یکی از کدهای HTML در کد منبع یک وب سایت تگ canonical است، که در بخش Head می باشد. تگ کنونیکال برای وب سایتهایی که یک منبع استاندارد و محتوای مشابه دارند می باشد. اگر URL کنونیکال به طور صحیح استفاده شود، موتورهای جستجو تنها همان منبع را لیست میکنند، یعنی میتوان از موارد تکراری محتوایی جلوگیری کرد. تمامی سئو کاران اطلاع دارند که محتوای تکراری تأثیر منفی بر روی SEO دارد،چون ارزش افزودهای برای کاربر اینترنت خلق نمیکند.برای معرفی یک URL خاص به موتورهای جستجو به عنوان نسخه اصلی یک صفحه از تگ کنونیکال استفاده می شود،همچنین از بروز مشکلات در چند URL که ناشی از نمایش محتوای یکسان است جلوگیری میکند.
علت اهمیت تگ کنونیکال این است که به طور منظم موتورهای جستجو وب سایتها را جستجو میکنند تا دسترسی به اطلاعاتی داشته باشند که تاثیر گذار در تصمیم گیری در مورد چگونگی رتبه بندی صفحات و پست ها می باشد. در نتیجه دو صفحه رقیب یکدیگر شده و توانایی رتبهبندی صفحه دیگر را اصطلاحا آدم خواری میکنند. در نهایت، ممکن است هیچ کدام از آنها برای سئو رتبه بندی نشود. اگر دارای دو صفحه با محتوای مشابه در وب سایت خودهستید یا محتوایی در سایت است که در سایت رقیب نیز استفاده میشود، حتما یکی از آنها را URL کنونیکال تنظیم نمایید. با استفاده از یک تگ کنونیکال،می توانید Google را به طرف محتوای اصلی هدایت نمایید و اطمینان حاصل کنید که از تمام اعتبارات و مزایای SEO برخوردار است.
قسمت مهمی از هر استراتژی سئو تگهای کنونیکال میباشند.به موتورهای جستجو تگهای کنونیکال این موضوع را انتقال می دهند، که برای حل مشکلات با محتوای مشابه و یا تکراری یک منبع استاندارد یا صفحه با ارتباط بهتر وجود دارد.برای جلوگیری از سردرگمی موتورهای جستجو اطمینان از اجرای صحیح تگ canonical بسیار مهم است. جستجوی بیش از حد محتوای تکراری خزنده ها امکان از دست دادن بعضی از مطالب منحصر به فردرا دارد،ضمنا تکرار در تعداد بالا موجب کاهش توانایی رتبهبندی می شودو اگر محتوا را رتبه بندی کنند،امکان دارد URL اشتباه را به عنوان صفحه اصلی انتخاب نمایند. با استفاده از تگ کنونیکال می توانید محتوای تکراری خود را کنترل نمایید. برای تمام سئوکاران و توسعه دهندگان وب بسیار با اهمیت است که معیین کنند کدام یک از این آدرسها شماره یک و همچنین اطمینان پیدا کنند که هدایت بقیه پیوندهای همراه به آدرس اصلی می باشد. یعنی ، محتوای تکراری موجب گیج شدن موتورهای جستجو می شود. زمانیکه موتورهای جستجو به چند صفحه با محتوای یکسان نگاه میکنند و هیچ نشانه بهینه سازی کلمه کلیدی معینی نیز ندارند، قادر به اختصتص اعتبار نیستند و نمی دانند که باید نمیدانند چه چیزی لیست شود و همچنین کدام صفحات باید رتبه بندی شود، این موضوع را یک تگ کنونیکال مشخص میکند، و موجب درک محتوا توسط موتورهای جستجو می شود،و موجب بهبود رتیه بندی محتوا و همچنین از نادیده گرفتن صفحه جلوگیری میکند.
