وقتی که محدوده مخاطبان شما گسترده باشند و یا قصد داشته باشید که به وسیله رسانهها و کانالهای مختلف با آنها ارتباط برقرار کنید، میتوانید تکنیک های متفاوتی را در نظر بگیرید. امنی چنل مارکتینگ یکی از انواع بازاریابی است که به کمک شما میآید، این بازاریابی به ازاریابی همه کاناله معروف است. در این تکنیک سعی میکنید تا مشتری شما از همان شروع تا مرحله خرید نهایی و بعد از آن به طور کاملا یکپارچه و یکسان در همه مراحل همراه شما باشد.
گاهی اوقات افراد در تفاوت امنی چنل مارکتینگ با مالتی چنل یا کراس چنل دچار اشتباه میشوند که در ادامه مطلب به بررسی بیشتر به تفاوت آنها پرداخته می شود.
مالتی چنل :
در روش مالتی چنل مارکتینگ یا بازاریابی چند کاناله سعی میکنید کانالهای متفاوتی را برای ارائه برنامههای بازاریابی و فروش خود انتخاب نمایید. در این روش متناسب با مخاطب هدف و کانالهای برگزیده شده رفتار می کنید و پروسه ی بازاریابی را به خوبی انجام میدهید.استفاده از تکنیک های متفاوتی مانند بازاریابی تلفنی، حضوری، اینترنتی و… برای ارتباط با مشتری وجود دارد و هر کانال سیستم مستقل به خودش را دارد و اطلاعات هر کانال به دیگر کانال منتقل نمیشود.
کراس چنل :
کراس چنل مارکتینگ از جهات مختلفی به مالتی چنل شباهت دارد. در حقیقت در این مدل از کانالهای متفاوتی برای بازاریابی استفاده میشود، اما با یک تفاوت عمده در این روش بر خلاف چنل مارکتنیگ پروسه خرید بازاریابی و خرید قادر است از کانالی به کانال دیگر منتقل شود و آنجا ادامه پروسه انجام شود.
در مسیر سفر مشتری، یعنی از زمانی که مخاطبان با شما آشنا شده تا لحظه نهایی شدن خرید، افراد به وسیله کانالهای متفاوت با شما در ارتباط هستند و اقدامات متفاوتی انجام میدهند. اطلاعات همه کانالها را برای بهینهکردن سفر مشتری و ایجاد تجربه کاربری جذاب و منحصربهفرد و خاص ثبت کنید.
امنی چنل :
در حقیقت امنی چنل مارکتینگ یا بازاریابی همه کاناله از دو مدل قبل بسیار کاملتر و جدیدتر می باشد. در این تکنیک شما کانالها و بسترهای متفاوتی را جهت اعمال برنامههای بازاریابی خود انتخاب میکنید، ولی با یک تفاوت مشهود و اینکه جریان کاری تمام آنها کاملا پیوسته و در یک مسیر است و سعی میکنید در تمام امور برای مشتری تجربهای یکپارچه فراهم کنید. در این تکنیک ارتباط بین کانالها از انتخاب تمام کانالها مهمتر است.
در این تکنیک تمام پیامهای شما به طور یکپارچه و متناسب با تعامل شکل می گیرد و به مخاطب منتقل میشود،اما در روشهای قبلی این موضوع کاملا متفاوت است و یک پیام مشابه به همه ارسال می شود.
طبق موارد ذکر شده در بالا متوجه شدیم که امنی چنل، مالتی چنل و کراس چنل مارکتینگ شباهتهای زیادی دارند تا حدی که بیشتر اوقات اشتباه گرفته می شوند،چون مرز مشخصی بین آنها وجود ندارد،بیشتر بازاریاب ها دچار اشتباه می شوند، ولی مفاهیم آنها کاملا با هم تفاوت دارد، در ادامه به سه تفاوت اصلی این موارد می پردازیم ؛
1. کانال در برابر مشتری :
در روش مالتی چنل در پی این هستیم که پیام خود را با استفاده از بیشترین کانالهای موجود به اطلاع مخاطبان برسانیم. در این تکنیک سعی میکنیم تا تعامل بیشتری با مخاطب و مشتریان داشته باشیم. به همین علت کسبوکارها کانالهایی را بر می گزینند که توانایی بهترین و بیشترین ارتباط با مخاطبان هدف را داشته باشند. معمولا گزینههای اول ایمیل و شبکههای اجتماعی هستند.
