آیا می دانید شعار تبلیغاتی (slogan)به چه معناست؟
اولین سوالی که برایتان مطرح می شود،این است که شعار تبلیغاتی یا slogan چیست ؟ و کاربردش چیست و فرمول خلق یک شعار موفق چیست ؟ با ما همراه باشید تاپاسخ سوالل هایتان را بگیرید و بتوانید برای تبلیغ خود یک شعار کارساز انتخاب نمایید.
کلمه اسلوگان ( slogan) ریشه اش به استکاتلند بر می گردد. وقتی که سربازان می خواستند به میدان جنگ وارد شوند جملاتی را با صدای بلند همزمان فریاد می زدند تا حریفشان از ورود آنها به میدان با خبر شود. شعار تبلیغاتی خوب هم باید مانند شعار هایی که سربازان جنگی با فریاد اعلام می کنند، آنقدر جذاب باشد تا نظر همه را به طرف خود جلب کنند و برای رقیب حکم مبارزه طلبی داشته باشد.
در نهایت شعار باید حاوی عبارتی جذاب و به یاد ماندنی است که گروههای متفاوت برای نمایش دادن هدف خود از آن استفاده کافی میبرند تا یک پیام معیین و خاص را در ذهن مردم جای بگذارند.
تفاوت شعار (slogan)با تگ لاین (tagline) در چیست ؟
در اینجا یک سوال مطرح می کنم!به نظرتان کدام یک از کلمات زیر شعار و کدامش یک تگ لاین است؟
بزن شارژ شی (*۷۸۰#)
عصر جدید، عصر هفهشتاد
همانطور که از دو جمله فوق مشخص است اسلوگان و تگلاین، این دو جمله قرار است هویت یک برند را برای مخاطب معرفی کنند.
تگ لاین به شعارهای جذاب،ثابت و پر تکراری که محصولات یک برند را معرفی می کند و بیش از یک بار در یک دوره طولانی مدت نمی توان آن را تغییر داد گفته می شود .
و با دقت به تعریف شعار در قسمت فوق می توان بیان کرد اسلوگان قسمتی از هویت کلامی برند می باشد.که در طول زمان و تناسب آن بارها تغییر می کند.با توجه به این تعاریف کتوجه شدیم که کلمه بزن شارژ شی تگ لاگین و کلمه دوم عصر جید عصر هف هشتاد، یک شعار تبلیغاتی می باشد.
حال نوبت آن رسیده که مراحل خلق یک شعار تبلیغاتی موفق را بررسی کنیم :
مرحله اول : لیستی از کلمات مرتبط به حیطه کاری خود را پیدا کنید
هرچقدر کلماتتان ساده تر و روان تر نوشته شود ، قطعا موفقتر خواهید بود. سعی کنید کلمات خیلی ساده انتخاب کنید. هیچ فردی برای فهمیدن معنی شعار تبلیغاتی بیشتر از چند ثانیه وقت صرف نمی کند. در کوتاهترین زمان سعی کنید منظورتان را انتقال دهید، به گونه ای که به راحتی و آسانی در ذهن مخاطب جا گرفته و تکرار آن در زبان گفتار و نوشتار آسان و ساده باشد، با استفاده از نکات زیر و رعایت آن ها به راحتی می توانید به استخراج کلمات و همچنین شعار دلخواه تان برسید
۱. استفاده از جملات آهنگین :
همگونی آوایی به معنی شروع چند کلمه پشت سر هم با یک حرف متشابه الصوت است.
۲. جناس:
در شعار یک جناس خوب می تواند معجزه کند. با کمک این تکنیک شعار جوری طراحی می شود که مفهوم متعددی از کلمات آن یا کل عبارت برداشت می شود.
مانند: شعار بانک سرمایه :بانک خوب سرمایه است
۳. قافیه بندی:
با ایجاد یک شعار تبلیغاتی که دارای لغات هم قافیه است(دارای ریتم هنگام تلفظ باشد)می توان به راحتی یک شعار تبلیغاتی راحت و زیبا برای به خاطر سپردن ایجاد کرد مانند:
گام با کفش گام
دلند همیشه سربلند
همیشه تمیز همیشه ساویز
زندگی درخشان با رخشان
۴. استفاده از سوال:
تعداد معدودی از شرکت ها و سازمان ها از این تکنیک تنظیم شعار تبلیغاتی استفاده می کنند، با یک سوال مخاطب را تشویق به فکر کردن درمورد یک محصول و یا کل سازمان می کنند.
-از نمونه های معروف شعار تبلیغاتی در ایران می توان به شرکت تلفن همراه”شرکت ایرانسل” اشاره کرد که در شعارشاز این تکنیک استقاده شده است: از کی تا حالا؟
– شعار شرکت تولیدکننده نوت بوک «کجا بهترین افکارتان را عملی می کنید؟
یکپارچگی و هماهنگی شعار تبلیغاتی، لوگو ونام تجاری باهم ،یکی از مهمترین نکاتی است که باید در مثلث هویت برند رعایت شود .
مثال :
یک دو سه پارسه
مرحله سوم: کوتاه برگزینید:
موفق ترین شعار های دنیا تعداد کلماتشان از پنج کلمه کمتر است !!