گوگل به خوبی میداند که کاربران اصلا تمایلی به دیدن محتوای مشابه ندارند. و اگر کاربری در ردیف اول آنچه را که نیاز دارد مشاهده نکرد. چرا همان موضوع در جایگاه دوم، سوم و چهارم تکرار شود؟ گوگل به طور فعال تلاش میکند تا بهترین منبع محتوا را جستجو کند و آن را در صفحه به نمایش می گذارد تا برای کاربران تجربه مثبتی را ایجاد کند. در در نتیجه امکان دارد، به نفع محتوای دیگر یک صفحه فیلتر شود. در نتیجه آن صفحه ترافیک خود را تا حد زیادی از دست میدهد.با تمام تلاشها شما، امکان دارد چند محتوای تکراری در وب سایت خود داشته باشید یا وب سایتهای دیگر محتوای شما را کپی کرده و در صفحات خود گذاشته باشند. ولی شما با کمک تگ کنونیکال و اطلاع از زمان استفاده از این تگ، به آسانی می توانید این مشکلات را برطرف و نتایج طولانی مدت سئو خلق کنید.
تا اینجای مطلب به اهمیت استفاده از تگ کنونیکال زمانی که محتوا در چند URL وجود دارد، پی بردیم. در ادامه چند نمونه کنونیکال آورده شده است که نشان دهنده زمان استفاده از این تگ جهت شناسایی محتوای تکراری و مطابقت با بهترین روش برای استفاده از سئو می باشد.
مشکل URLها :
امکان دارد تصور کنید چرا فردی یک صفحه را کپی میکند و اشتباها تصور کنید که کنونیکال شدن موضوعی نیست که شما را نگران کند. مشکل اصلی این است که انسان، تمایل دارد که یک صفحه را به عنوان یک مفهوم مثل صفحه اصلی در نظر بگیرد. هر URL منحصر به فرد، برای موتورهای جستجو، یک صفحه جداگانه است.
همه این URL ها از نظر انسان، نمایانگر یک صفحه واحد می باشند. در صورتی که هر یک از این URL ها برای یک خزنده جستجو، یک صفحه منحصر به فرد می باشد.
بهترین روشهای تگ کنونیکال:
مشکلات محتوای تکراری بسیار سخت است، در ادامه چند نکته مهم بیان می شود که باید در زمان استفاده از تگ کنونیکال مد نظر گرفته شود:
خود ارجاع بودن تگ کنونیکال :
در صورت اشاره تگ کنونیکال به URL فعلی، اشکالی ندارد. به عبارت دیگر، اگر URL های X ، Y و Z تکراری باشند و X نسخه کنونیکالی است،گذاشتن تگ با اشاره به X روی URL X اشکالی ندارد،و امکان دارد واضح به نظر برسد، ولی یک نقطه سردرگمی شایع است.
کنونیکال کردن فعالانه صفحه اصلی :
با توجه به اینکه موارد تکراری صفحه اصلی بسیار شایع است و امکان دارد اشخاص از جهت های زیادی ممکن است به صفحه اصلی شما لینک دهند، که شما قادر به کنترل آن نیستید،قرار دادن تگ کنونیکال در الگوی صفحه اصلی معمولاً بهترین روش برای جلوگیری از مشکلات پیش بینی نشده می باشد.
بررسی تگهای کنونیکال پویا:
گاهی اوقات کد بد موجب میشود که سایت برای هر نسخه از URL یک تگ کنونیکال مختلف بنویسد اطمینان پیدا کنید که URLهای خود را مخصوصا در تجارت الکترونیک و سایتهای CMS محور بررسی نمایید.
پرهیز از سیگنالهای ترکیبی :
در صورت ارسال سیگنالهای ترکیبی، امکان جلوگیری موتورهای جستجو از تگ کنونیکال وجود دارد و امکان تفسیر اشتباه وجود دارد. حتما سیگنالهای واضحی ارسال نمایید وگرنه موتورهای جستجو مجبور به انتخاب اشتباه میشود.
