اگر شما نیز تا به حال از مزیت فعالیت در اینستاگرام برای گسترش پروسه بازاریابی برندتان استفاده نکرده اید،باید نکات مهمی را مورد توجه قرار دهید.در ادامه به بررسی  اشتباهات شرکت ها در عرصه بازاریابی اینستاگرامی پرداخته می شود. با ما همراه باشید.

زمینه توسعه کسب و کار در اینستاگرام را با این کارها شروع نکنید!

۱. فقدان برنامه منسجم :

اولین گام برای حضور در اینستاگرام  تصمیم‎ در مورد علت اصلی فعالیت در این شبکه است. تعدادی از افراد مهم ترین هدف خود را اطلاع دادن برندها به افراد پیرامون ، ارتباط با مشتریان یا معرفی محصولات و خدمات بیان می کنند.

 برای مخاطب باید محتوای تولید شده برند ارزش مطلوب و عالی به همراه داشته باشد. و اگر جزء این باشد به عنوان پیام آزاردهنده عنوان خواهد شد. نشان دادن چگونگی فعالیت کارمندان و پروسه روزمره برند در زمینه تولید محتوای ارزشمند،یکی از جذاب ترین ایده ها برای مخاطب محسوب می شود. بی شک هیچ مخاطبی علاقه ای به محتوای تصادفی شرکت ها ندارد. و  محتوا بدون برنامه ریزی منظم باعث رنجش مخاطب خواهد شد. زمانی که مخاطب با محتوای نامتناسب با سلیقه اش روبه روشود، اعتماد خود را نسبت به برند از دست می دهد.

۲. تولید محتوای ضعیف :

تعداد زیادی از افراد مطالب مختلف در اینستاگرام را به سرعت رد می کنند. در این بین فقط مطلبی که با دیگر محتواها  تفاوت داشته باشد،توجه مخاطب را به خود جذب خواهد کرد. توجه به این نکته، در زمان تولید محتوا از طرف یک برند می تواند موجبب جلب توجه و نظر مخاطبان شود.

۳. عدم تداوم در فعالیت مطلوب:

 تداوم کلید اصلی موفقیت در بازاریابی در شبکه های اجتماعی است. بی شک بیشتر اوقات افراد درگیر فعالیت های زیادی در زمینه کسب و کار هستند، و وجود فعالیت های زیاد بهانه ای برای ساماندهی و رسیدگی نکردن به بازاریابی برند در اینستاگرام نیست.

با بارگذاری محتوای جدید برند همیشه در چشم مخاطب خواهد ماند. البته نباید بهانه ای باشد برای تولید محتوا با کیفیت پایین .تولید محتوای کاربردی برای مخاطب هدف یکی از روش های مورد توجه قرار گرفتن برند می شود،و نباید شلوغی را بهانه کرد و محتوای بی کیفیت تولید کرد. بی شک یک اکانت فعال در اینستاگرام  مانند سرمایه ‎گذاری بسیار پرسود خواهد بود. به این صورت موجب ایجاد یک فرصت عالی برای  ارتباط سازنده و جذب نظر مشتریان با برند می شود.

بایدها و نبایدهای کسب و کار

۴. عدم استفاده از تمام ظرفیت هشتگ ها:

بی شک در شبکه های اجتماعی گاهی اوقات استفاده از  هشتگ ها بسیار آزاردهنده هستند، و نمی توان به طور قطعی بیان کرد که هشتگ سود دهی ندارد. اگر شما به طور محدود و یا کلا از هشتگ ها استفاده نمی کنید،زمان آن رسیده که در استراتژی خود یک بازنگری اجام دهید.با انتخاب هشتگ های متناسب و مرتبط با محتوا شانس  بیشتری برای تعامل با مخاطب خواهید داشت.