تاثیرگذاری شعارهای کوتاه بر مخاطب بیشتر است، بنابراین جذابترین بخش کارتان را در چند کلمه روان و ساده خلاصه کنید تا در ذهن ها بهتر بماند .
مانند :
نایک : فقط انجامش بده (Just Do It)
اپل : متفاوت فکر کن (Think Different)
بانک ملت بانک ملت بانک شما
شوفاژ دیواری گلدیران: از ماست که گرماست!
اتک : پاک کننده تک
فرمند ( به شیرینی لبخند)
مرحله چهارم : خوانا و گیرا باشد:
برای شعارتان از کلمات تخصصی یا مفاهیمی و زبان مبهم و سردرگم کننده می بااشد اصلا استفاده نکنید. استفاده از جملات ساده با دستور زبانی صحیح استفاده موجب می شود که شعار موجب برانگیختن احساسات مخاطب شود،پس محاسبات ریاضی یا کلمات سخت و تخصصی را اصلا استفاده نکنید.
مرحله پنجم : شعاری را انتخاب کنید که با گذشت سال ها قابلیت ماندگاری داشته باشد :
تیزر تبلیغاتی تبرک که در سال های پیش پخش می شد را به یاد دارید؟ انواع محصولات غذایی تبرک را به مخاطب معرفی می کند:( تبرک بخر, جایزه ببر)
مرحله ششم: تمرکز بر برتری خود نسبت به رقبا :
هر برندی تمرکزش روی یک موضوع خاص است و تلاش میکند در آن موضوع از بقیه قوی تر ظاهر شود. این موضوع بهتر است که در خلق شعار تبلیغاتی استفاده شود. بهعنوان نمونه اگر ویژگی برند شما، قیمت پایین نسبت به دیگر رقبا می باشد، حتما این موضوع را در شعار تبلیغاتی خود عنوان کنید.
مرحله هفتم :تا جایی که میتوانید آن را بامزه کنید:
اگر با اهداف سازمانی شما ،طنزپردازی و کمی بامزه بودن، منافاتی ندارد، قطعا از آن استفاده کنید.
یک تبلیغ بامزه مخاطبان را قلقلک میدهد و موجب میشود بیشتر به شعار توجه کنند.
مرحله هشتم : بر سود مشتری تمرکز داشته باشد:
بیشتر شعارهای موفق دارای نکاتی هستند که مشتری تشویق به انتخاب آن شرکت می شود. تمام این شعارها نظرها را به طرف سودی که مشتری از انتخاب آن محصول یا تجارت میبرد، میکشانند.
مرحله نهم: صداقت داشتن :
یکی از مهمترین ویژگیهایی که باید در شعار تبلیغاتی خود رعایت کنید صداقت است.استفاده از کلماتی مثل اولین و بهترین پرهیز کنید؛ چون جملاتی که با این کلمات ایجاد میشوند، اصلا صحت ندارند، ضمنا موجب کاهش میزان خلاقیت شعار تبلیغاتی شده و مشتریها روی شعار تبلیغاتی برندها حساب باز میکنند؛پس نباید قولی بدهید که بعداً نتوانید به آن عمل کنید.
مرحله دهم دریافت نظرات دیگران :
خلاق بودن کمی سخت و مشکل است، ولی روش هایی برای دوری از انتخاب شعار تبلیغاتی بیمعنا و مفهوم وجود دارد در این رابطه سعی کنید از کاربران و مشتریان خود نظرخواهی کنید. در این رابطه شبکههای اجتماعی و پرسش و پاسخ به خوبی میتوانند شما را کمک کند.
نمونه شعار های خوب ایرانی که میتوانید از آن ها الگو بگیرید:
در پایان :
در این مطلب یاد گرفتیم، یکی از ارکان های اصلی برای بازاریابی شعار تبلیغاتی است که با داشتن آن می توان ره صدساله را یکساله رفت.و از همه مهم تر ، متوجه شدیم که اسلوگان تاثیر زیادی در برند سازی دارد و طراحی شعار تبلیغاتی نیز مانند هر چیز دیگری نیاز به تکنیک و استراتژی دارد،یک شعار تبلیغاتی موفق نیاز به نکاتی از قبیل کوتاه بودن ، پرمعنی، جذاب و…. را دارد.
امروزه شاهد پیشرفت تکنولوژی و توسعه فناوریهای جدید هستیم. هوش مصنوعی یکی از این ابر…
انسان توانسته است با ارتقاء دانش و مهارت خود در زمینه تکنولوژی و فناوریهای نوین،…
مانند فیسبوک، اینستاگرام نیز یک ویژگی جدید موسیقی به بخش پروفایل اضافه کرده است.…
اینستاگرام به تازگی قابلیت جدیدی را رونمایی کرده است که به کاربران امکان میدهد آهنگ…
یکی از موضوعاتی که امروزه همه درباره آن صحبت میکنند، هوش مصنوعی و ابزارهای مربوط…
تازگی اینستاگرام فضای عادلانهتر و بهتری برای تولید کنندگان محتوای اصلی و محتوا سازان کوچک…