یکی از ابزارهای رایگان جهت تحلیل رفتار کاربران بدون نیاز به برنامه نویسی گوگل تگ منیجر (GTM) است،و شاید بارها این جمله را شنیده اید که هر فردی که در دنیای بیزینس آنلاین،و مارکتینگ و دیجیتال مارکتینگ فعالیت دارند،نیازی به برنامه نویس ندارند،ولی اگر شما جزء افرادی هستید که به تازگی وارد دنیای کسب و کار آنلاین شده اید حتما نیاز به آنالیز و تحلیل رفتار دیگران دارید،پس با ما همراه باشید تا گوگل تگ منیجر (GTM) را مود تحلیل و بررسی قرار دهیم.
گوگل تگ منیجر (GTM – Google Tag Manager) ابزاری رایگان برای تحلیل رفتار کاربران بدون نیاز به برنامه نویسی :
برای چند لحظه تصور کنید که شما در نقش یک کار آفرین و کارفرما هستید،که دارای حساب های بانکی زیادی هستید و به علت داشتن حساب های روزانه و تراکنش بالا باید چندین حساب بانکی را مدیریت کنید،در صورتیکه اصلا شما تخصصی در زمینه حسابداری ندارید،و ابزار مربوط به این حوزه را نیز در اختیار ندارید،در این جا ابزاری به شما معرفی می کنیم که شگفت زده می شوید و به راحتی می توانید بدون نیاز به تخصص برنامه نویسی کسب و کار آنلاین خود را مدیریت کنید.با ما همراه باشید.
گوگل تگ منیجر(GTM) :
مهمترین کار جهت پیشرفت و موفقیت هر بیزینسی توجه و دقت به نیازها و رفتار مشتری می باشد برای برنامه ریزی و توسعه کسب و کار باید ارتباط نزدیکتری با مشتریان برقرار کرد و از سلیقه و نیت مشتریان، مطلع شد.
با گوگل آنالیتیکز ممکن است آشنا باشید، به وسیله آنالیتیکز برای کسب و کار داده های عمومی زیادی فراهم می شود، اما برای هر کسب و کار داده های خاص و متفاوتی وجود دارد و هر چند داده های مربوط به آن حیاتی می باشد اما در گزارش های عمومی آنالیتیگز در نظر گرفته نمی شود، زیرا برای تمام سایت ها عمومیت ندارد. در این موارد حتما برای آنالیتیکز ایونت هایی که برای کسب و کار شما اهمیت دارد،تعریف کرد تا بعد از آن دیتای مربوط به آن را ذخیره و در دسترس شما قرار دهد. برای تعریف این گونه ایونت ها در گذشته از برنامه نویسان سایت کمک می گرفیتم تا در بین برنامه های با اهمیت و ضروری خود زمانی را نیز به تیم مارکتینگ اختصاص دهند و بدین صورت نیازهای مارکتینگی کسب و کار را برطرف کنند. گوگل با معرفی یک ابزار بی نظیر یعنی تگ منیجر تا حد زیادی نیاز تیم مارکتینگ به برنامه نویسان را مدیریت کرد و یک شبه آرزوی تیم مارکتینگ به حقیقت پیوست.همچنین این ابزار گوگل علاوه بر دسترسی دادن ما به ایجاد ایونت های دلخواه برای گذاشتن اسکریپت های زیادی که قبل از این آن ها نیز از برنامه نویسان بر می آمد کاربرد دارد. اسکریپتهایی همانند هاتجر و بسیاری ابزارهای مارکتینگی دیگر. با فراگیری این ابزار بی نظیر قادر خواهید بود تمام رفتار های کاربران در سایت خود را علامت گذاری کنید. البته دقت داشته باشید که گوگل تگ منیجر فقط یک ابزار میانجی است و هرگز دیتایی را در خود محیط آن مشاهده نمی کنید ولی به واسطه یک آنالیتیکز میتوانید، آن را روی سایتتان پیاده سازی کنید و به راحتی ایونت های دلخواه را ایجاد و در خود آنالیتیکز داده ها را مشاهده کنید به عنوان نمونه اسکریپت هاتجر را روی سایت خود بگذارید و بعد از آن محیط هاتجر رفتار کاربران خود را رصد کنید. اگر در حال حاضر ابزار و طریقه استفاده از آن برای شما نامفهوم است اصلا جای نگرانی نیست، تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.
