ایده های موفق در کارآفرینی:
ایده های موفق در کارآفرینی :
هنگامی که بیان می کنیم تلاش،منظورمان وقت گذاشتن،سرمایه گذاری و قبول همه مسئولیت ها و ریسک ها برای رسیدن به موفقیت است.البته این تعریف ساده و بی تعارف از کار آفرینی است،ولی وقتی به تعریف های بزرگان در دنیای تجارت و کار آفرینی نگاهی می اندازیم متوجه می شویم که هریک تعریف خاص و جداگانه ای از کار آفرینی دارند.
اولین اصطلاح کار آفرینی را چه کسی به کاربرد؟
اولین فردی که اصطلاح کار آفرینی را بیان کرد کسی نبود جز ژوزف شومپیتر (Joseph Schumpeter) و کار آفرینی را تبدیل به یک ایده نوآوری دید. و البته بعد از شومپیتر افراد دیگری تعاریف خاصی از کار آفرینی کردند که می توان به این جمله ناب اشاره کرد؛کار آفرینی تعقیب فرصت های طلایی
با چند مثال ساده بهتر میتوانیم کارآفرینی را بهتر درک کنیم:
- راهاندازی یک شرکت تولید پارچه با 4 هزار نیرو که شبانهروزی مشغول هستند.
- راهاندازی یک استخر پرورش ماهی خاویاری مدرن که قبل از آن هیچکس چنین عملکردی را انجام نداده بود.
- استارتاپی که برای اولین بار و به شیوه نوین میوه و سبزیجات را به صورت مستقیم از باغدار به دست مشتری میرساند.
- خانم خانهداری که در اوقات فراقت کارهای هنری انجام می دهد و در اینستاگرام میفروشد.
- جوان نخبهای که موفق به اختراع یک قطعه الکترونیکی شده و در کارگاهی به همراه دوستانش آن را تولید میکند.
تفاوت کارآفرینی با استارتاپ :
همانطور که می دانید استارت آپ نیز نوعی کار آفرینی است البته باشرایط خاص و ویژه.استارت آپ یک کسب و کار جدید و نوپا است که مدتی است پا به عرصه گذاشته است که با ایده های جدید مشکلات را حل می کنند،یا فرصتی است برای در آمد زایی
اصولا استارت آپ ها با استفاده از فناوری های جدید ،ایده های خود را اجرا می کنند،به عنوان نمونه اپلیکیشن های جدید را جایگزین راه های سنتی می کنند و یا محصولی تولید می کنند که در یک زمان چند کار را با هم انجام می دهد البته با هزینه کمتر.
استارت آپ ها اصولا مسیرهای پر از ریسک را قبول می کنند،و همین امر باعث شده به استارت آپ ها لقب استارت تاپ بدهند.چون نیاز به حمایت های ویژه و خاص دارند و باید به سرعت پیشرفت کنند و اصولا سرمایه کمی برای شروع به کار نیاز دارند.
اصولا بیشتر استارت تاپ ها مانند پروژه های کار آفرینی با شکست مواجه می شوند.ولی خب درصد کمی از این استارت تاپ ها وجود دارند که با ایده های بکر و داشتن دانش لازم و تخصصی خود توانسته اند وارد بازار شده و به موفقیت های زیادی برسند.
الان که صحبت از ایده شد،اجازه بدهید یک توضیح مختصر در مورد ایده بکر بدهیم ،و بیان کنیم که هر ایده ای نمی تواند موفق باشد و یا از کجا متوجه شویم ایده خوب چه ایده ای است؟و کدام ایده خوب نیست و از آن ایده جواب مثبتی نمی گیریم.با ما در ادامه همراه باشید.
نشانه ایده هایی که به سرانجام می رسند چیست ؟
۱. رفع نیاز
همانطور که می دانید هر محصولی که به بازار وارد می شود برای رفع دو نیاز است،یا برای حل مشکلی است یا برای رفع نیازی
- مشکل یا نیازی که قبلاً هیچ عملی برای رفع آن نشده یا محصولی تولید نشده است.
- محصولی تولید شده اما نتوانسته مشکل را یا نیاز را تامین کند.
اصولا هر کسب و کاری سعی دارد که محصول جدیدی تولید کند،یا یک محصول جایگزین عرضه کند و محصولی تولید کند مانند؛ لوازم جانبی محصول فعلی تا استفاده از آن راحت تر و بهتر است..اگر شما در ایده تان هیچ یک از این حالت ها وجود ندارد، مسیر مشکلی در پیش دارید.
۲. مقیاسپذیر باشد :
برای موفقیت در کسب و کار باید از مقیاس های کوچک شروع به کار کرد،بعد به این موضوع فکر کنید که آیا ایده شما قابل توسعه در مقیاس های بزرگتر است یا خیر؟ و در صورت ازدیاد مشتر قادر به تامین نیازهایشان خواهید بود یا خیر؟
۳. قیمت به صرفه :
هنگام ارائه قیمت ،باید قیمت برای مشتری توجیه پذیر باشد،نه قیمت آنقدر پایین باشد که ارزش کالا در چشم مشتری جلوه نداشته باشد و نه آنقدر بالا که از توان خرید مشتری خارج باشد.
قیمت کالا برای شما جوری باشد که سود عالی برای شما داشته باشد و بتوانید کسب و کار خود را سرا پا نگه دارید.