کنونیکال کردن موارد تقریبا تکراری :
تعداد زیادی از اشخاص هنگامی که به فکر کنونیکال شدن میافتند، به تکرارهای دقیق نیز فکر میکنند. امکان استفاده از تگ کنونیکال تقریباً در کپی (صفحه هایی با محتوای کاملاً مشابه) امکان پذیر است، اما باز هم جانب احتیاط را رعایت نمایید. صحبت های زیادی در این مورد وجود دارد،ولی استفاده از تگهای کنونیکال برای صفحات شبیه به هم، مثل صفحه محصول که تنها از لحاظ موقعیت مکانی یا بعضی از قابلیت های محصول کوچک مختلف است.
تگ کنونیکال در برابر ریدایرکت 301:
ریدایرکت 301 یک کد وضعیت به سرور ارائه میدهد و URL به صورت دائمی ریدایرکت میشود. یکی از سوالات متداول سئو این می باشد که آیا تگهای کنونیکال مثل ریدایرکت 301 از هدایت لینک (PageRank ، Authority و …) عبور میکنند. به نظر می آید در بیشتر موارد پاسخ مثبت است، ولی این پرسش و پاسخ آن میتواند بسیار خطرناک باشد. به یاد داشته باشید که این دو روش دو نتیجه بسیار مختلف برای خزندههای جستجو و بازدیدکنندگان سایت خلق میکنند. اگر ریدایرکت 301 صفحه A را به صفحه B هدایت کند، انسان های بازدیدکننده به صورت خودکار به صفحه B هدایت می شوند و نمی توانند هرگز صفحه A. را مشاهده کنند،ولی در کنونیکال افراد قادر به بازدید از هر دو URL هستند. پس اطمینان حاصل کنید که روش شما با نتیجه دلخواه مطابقت دشته باشد.
نتیجهگیری :
نسخه مطلوب یک صفحه وب URL کنونیکال است. تگهای کنونیکال قدرتمند می باشند. در صورت اعمال نادرست،امکان دارد، وب سایتها یا صفحات مخصوصی از یک وب سایت به وسیله Google کاملاً نادیده گرفته می شود،و این موضوع برای بازدید و فروش میتواند یک فاجعه باشد.پیش از اجرای یک تگ کنونیکال که به صفحه دیگری اشاره دارد، ابتدا مدیر وب باید تصمیم بگیرد که آیا محتوا در حقیقت یکسان است یا نه. در قطعه کوچکی از کد موجود در صفحه این تگ ظاهر میشود و به موتورهای جستجو دستور می دهد صفحه را چگونه بخزند و اهمیت محتوا را درجه بندی نمایند، همچنین به خزنده های جستجو کمک میکند تا درک کند که چه محتوایی مهم است، ضمنا مشکلات محتوای تکراری را حل و به بهبود رتبهبندی محتوا کمک می کند و در نتیجه، میتواند مشتریان زیادی را به طرف سایت شما هدایت کند. در نتیجه استفاده درست از تگهای کنونیکال برای سئو بسیار ضروری است. زمانیکه علت استفاده از یک تگ کنونیکال را درک کردید و متوجه شدید که تگ کنونیکال چگونه میتواند به شما کمک کند،زمان آن می رسد که این تگ را به سایت خود اضافه نمایید.
امروزه شاهد پیشرفت تکنولوژی و توسعه فناوریهای جدید هستیم. هوش مصنوعی یکی از این ابر…
انسان توانسته است با ارتقاء دانش و مهارت خود در زمینه تکنولوژی و فناوریهای نوین،…
مانند فیسبوک، اینستاگرام نیز یک ویژگی جدید موسیقی به بخش پروفایل اضافه کرده است.…
اینستاگرام به تازگی قابلیت جدیدی را رونمایی کرده است که به کاربران امکان میدهد آهنگ…
یکی از موضوعاتی که امروزه همه درباره آن صحبت میکنند، هوش مصنوعی و ابزارهای مربوط…
تازگی اینستاگرام فضای عادلانهتر و بهتری برای تولید کنندگان محتوای اصلی و محتوا سازان کوچک…