یکی از کانال های اصلی یافتن محتوا برای تعداد زیادی از کاربران ، هشتگ های  مورد علاقه آنها می باشد، هرچه میزان استفاده از هشتگ ها متناسب با برند بیشتر باشد، میزان دریافت لایک و کامنت بیشتر خواهد بود. البته باید به میزان محدودیت اینستاگرام در استفاده از هشتگ دقت داشته باشید. و در هر پست قادر به ثبت حداکثر ۳۰ هشتگ وجود دارد.

۵. خرید لایک و فالوور:

همانطور که می دانید،اکانت ها قادر به خرید فالوور هستند. ولی هیچ کارشناس بازاریابی این روشی را توصیه نمی کند. چون تعداد زیادی از فالوورهای خریداری شده تقلبی و فیک هستند.ضمنا مدتی است اینستاگرام ، برنامه ای برای مقابله با اکانت های تقلبی را شروع کرده است. و به راحتی اکانت های فیک و تقلبی را از پلتفرم حذف می کند.

در این بین تعدادی از اکانت های مشهور به علت استفاده بیش از حد از فالوورهای تقلبی با برخوردهای جدی روبرو شده اند. بی شک بهترین روش برای گسترش برند در شبکه های اجتماعی و دستیابی طبیعی به مخاطب بازاریابی بیشتر  و بهتر است. هر چند این کار مدت زمان زیادی طول می کشد،ولی هیچ ضربه ای به اعتبار برند نمی زند.

بایدها و نبایدهای کسب و کار

۶. شکست در زمینه استفاده درست از فالوورها :

 فالوورها نقش  زیادی در پروسه بازاریابی شرکت ها در شبکه های اجتماعی دارند. فالوورهای یک شرکت، سفیران یک برند هستند. اطلاع از نقش مهم فالوورها کمک زیادی به برندها در فرآیند ارتباط بیشتر و بهتر با مخاطبان دارد. با تاسف باید بگویم که تعداد زیادی از شرکت ها  نسبت به این نکته در عمل توجه زیادی ندارند. کمک به جذب مخاطب جدید یکی از مهم  ترین نقش های فالوورهای یک برند است.

 عدم توجه به مخاطبان فعلی برند، شانس  از دست دادن و جلب نظر کاربران را بیشتر می کند. به عنوان نمونه زمانیکه برندی دست به تولید محتوای کاربردی بزند، مخاطب محتوا را به دوستان و اعضای خانواده اش معرفی خواهد کرد. تعداد زیادی از شرکت از مخاطبان خود درخواست  می کنند که محتوای  آنها را باز نشر کنند و یا استفاده از هشتگ اختصاصی خود برند،تولید محتوا را بیشتر نشر دهند و به صورت کاملا طبیعی تعداد فالوورهای برند افزایش پیدا می کند. نکته مهم این است که باید به فالوور به عنوان  یک سرمایه نگاه کرد. استفاده صحیح از این سرمایه موجب توسعه هرچه بیشتر برند را به وجود می آورد.

۷. انتشار بیش از حد مطالب تبلیغاتی:

تعداد زیادی از کاربران شبکه های اجتماعی از اکانت های متعلق به برندها بسیار دلخور و شاکی هستند. علت آن اقدام برندها به بارگذاری بیش از اندازه مطالب تبلیغاتی می باشد. برای حل این موضوع برند باید خود را در جایگاه مخاطب قرار داده تا بتواند درک بهتری از موضوع و مشکل داشته باشد و بتواند به خوبی آن را حل کند.هرچند یکی از کانال های ارتباطی  با مشتریان محتوای تبلیغاتی  است، ولی راهکارهای بیشتری نیز وجود دارد.

بارگذاری عکس هایی از دفتر کار شرکت ،نمایش فرهنگ موجود در شرکت با کمک ظرفیت های اینستاگرام و به نمایش گذاشتن سعی و تلاش کارمندان جهت ارائه خدمات به مشتریان ، برای تولید محتوا در اینستاگرام ایده های جذابی محسوب می شود.