بعد از کش و قوسهای طولانی،دستور العمل پرداخت مالیات اینفلوئنسرها از طرف مجلس تایید شد، و قرار شد که کاربران فعال در فضای مجازی که تعداد فالوورهایشان بالاتر از 500 هزار نفر باشد باید قسمتی از درامد حاصل از تبلیغاتشان را به عنوان مالیات باید پرداخت نمایند.در این مقاله به بررسی و تحلیل ابلاغ مالیات اینفلوئنسرها پرداخته می شود، با ما همراه باشید.
ابلاغ مالیات اینفلوئنسرها :
طبق بخشنامه اعلامی از رئیس سازمان امور مالیاتی؛بند ذ تبصره 6 قانون برنامه و بودجه سال 1400در کل کشور مقرر شد که تمام چهره های شاخص در فضای مجازی که تعداد مخاطبانشان از 500 هزار نفر بیشتر است،مشمول پرداخت مالیات هستند،سازمان امور مالیاتی مکلف شد، ظرف 2 ماه بعد از لازم الاجرا شدن این بند،دستور العمل های اجرایی برای اخذ مالیات از درآمدهای کاربران حرفه ای کاربر محور از حوزه تبلیغات را تهیه و به تایید وزیر امور اقتصاد و دارایی برسانند،و سازمان امور مالیاتی مکلف است، فهرست کاملی از مودیان مالیاتی و خود اظهاری ارائه شده توسط آنها را تهیه و درتار نمای سازمان امور مالیاتی برای مشاهده عموم قرار دهد.
جالب است بدانید مدتی بود مناقشه و بحث فراوانی در خصوص دریافت مالیات از صفحه های پرطرفدار مجازی، در بین سازمان امور مالیاتی وجود داشت، مخصوصا از زمان انتشار ویروس کرونا تبلیغات به صورت سنتی کمتر شد و بیشت رتبلیغات رد فضای مجازی صورت می گرفت و رسانه هایی مانند؛تلویزیون، رادیو و مطبوعات جای کمتری در تبلیغات داشتند.
مدتی بود که ایجاد صفحه های جذاب و پر مخاطب رویایی بسیاری از افراد شده بود چون هر چه صفحه جذاب و پر مخاطب باشد به تبع آن تبلیغات بیشتری گرفته می شد، و یک منبع درآمد بدون دردسر برای افراد بود،و بسیاری از کاربران فقط به علت گذاشتن عکس و ویدئو های روزمره زندگی شان برای تبلیغات، قیمت های نجومی می گرفتند که البته با وجود ابلاغیه دریافت مالیات این قیمت ها قطعا شکسته خواهد شد.