ولی روش امنی چنل کاملا متفاوت است و همه کانالها باید دارای یک ارتباط داخلی باشند تا با مشتری تعامل بیشتری در یک نمای کلی و یکپارچه برقرار شود. دلیل اصلی این تصمیم این است که ایمنان پیدا کنیم تجربه نهایی آنها در تمام کانالها کاملا رضایتبخش و جذاب است.
2. استمرار در برابر تعامل و مشارکت :
تفاوت دوم بین بازاریابی چند کاناله و همه کاناله در این است که در روش امنی چنل تمرکز اصلی به روی تجربه مشتری است و به همین علت استراتژی آن روی گزینه استمرار بنا شده است. کسبوکارهایی که این تکنیک را انتخاب میکنند سعی می کنند که همیشه تجربه و پیام دریافتی مشتریان و مخاطبان در همه کانالها یکپارچه و یکسان باشد.
به همین علت استمرار در این روش و ساخت دائمی بهترین تصویر از برند موجب ارتباط عالی و طولانیمدت مشتریان با کسبوکار میشود. نکته مهمی که بازاریابها از استراتژی امنی چنل مارکتینگ استفاده میکنند، این است که باید دقت داشته باشند که روابط درونی بین دپارتمانها بی هیچ مشکلی در جریان باشد تا بتوانند به راحتی پیام یکپارچه خود را به مخاطبان انتقال دهند. به عنوان نمونه روابط عمومی، امور مشتریان، تیم فروش و شبکههای اجتماعی باید حتما روی پیامهای خود استمرار و تمرکز داشته باشند تا به موفقیت دست یابند.
3. تلاش یا بدون تلاش :
حذف هرگونه سعی و تلاش از سوی مشتری یکی از اولویتهای بسیار مهم در پروسه امنی چنل است.اما چگونه، در جوامع امروز ی کانالهای بسیاری به هر مخاطب وصل است و در نهایت هر کدام از آنها گزینههای بسیار زیادی برای استفاده و انتخاب دارند.
این موضوع بالاتر از دیدگاه مالتی چنل است. در روش امنی چنل از دادهها و اطلاعات برای خلق بهترین تجربه کاربری استفاده می شود،و هرگونه تلاش اضافی از طرف مشتری در هر مرحلهای حذف می شود. ایجاد تجربه خرید بدون تلاش برای مصرفکنندگان همه هدف امنی چنل مارکتینگ است.
روش امنی چنل مارکتینگ تنها مخصوص کسبوکارهای بزرگ نیست و تمام شرکتهای متوسط و کوچک میتوانند از آن استفاده کنند. برای پیاده سازی تمام کانال ها و بهترین شیوه بازاریابی باید این موارد را در مد نظر داشته باشید :
مثالهایی از پیادهسازی امنی چنل در کسب و کار:
از برندهای مختلف در سراسر دنیا نمونههای زیادی وجود دارد که به بهترین شکل ممکن از روش امنی چنل مارکتینگ بهره برده اند.مانند ؛ دیزنی، ویرجین آتلانتیک، استارباکس، بنک آو آمریکا، سفورا، تیمبرلند و…
به عنوان نمونه دیزنی به طور کاملا دقیق و با کوچکترین جزئیات روش امنی چنل مارکتینگ را پیاده سازی کرده است. این شرکت تجربهای زیبا و یکپارچه از همه سرگرمی را در همه کانالها اجرا کرده و همه سرویسهای آن به صورت عالی بر روی دستگاههای موبایل و گوشیهای هوشمند قابل اجرا هستند.
به عنوان نمونه اگر قصد داشته باشید از سرویس گردش در دیزنیلند استفاده نمایید، بعد از خرید تور، با استفاده از ابزار My Disney Experience میتوانید برای همه سفر خود یک برنامهریزی خوبداشته باشید. در قسمت پارک دیزنی میتوانید از اپلیکیشن خود استفاده نمایید تا بعد از کسب اطلاعات دقیق و جزئی نسبت به هر بخش بتوانید جذابترین گزینه را برای خود انتخاب نمایید. همچنین میتوانید زمان تخمینی انتظار را نیز مشاهده کنید.
مزایای بازاریابی OMNI CHANNEL :
با توجه به مواردی که تا اینجا بیان شد، بی شک امنی چنل مارکتینگ دارای مزایای زیادی است که همه کسب و کارها میتوانند از آنها استفاده نمایند در ادامه مزایای این روش را معرفی می کنیم با ما همراه باشید؛
بهرهگیری از کانالهای ارتباط متنوع و افزایش پتانسیل موجود:
در روش بازاریابی امنی چنل قادر هستید اختیار همه کانالهای آنلاین و حتی آفلاین را در دست داشته باشید بگیرید و بهترین تجربه نهایی را برای مشتریان خود رقم بزنید. این روش کمک میکند تا به طور یکپارچه و همزمان سرنخهای بیشتری بهدست آورده،و حتی روابط خود را با مخاطبان بهتر و به افزایش مشتریان کمک کنید.
خلق بهترین تجربه مشتری :
یکی از مهمترین مزایای امنی چنل ایجاد تجربهای یکپارچه و جذاب در همه کانالها برای مشتریان است. با استفاده از دادهها و تحلیل آنها می توانید کمک کنید تا همه مشکلات موجود در زمینه های متفاوت برطرف شود و مشتری کمترین کوشش را برای خرید خوب انجام دهد.همچنین ارسال پیام شخصیسازی و سفارشیسازی شده موجب میشود مخاطبان تجربه بهتری در خرید داشته باشند.
وفادارسازی مشتریان :
تبدیل کردن مخاطب به خریدار کافی نیست. ساخت مشتریان وفادار هدف اصلی می باشد تا بارها و بارها از شما خرید نمایند. با استمرار و پافشاری در فرایند بازاریابی امنی چنل، برقراری ارتباط قوی و خلق بهترین تجربه کاربری، مطمئن باشید که مشتریان اصلا به سراغ رقبا نمی روند.
حرکت رو به جلو :
همانطور که می دانید در روش امنی چنل همه چیز به طور یکپارچه انجام می گیرد و اطلاعات و دادهها در همه کانالها در دسترس است، پس دیگر نیازی نیست که مشتری به عقب برگردد و در هر لحظه همه فرایندها و حرکات مشتری به طرف جلو است. این کار موجب میشود کمترین کوشش از طرف کاربر انجام شود و بهترین خرید برایش رقم بخورد.
اهمیت امنی چنل در تجارت الکترونیک :
یک فضای بسیار رقابتی در تجارت الکترونیک را تجربه میکنید و از طرف دیگر باید بیشترین مخاطب را در همه رسانهها و کانالهای متفاوت پوشش دهید. در این زمینه هرگونه اشتباهی منجر میشود تا مشتریان یک تجربه تلخ داشته و دیگر سراغ شما نیایند.
ولی با توجه به مزایای امنی چنل کاملا میتوانیم متوجه شویم که خلق یک تجربه یکپارچه، جذاب و با کمترین کوشش برای مشتری بسیار ارزشمند است. پس نمیتوان به راحتی اهمیت و ارزش امنی چنل را تجارت الکترونیک و بازاریابی دیجیتال نادیده گرفت. در روش امنی چنل حرکت مشتری همیشه رو به جلو می باشد و همین موضوع موجب میشود تا در کوتاه ترین و سریع ترین زمان خریدش انجام شود.
روشهای متفاوتی برای بازاریابی وجود دارد.خلق بهترین تجربه خرید در دنیای تجارت امروز موجب میشود مشتریان وفادار زیادی جذب کنیدو فروشتان افزایش پیدا کند. روشهایی مانند امنی چنل، مالتی چنل و کراس چنل مارکتینگ از روش هایی هستند که به طور کامل وابسته به کانالهای ارتباطی و ارتباط با مخاطبان هستند.
کاملترین روش امنی چنل است که در آن روی ایجاد تجربه کاربری یکسان و جذاب برای مشتریان پافشاری می کنید و سعی دارید بین کانالهای مختلف بهترین رابطه را ایجاد کنید. این روش کمک زیادی میکند مشتری شما بدون هیچ مشکلی و با کمترین سعی تنها رو به جلو حرکت کند تا زودتر خریدش نهایی شود.
امروزه شاهد پیشرفت تکنولوژی و توسعه فناوریهای جدید هستیم. هوش مصنوعی یکی از این ابر…
انسان توانسته است با ارتقاء دانش و مهارت خود در زمینه تکنولوژی و فناوریهای نوین،…
مانند فیسبوک، اینستاگرام نیز یک ویژگی جدید موسیقی به بخش پروفایل اضافه کرده است.…
اینستاگرام به تازگی قابلیت جدیدی را رونمایی کرده است که به کاربران امکان میدهد آهنگ…
یکی از موضوعاتی که امروزه همه درباره آن صحبت میکنند، هوش مصنوعی و ابزارهای مربوط…
تازگی اینستاگرام فضای عادلانهتر و بهتری برای تولید کنندگان محتوای اصلی و محتوا سازان کوچک…