Search
Close this search box.

مجازات نشر اکاذیب در فضای مجازی چیست؟

فهرست مطالب

نشر اکاذیب در فضای مجازی :

از جمله اقداماتی که در فضای مجازی افراد می توانند پیگیری حقوقی و شکایت داشته باشند،و طبق شکایت و متناسب با نوع جرم می توان مجازات های نقدی ،حبس و دستگیری را در نظر گرفت در این مقاله به بررسی نشر اکاذیب در فضای مجازی و مجازات آن پرداخته می شود.با ما همراه باشید.

معنی نشر اکاذیب :

نشر اکاذیب طبق تعریفی که در قانون از آن شده به معنی انتشار و اشاعه اخبار کذب و خلاف حقیقت است که فرد با قصد رساندن ضرر به شخصی و یا تشویش اذهان عمومی انجام می دهد.

در ماده 698 قانون مجازات اسلامی عنصر قانونی جرم نشر اکاذیب که قانون‌گذار در آن اعلام کرده است:

«هر کس به قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی به وسیله نامه یا شکواییه یا مراسلات یا عرایض یا گزارش یا‌ توزیع هرگونه اوراق چاپی یا خطی با امضا یا بدون امضا اکاذیبی را اظهار نماید، یا با همان مقاصد اعمالی را برخلاف حقیقت رأساً یا به عنوان نقل قول به شخص حقیقی یا حقوقی یا مقامات رسمی تصریحاً یا تلویحاً نسبت دهد؛ اعم از اینکه از طریق مزبور به نحوی از انحاء ضرر مادی یا معنوی به غیر وارد شود یا نه، علاوه بر اعاده حیثیت در صورت امکان، باید به حبس از 3 ماه تا 1/5 سال یا شلاق تا ۷۴ ضربه محکوم شود.»

همان‌طور که از مواد و نکات این ماده برداشت می‌شود، نشر اکاذیب هنگامی محقق می‌شود که شخص به صورت شفاهی یا کتبی اکاذیب و خلاف واقعیت را اظهار کند یا به دیگران نسبت دهد. در این جرم لازم نیست که به فرد ضرر مادی یا معنوی وارد شود همینکه شخص قصد ورود ضرر یا تشویش اذهان عمومی را داشته باشد.جرم انجام شده است.

فضای مجازی : مجازات نشر اکاذیب در فضای مجازی چیست؟
مجازات نشر اکاذیب

مجازات نشر اکاذیب در فضای مجازی چیست؟

طبق قانون جرایم رایانه‌ای، فردی که مرتکب  جرم نشر اکاذیب در فضای مجازی شده است، در صورت انجام شکایت از طرف شخص متضرر مجازات او  جریمه نقدی بین 5 تا 40 میلیون ریال متغیر خواهد بود. همچنین امکان دارد، قاضی مرتکب را تحت عنوان  اعاده حیثیت بزهکار را محکوم و ضرر وارد شده را جبران نماید.

طبق قانون مطبوعات، رسانه های مجازی و نشریاتی که محتوای خلاف واقع منتشر می کنند.مشمول جرایم رایانه ای شده و به کیفر مندرج در آن محکوم شده و امکان سلب امتیاز وجود دارد.از عواملی که در تشدید مجازات مجازات تاثیر زیادی دارد مطالبی است که به صورت تغییر و تحریف و مستهجن باشد،و از نظر عرفی آسیب جدی به فرد می زند و موجب اشاعه فحشا و یا جریحه دار شدن اخلاق عمومی و عفت میشود که قطعا مجازات سنگین تری دارد و طبق نظریه قضات درحال حاضر جرم ها و جزای نقدی طبق به روز رسانی روز انجام می شود.

در صورتیکه کارکنان و کارمندان سازمان ها و نهادهای دولتی و یا وابسته به نهادهای عمومی و نیروهای مسلح و قوای سه گانه و متصدیان و متصرفان شبکه های رایانه ای مرتکب جرم نشر اکاذیب شوند، و یا نشر اکاذیب به صورت برنامه ریزی شده و سازمانی انجام شود.مرتکبان این جرم علاوه بر اعاده حیثیت به 16 ماه و یک روز تا 2 سال حبس و جزای نقدی بیش از 26 میلیون ریال تا 40 میلیون ریال و یا هر دو مجازات به صورت همزمان محکوم خواهند شد.

امتیاز به این مطلب post

جستجو

آخرین مطالب

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *