اگر شما هم جزء افرادی هستید که در کسب و کار آنلاین مشغول هستید، فقط داشتن وب سایت و یا نوشتن محصول و قرار دادن مقاله در بلاگ آن برای فروش و نگه داشتن و همچنین جذب مخاطب کافی نیست،چون باید به صورت دوره ای رفتار مخاطب را بررسی و علت ترک سبد خرید را شناسایی کنید،در این مقاله به بررسی و تحلیل علت رها کردن سبد خرید توسط مشتری پرداخته می شود، با ما همراه باشید.
علت رها کردن سبد خرید توسط مشتری چیست؟
صاحبان کسب و کار باید به صورت دوره ای رفتار مخاطبان و مشتریان خود را مورد بررسی قرار دهند،و علت ترک خرید توسط مشتری را بررسی و در صدد رفع نقص باشند در ادامه به بررسی 6 علت اصلی ترک سبد خرید توسط مشتری می پردازیم با ما همراه باشید.
عوامل موثر در رها شدن سبد خرید توسط کاربر:
1- هزینههای اضافی غیرمنتظره:
از اشتباهات مهم می توان اطلاع ندادن به کاربر در مورد هزینه هایی مانند، حمل و نقل، مالیات و بسته بندی و… به مبلغ خریدش اضافه می شود،چون در زمان تسویه حساب کاربر متوجه می شود که حدود 20 هزار تومان به هزینه خریدش اضافه شده است موجب القاء یک حس بد شده و به راحتی از خرید منصرف می شود.طبق آمار سایت sleeknote.com حدود 55% از خریداران به این علت از خرید منصرف می شوند.
اولین راه حل :
در قسمت صفحه محصول و درباره ما، به طور شفاف توضیحات دقیقی در مورد انواع هزینه های حمل و نقل و درصد مالیات نوشته شود، تا مشتری در زمان حساب و کتابهای خودش دچار مشکل نشود.
دومین راهحل:
ممکن است برای بعضی از کاربران حساب کردن هزینه نهایی و درصد مالیات و بسته بندی مشکل باشد،پس می توانید قیمت نهایی را به انضمام تمام هزینه ها اعلام کنید.حتی می توانید بعضی از محصولات ارسال رایگان داشته باشد.گزینه ارسال رایگان برای تعداد زیادی از کاربران جذاب است،و حدود 79% از کاربران با مشاهده گزینه ارسال رایگان اقدام به خرید می کنند.
2- عضویت اجباری در سایت برای خرید:
بعضی از مدیران سایت تصور می کنند که اگر افراد عضو سایت شوند بعد خرید خوبی انجام می دهند،اما بعد از یک بررسی مشاهده شد که حدود 34% افراد عضویت در سایت را یک کار غیر ضروری و اضافه می دانند،و علت های متفاوتی دارد که عبارتند از؛
- بیشتر افراد تمایل ندارند ایمیل و شماره تلفن خود را در وبسایتها وارد کنند.
- عده ای از افراد نگران هستند که شرکت ها بعدا با ایمیل و پیامکهای تبلیغاتی کلافهشان کنند.
- علاقه افراد به انجام گرفتن سریع و بی دردسر کارهاست. و نباید از آن غافل شد،مراحل پروسه خرید میتواند برای کاربر وقت گیر باشد و یا خریدار نگران است که در این مدت زمان ، موجودی محصول مورد نظر تمام شود!
راهحل:
تغییر تنظیمات سایت، تا کاربران بدون عضویت در سایت و بصورت مهمان خرید خود را انجام دهند.برای این کار از سایت های برنامه نویسی شده و یا ورد پرس استفاده نمایید.
3- مراحل خرید طولانی و تعداد زیاد فیلد در فرمها:
یکی دیگر از مشکلات سایت زمانی است که کاربر محصول را به سبد خریدش اضافه و برای رسیدن به مرحله پرداخت باید چندین مرحله و فرم جانبی را طی کند،طبق تحقیقات موسسه بایمارد 26% درصد کاربران به علت تعداد زیاد فیلدها سبد خرید را ترک می کنند،این موسسه اعلام کرد هر چه تعداد قسمت های فرم بیشتر باشد کاربران علاقه کمتری به پر کردن فرم ها نشان می دهند.
راهحل:
- حتی الامکان مراحل خرید را بهینه و کوتاه کنید،و به یاد داشته باشید که کاربر امروزی بسیار کمطاقت و کم حوصله هستند.پس مراحل خرید و فرم ها را از دید کاربر بررسی کنید و در صورت نیاز آنها را کوتاه و بهینه نمایید. است.
- به جای دو فیلد جدا گانه برای نام و نام خانوادگی، یک فیلد را برای هر دو قسمت بگذارید.
- بعد از گرفتن استان و شهر کاربر ، یک فیلد را اختصاص به بقیه آدرس بگذارید.
