اهمیت باشد.و مانند داستان آب معدنی الموت نشود (در فارسی الموت به معنای آشیانه عقاب است)ولی هنگام صادرات این محصول به کشورهای عربی نام این شرکت تجاری با واکنش های منفی زیادی مواجه شد چون در عربی الموت= مرگ.
نام های عمومی :
با انتخاب نام های عمومی به هیچ عنوان نمی توانید در دنیای بزرگ رقابت سرپا بمانید،بخصوص در دنیای امروزی که اینترنت و وب در زندگی روزمره نقش همی دارد.به عنوان نمونه نام میهن را در نظر داشته باشید،یک نام عمومی است و در مقابل این نام دایتی به راحتی این نام را به چالشمی کشد؛چون واژه میهن همیشه نیاز به یک نام کامل کننده دارد،بستنی میهن
اسمهای تکراری :
قبل از شروع جلسات انتخاب اسم،می توانید اطمینان پیدا کنید، که مجموعه ای از شخصیت های مختلف در اختیار دارید و می توانید از ایده ها و نظرات آنها استفاده کنید.پرسونال به شما امکان می دهد تا در ذهن افرادی که می خواهید در آنها نفوذ داشته باشید به راحتی قدم بگذارید،پس نامی انتخاب کنید تا در ذهن مشتری طنین انداز و دارای ریتم باشد.