برای درک ابزار تگ منیجر را متوجه شوید؛ باید با سه مفهوم اساسی این ابزار آشنا شوید: تگ ها (TAGS) ، تریگرها (triggers)و متغیرها(variables)
1- تگ ها (Taggs) :
کدهای کوچکی که در هر شرایطی تعیین می کنید که در سایت فعال شوند تگ گفته می وشد،وقتی می خواهیم کاری در وب سایتمان انجام شود تگ را تعریف می کنیم،
2- تریگر ها (Triggers) :
همانطور که در بخش تگ بیان شد، اتفاق خاصی که تحت هر شرایطی شما تعریف می کنید و در سایت اتفاق می افتد،جایی که شما شرایطتان را قید می کنید تریگر گفته می شود.
3- متغیر ها (variables) :
متغیرها این سه نوع تگ منیجر را تکمیل میکنند. کار متغیر ها نگهداری مقادیر مورد نظر شما در خود است.همانطور که تگ ها به محرک ها وابسته هستند،متقابلا محرک ها به متغیرها وابسته هستند،
گوگل تگ منیجر و گوگل آنالیتیک :
هرچند گوگل تگ منیجر تنها برای راحت تر کردن تحلیل داده ها در آنالتیکز استفاده نمیشود، اما از مهم ترین استفاده های گوگل تک منیجر همین مورد است.و با استفاده همزمان این دو ابزار کار را بسیار راحت و تحلیل های فوق العاده ای از رفتار کاربران می دهد.
چگونه کار با گوگل تگ منیجر را شروع کنیم :
داشتن یک اکانت گوگل (جیمیل) برای همه فعالیت های که شما برای مجهز کردن وبسایت خود به گوگل تگ منیجر باید انجام دهید کافیست.بعد جهت راه اندازی تگ منیجر در حالی که رد کروم با حساب گوگل خود وارد می شوید،به سایت tagmanager.google.com بروید و داشبوردی برای خود ایجاد کنید و بعد اسکریپتی که در اختیار شما می گذارد را در وب سایت خود در جایی که مشخص کرده است بگذارید. گوگل تگ منیجر شما آماده است.
به طور کلی میتوان مزایای گوگل تگ منیجر را به شرح زیر بیان کرد:
جمع بندی:
برای تحلیل رفتار کاربران در محیط کسب و کارهای آنلاین و دیجیتال گوگل تگ منیجر ابزری کاربردی و ساده است، که نیازی به داشتن دانش برنامه نویسی نیست و به احتی از آن می توانید استفاده نمایید، خصوصا برای افرادی که تازه وارد این فضا شده اند.بسیار مفید و کاربردی است.
امروزه شاهد پیشرفت تکنولوژی و توسعه فناوریهای جدید هستیم. هوش مصنوعی یکی از این ابر…
انسان توانسته است با ارتقاء دانش و مهارت خود در زمینه تکنولوژی و فناوریهای نوین،…
مانند فیسبوک، اینستاگرام نیز یک ویژگی جدید موسیقی به بخش پروفایل اضافه کرده است.…
اینستاگرام به تازگی قابلیت جدیدی را رونمایی کرده است که به کاربران امکان میدهد آهنگ…
یکی از موضوعاتی که امروزه همه درباره آن صحبت میکنند، هوش مصنوعی و ابزارهای مربوط…
تازگی اینستاگرام فضای عادلانهتر و بهتری برای تولید کنندگان محتوای اصلی و محتوا سازان کوچک…