محاسبه مالیات اینفلوئنسرها :
طبق تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی، با توجه درآمد اینفلوئنسرهای در رسانه های کاربر محور که دارای بیش از ۵۰۰ هزار دنبالکننده هستند، و از محل تبلیغات در این فضا مشمول مالیات میشود، معاون سازمان امور مالیاتی درباره نحوه محاسبه مالیات این افراد توضیحاتی ارائه کرد.با ما همراه باشید تا محاسبه مالیات اینفلوئنسرها را مورد بررسی قرار دهیم.
سال گذشته نمایندگان مجلس شورای اسلامی در هنگام بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، کاربران دارای بیش از ۵۰۰ هزار دنبالکننده در رسانههای کاربرمحور و درآمدهای آنان را از محل تبلیغات مشمول مالیات بر درآمد کرد.
مرداد ماه سال جاری نیز دستورالعمل اجرای این مالیات ابلاغ شد که در سال جاری طبق آن سازمان امور مالیاتی مکلف است لیست مودیان مالیاتی و خوداظهاری تهیه شده توسط کاربران را تهیه و در سایت سازمان در معرض دید عموم قرار دهد.
همچنین، مودیان مالیاتی باید به وسیله خوداظهاری نسبت به تنظیم و تسلیم اظهارنامه مالیاتی مربوط به فعالیت خود در موعد مقرر و پرداخت مالیات متعلقه اقدام نمایند.
ضمنا طبق این دستورالعمل، هزینههای تولید محتوا و گزارش آگهی به عنوان هزینههای قابل قبول مالیاتی محسوب می شود،و اگر مابه تفاوت ارائه خدمات تبلیغاتی در صفحههای شخصی در رسانههای کاربرمحور برای یگر افراد، تحصیل یا تملک کالا یا دریافت خدمت باشد، ارزش منصفانه مابه تفاوت دریافتی درآمد محسوب و مشمول مالیات میشود.
معاون حقوقی و فنی سازمان امور مالیاتی محمود علیزاده، در گفتوگو با ایسنا درباره چگونگی محاسبه درآمد اینفلوئنسرها بیان کرد: «به موجب قانون مالیاتهای مستقیم و با آخرین اصلاحاتی که در آن صورت گرفته، درآمد واقعی هر شخصی اعم از اینفلوئنسرهای دارای بیش از ۵۰۰ هزار دنبالکننده در رسانههای کاربرمحور طبق بررسی صورتحسابها و حسابهای بانکی و استناد به مدارک و اسناد مشخص و به عنوان ماخذ محاسبه مالیات تعیین میشود.»
وی همچنین اعلام کرد: «اینفلوئنسرها و فعالیت آنها در فضای مجازی به عنوان شغل و شاغل محسوب میشود که مانند دیگر شاغلین، درآمد آنها مطابق ضوابط مالیات بر درآمد مشمول این مالیات خواهد شد.»