هدف اصلی :
در نگاه اول، از نوشتن یک هدفِ اصلی داریم و آن نوشتن پستهای وبلاگی و فعالیت در شبکههای اجتماعی فعالیت تا موجب رشد تجارت خودمان شویم. همه ما به قدرت محتوا اعتقاد و باور داریم.و می دانیم محتوا قادر به متحول کردن کسب و کار و در نتیجه موجب فروش بیشتر میشود.
توجه به اهمیت قدرت محتوا در نظر صاحب شرکت :
بر فرض در شرکتی فعالیت دارید که مدیر عاملش هنوز اطلاعی از قدرت محتوا ندارد! و شما برای او دیوانهوار داستان موفقیت مارکوس شریدان با بازاریابی محتوا را تعریف می کنید، اما او همچنان به اینکه محتوا در سود کسب و کارش تاثیر زیادی دارد اعتقادی ندارد،و شما باید وبلاگ شرکت را راهاندازی کنید.
قطعا صاجب شرکت انتظار دارد بداند چه چیزی عاید شرکت بعد از صرف هزینه بودجه برای تولید محتوا، خواهد شد؟ که صد در صد حق با صاحب شرکت است. هر حرکتی که در دنیای کسب و کار انجام میدهیم، باید در مدت زمان معین به هدف مشخصی برسد وبا گذشت زمان نرخ بازگشت سرمایه معقولی داشته باشد.
یک لیست بلند بالا از ایده ها بسازید:
در این مرحله ما نیاز به یک لیست داریم که باید حاوی موضوعاتی باشد که در آینده قصد انتشار آن را داریم،کافیست هر ایده ای که به ذهنتان می رسد در این لیست بنویسید، یعنی هر موضوعی که به ذهنتان می رسد که برای مخاطبان شما مفید است را یادداشت کنید.
مطالبی هستند که برای مخاطبان نوشته میشوند بهترین موضوعات و مطالب برای وبلاگ نویسی و پست شبکههای اجتماعی می باشند، به همین علت است که در بازاریابی محتوا هیچ موردی مهم تر از و اصلی تر از شناخت مخاطب نیست.
تعریف مخاطب یکی از راههای اصلی شناخت مخاطب، است! یعنی در بین انبوه کاربرانی که از اینترنت و فضای مجازی استفاده میکنند، افرادی را مخاطب هدف خود قرار دهید که دارای قابلیت ها و ویژگی های مد نظرتان هستند. برای رسیدن و داشتن این استراتژی محتوای خوب باید پرسونای مشتری را طراحی کنید.قطعا زمانیکه متوجه شوید نیاز اصلی مخاطبان شما چیست؟می توانید بهترین محتوا را برایشان بنویسید.
هسته محتوا را از عمق وجودتان درک کنید!
بسیار خب تا اینجای کار ساخت تقویم هدفمان را از بازار یابی محتوایی را مشخص کرده ایم. و یک لیست کامل از موضوع پست ها تهیه کرده ایم، الان زمان آن است که لیست خود را با توجه به اهدافمان، از فیلتر رد کنیم. به این صورت موضوعاتی که موجب رسیدن زودتر ما به خواستههایمان می شود در اولویت قرار میگیرند. و موضوعاتی که سود کمتری برایمان دارند، موکول می شود به آینده.
هسته محتوا نقطه مشترک بین هدف تجاری شما و علاقه و سلیقه مخاطب است. همان چیزی که مشتریان به آن اهمیت میدهند.
قیف بازاریابی را فراموش نکنید:
بازاریابی محتوا، بهترین هنر تبدیل است. تبدیل کردن خوانندگان به خریدار واقعی و وفادار،هر چند این پروسه به صورت گام به گام و به آهستگی اتفاق میافتد. شما باید در هر بخش، در زمان مناسب یک پیام مناسب تهیه کنید و کاربران سایت یا شبکههای اجتماعی خود را تشویق به خرید کنید. با استفاده از قیف بازاریابی محتوا این کار را میتوانید راحت تر انجام دهید.
مفهوم قیف بازاریابی محتوا نشان دهنده این موضوع است که کاربران بعد از آشنایی با یک برند و شرکت تا خرید نهایی محصول آن برند، چه مراحلی را باید طی کنند.
در هر قسمت از قیف بازاریابی ما نیاز به انواع خاصی از محتوا داریم.زمانیکه در حال تهیه تقویم محتوای خود هستید؛برای خوب انجام شدن فرایند تبدیل کاربران باید از همه سطوح قیف محتوا بنویسید.
برای هر کسی از اعضای تیم تولید محتوا، یک وظیفه مشخص در نظر بگیرید!
تا این مرحله همه پیش نیازهای ساخت تقویم محتوا را با موفقیت اجرا کردیم. فقط مانده تقسیم وظایف بین اعضای تیم محتوا که الان نوبت به آن رسیده است.و نکته مهمی که باید به آن دقت داشته باشید، این است که به چه تعداد از افراد برای کامل کردن تیم استراتژی بازاریابی خود احتیاج دارید و حتما به منابع مالی توجه کافی داشته باشید.
ابزار ساخت تقویم محتوا را مشخص کنید!
بعد از انجام مراحل بالا حالا نوبت به بررسی ابزارهای مختلف ساخت تقویم محتوا رسیده است در اینجا سعی می شود همه ابزارها به طور کامل معرفی و ویژگی های آنها بیان شود، با ما همراه باشید.
اطلاعاتی که می خواهید را در تقویم محتوا مشخص کنید!
در آخرین مرحله باید در تقویم محتوا برنامهریزی محتواییتان را وارد کنید. کاملا دستتان در چیدن اطلاعات باز و آزاد است. در ادامه مطلب به چند نکته مهم در هنگام چینش اشاره می شود.
- عنوان پستها :لیستی از پستهای قدیمی خود در تقویم محتوایی برای بهروز رسانی وارد کنید. آپدیت و به روز رسانی پستهای وبلاگی موجب جذب ترافیک بیشتری می شود.ضمنا بازنشر مجدد محتوا در شبکههای اجتماعی کمک زیادی به دیده شدن بیشتر شما می کند.
- توضیحات :این قسمت مخصوص یک چک لیست از مواردی است که باید در زمان تولید پست باید رعایت کرد.هر ایده و موردی به ذهنتان می رسد حتما یادداشت کنید،چون سپردن ایده در ذهن کار درستی نیست،چون امکان فراموشی وجود دارد.
- زمان انتشار :
زمان انتشار بسته به پیک ترافیک هر کانال متفاوت است که باید در نظر گرفته شود،مثلا کارمندان در پایان روز کاری، عادت دارند لینکدین خود را چک نمایند. یا بعضی دیگر معمولا بعد و قبل از خواب، اینستاگرام را چک میکنند. در روزهای جمعه و تعطیل، خوانندگان وبلاگ کمتر به موضوعات آموزشی تمایل نشان میدهند.باید شما در ابتدا بهترین زمان انتشار پست در شبکههای اجتماعی و وبلاگ را شناسایی کنید، و بعد یک برنامه ریزی دقیق برای انتشار پستهای خود داشته باشید.
- چه کسی باید انجام دهد :
اگر همه کارهای مربوط به محتوای وبلاگ و شبکههای اجتماعی را خودتان به تنهایی انجام میدهید، این گزینه را فاکتور گرفته اما در صورت داشتن تیم محتوا حتما مشخص کنید در تیم هر شخص چه وظیفه ای دارد.
- کانال انتشار :به کانال انتشار پست یک فیلد جداگانه اختصاص دهید، ممکن است در زمان هایی تقویم محتوایی بسیار شلوغ باشد، برای هر کانال نیاز باشد یک تقویم تعریف نمایید، به عنوان نمونه یک تقویم برای پستهای شبکههای اجتماعی. و یک تقویم جداگانه برای پست های وبلاگ.
- نوع محتوا:رفتار افراد در کانالهای مختلف، به یک شکل نیست، کاربران وبلاگ از مطالعه متنهای طولانی و جذاب ناراحت نمیشوند. ولی بعضی دیگر از کاربران چرخیدن در اینستاگرام را ترجیح میدهند.انداختن نگاهِ سرسری به ویدئوها و تصاویر ، تا وقتی که چیزی مورد توجهشان قرار بگیرد. این نوع کاربران عموما به متن های طولانی توجهی نمی کنند،پس نمی توان یک پست را نوشت و در دیگر شبکه های اجتماعی پیست کرد.چون هر شبکه اجتماعی حرف و کلام مورد نظر خودش را می پسندد، پس دقت داشته باشید که در هر شبکه اجتماعی چه نوع پستی را می خواهید نشر دهید.
- دسته بندی :خسته کننده ترین کار از نظر کاربران انتشار و گذاشتن 5 پست متوالی از نمونه کارهای خود در اینستاگرامتان است.باید طبق علاقمندی و اولویت موضوعات مختلف و متناسب با یکدیگر منتشر شود.
- هدف پست :اهداف دست یافتنی برای هر پست جدیدی که قرار است انتشار دهید اختصاص دهید. و حتماً در تقویم محتوای خود درج کنید.اگر هدف خود را در هرپست وارد کنید،پیج وسایت دچار یک شگفتی عجیبی می شود،پس سعی کنید اهداف خود را به قسمت های کوچک تقسیم کنید.
- وضعیت محتوا :برای موفقیت بعد از انتشار حتما فیلد وضعیت محتوا را تهیه کنید. و در این بخش از اطلاعات و تجربه تولید بنویسید، و به بررسی عملکردتان بپردازید. و بازخورد کاربران را مورد مطالعه و بررسی قرار دهید.