۴. نتوان آن را به راحتی کپی کرد :
سعی کنید ایده هایتان جوری باشد که قابل کپی نباشد، هرچند قوانین خاص و ویژه ای برای محافظت از حق و حقوق صاحبان ایده نوشته شده است،و می توان به راحتی حق انحصار گرفت ولی خب بعد از مدتی محصولی مشابه با ایده شما و حتی بهتر از آن تولید می شود.
در دنیای پر از رقابت و حضور پررنگ ایده های کپی،سعی کنید به دنبال ایده هایی بروید که به راحتی قابل کپی برداری نباشد.احتمالا فیلم بنیان (The Founder)گذار را دیده اید، داستان این فیلم در مورد رستوران های زنجیره ای مک دونالد است،ایده این فرد فروش همبرگر بود که تا به حال هیچکس نتوانسته با این ایده به رقابت بپردازد.درست است از این ایده کپی برداری شده است اما هنوز جرات رقابت با مک دونالد را نداشته است.پس خیلی راحت می توان گفتت ایده مک دونالد قابل کپی نیست.
۵. خوب اجرا کنید :
بسیاری از ایده ها به نظرمان می رسد ولی خب برای اجرای ایده ها جرات می خواهد که گاهی اوقات این جرات را نداریم.اگر شما هم در ذهنتان ایده ای دارید ،در مرحله اول توانایی خودتان در این ایده را بسنجید،احتمالا نیاز به کمک افراد متخصص خواهید داشت تا بتوانید ایده خود را به اجرا در آورید.ولی حتما از خودتان و مهارت ها و تخصص های خودتان مطمئن شوید.تا به مشکل برنخورید.
چگونه ایده را قبل از اجرا تست کنیم؟
هرچه از ایده و فکر خودتان مطمئن هستید باز هم سعی کنید قبل از اجرا ایده خود را مورد آزمایش و بررسی قرار دهید.بسیاری از ایده ها نیاز به هزینه ندارد ،خصوصا اگر ایده های شما یک کسب و کار اینترنتی یا یک محصول دیجیتال باشد.
۱. تحقیقات :
برای پاسخ به سوالات متعدد حتما باید اطلاعاتی در مورد محل زندگی،عادت ها ی مصرفی و نیازهای بازار هدف را جستجو کنید.یکی از چند سوال مهم ؛آیا مشتریان برای محصول جدید حاضر به هزینه هستند؟
کدام طبقه اجتماعی از این محصول استفاده می کنند؟
احتمالا قبل از تحقیقات بازار باید کمی فکر کنیم که آیا ایده و محوصل ما مشتری دارد؟
آیا مشتری پسند است؟
بعد از انجام تحقیقات نتیجه های به دست می آوریم که موجب اطمینان خاطر در مرود تولید محصول و رسیدن به نتایجی است که قبلا برای شما واضح و روشن نبوده است.
در فرم های نظر سنجی اطلاعاتی را از مشتریان کسب می کنید که بسیار برایتان مفید است؟برای گرفتن نتیجه عالی و خوب هرگز این دو سوال را مطرح نکنید؛اگر این محصول را تولید کنم به فروش می رسد ؟ و یا برای حل این مشکل چقدر هزینه نیاز است؟چون هیچ کمکی به شما نمی کند و بیشتر دچار اشتباه می شوید.هرگز از مادرتان در مورد ایده هایتان نپرسید،چون اگر ایده های شما افتضاح هم باشد مادرتان می گوید عالی است.
تنها روش برای برای درک نیاز ها و علاقه مشتریان تحقیق در مورد کلمات کلیدی است.به زبان راحت و ساده جمع آوری عبارت های کلیدی که مردم در گوگل سرچ می کنند.
۲. تست کنید :
یک گرافیست خلاق برای فروش اینترنتی لباس های طرح دار و طرح های خاص یک ایده جالب راه اندازی کرد این گرافیست حتی یک لباس و یا یک دستگاه چاپ نداشت.برای این کار اوایده هایش را روی لباس ها به صورت (Mockup) تهیه کرد و سپس با کمترین هزینه یک فروشگاه اینترنتی راه اندازی کرد.و سپس طرح ها را روی سایت به عنوان پیش فروش گذاشت،و بعد از تبلیغ در صفحه اینستاگرام با موضوع مد و لباس و فشن،مشتری های زیادی به صفحه خودش جذب کرد و توانست تعداد زیادی لباس با طرح های خاص را پیش فروش کند.پس سریع اقدام به خرید دستگاه چاپ و لباس کرد و یک کسب و کار پر رونق اینترنتی را راه اندازی کرد.
از کجا و چگونه ایده یا فرصت برای کارآفرینی پیدا کنیم ؟
شاید ایده های زیادی در ذهنتان پیدا می شود،اما شما ایده های بکر خودتان را را پیدا کنید،و به راحتی می توانید ایده های کارآفرینی خوبی را پیدا کنید،و اصلا در سایت منتشر نکنید،برای پیدا کردن بهترین ایده بهتر است نیازها و مشکلات خود را در دنیای اطراف خود بررسی کنید،دقت داشته باشید و به ایده های فکر کنید که هیچ فردی به آن فکر نکرده باشد، و می تواند بهترین ایده ها رابا کمترین هزینه می توانید به ثمر برسانید.