- وارد کردن اطلاعات اضافه مانند ؛ تاریخ تولد، کدملی و سن برای کاربر در هنگام خرید اصلا جذاب نیست.
- اگر محصولات سایتتان مجازی می باشد، حتما فیلدهای غیرضروری مانند آدرس را حذف نمایید.
4- امنیت و قابل اعتماد بودن سایت:
اگر کاربر به سایت فروشگاهی اعتماد نکند، به هیچ عنوان اطلاعات کارت اعتباریاش را وارد نمیکند، و قطعا خریدی اتفاق نمیافتد.پس حتما بررسی کنید که سایت برای کاربر قابل اعتماد باشد.
راهحل:
- برای سایتتان پروتکل SSL را فعال کنید.
- درخواست نماد اعتماد الکترونیک برای سایت بدهید. نماد اعتماد موجب جلب اعتماد بیشتر افراد می شود.
- در سایت بخش کامنتها را باز بگذارید و حتما به کامنتها پاسخ دهید.
- در صورت مقدور بودن حتما، آدرس و شماره ثابت دفتر یا شرکت خود را در سایت درج کنید.
- از پروسه تهیه و ارسال کالاها حتما محتوا ولید نمائید و داخل سایت بگذارید.
- در مورد گارانتی محصولات در صفحه مخصوص آن توضیح کامل بدهید.
- در مورد سیاستهای کالا و شرایط مرجوعی دست به تولید محتوا بزنید و در دسترس کاربران قرار دهید.
5- عملکرد نامناسب سایت در موبایل:
بررسی سایت در کامپیوتر همیشه همه چیز را خوب و عالی نشان مدهد، اما بیشتر کاربران تمام مراحل خریدشان را از سایت با گوشی انجام می دهند،پس باید اندازه و فونت فیلدها و دکمه ها در سایت به اندازه ای باشد که دکمه ها به اشتباه زده نشود.
راهحل:
با کمک آنالیتیکس درصد کاربران موبایل را بررسی کنید و مشاهده کنید که بیشتر کاربران از چه نوع گوشی استفاده می کنند، سپس با کمک برنامه نویس در سایت اندازه المان ها و همچنین واکنشگری سایت را بهینه سازی کنید.
6- خطاهای فنی سایت :
بیشتر کاربران علاقه ندارند که بالاجبار اطلاعات خود را وارد سایت کنند،چون ممکن است سایت دچار خطای فنی شود،باید به طور کامل بررسی کنید که در همه مراحل خرید از سایت کاربر با هیچ مشکلی مواجه نمی شود،حتی در زمان رفرش شدن صفحه یا پاک شدن اطلاعات وارد شده .
نکته مهمی که باید به آن توجه زیادی داشته باشید، سرعت باز شدن صفحات است، چون هر کاربر حدود 3 ثانیه برای باز شدن صفحه انتظار می کشد و بعد از آن اگر صفحه باز نشود حتما صفحه و خرید را ترک می کند،و وقتی این موضوع وحشتناک می شود که حدود 80% آنها اصلا به سایت بر نمی گردند.برای حل این مشکل می توانید از تیم برنامه نویسی مارکتور و توسعه دهندگان وردپرس این تیم کمک و راهنمایی بگیرید.
راهحل:
در مرحله اول پیشگیری بهتر از درمان است. در زمان انتخاب به کیفیت هاست، CMS و قالب اهمیت زیادی بدهید.
- حتما یک هاست با زمان UPTIME بالا خریداری نمایید. (منظور از زمان آپتایم، آپ تایم در دسترس بودن سرور و با عددی در بازه 0 تا100 معیین می شود. هر چه عدد به 100 نزدیکتر باشد بهتر است.)
- حتما مراحل خرید از سایت را در دستگاهها، مرورگرها و با IP های متفاوت تست کنید.
- به صورت منظم از سایت بکآپ تهیه نمایید، تا در صور بروز مشکل با بازگردانی آن از بهم ریخته شدن ظاهر سایت جلوگیری کنید.
نتیجه گیری:
این روزها در هیاهوی پیج ها و فروشگاه های اینترنتی و آنلاین متفاوت و متنوع ، برای بیشتر به چشم آمدن در مخاطب باید آنها را متقاعد کنیم از ما خرید کنند، و فقط داشتن یک وبسایت، گذاشتن محصول در آن و ثبت مقاله در بلاگاش کافی نیست. بلکه باید با شناخت بهتر مخاطبان، راهحلهای بهتری در اختیار او بگذاریم و موثر و مفیدتر باشیم.
کافیست به طور منظم و دورهای سایتتان را آنالیز نمایید و بهترین و در دسترس ترین ابزار ،ابزار رایگان آنالیتیکس است. به کمک این ابزار به بررسی ، رفتار مشتری در سایت، تعداد سبدهای خرید رها شده، صفحات پربازدید و کمبازدید پرداخته می شود.