Search
Close this search box.

اینستاگرام :5 تکنیک جادویی برای تصاویر جذاب در اینستاگرام

فهرست مطالب

تکنیک جادویی برای تصاویر جذاب :

دغدغه همه افراد در دنیای دیجیتال این است که چگونه عکس ها و تصاویر زیبا و جذابی در اینستاگرام منتشر کنیم که بیشترین لایک و کامنت را دریافت کند.تصاویری خاص و منحصر به فرد.در این مقاله به آموزش تکنیک جادویی برای تصاویر جذاب پرداخته می شود که نیازی به دوربین های عکاسی گرانقیمت ندارد و حتی با دوربین گوشی تلفن همراه نیز می توانید این کار را انجام دهید.با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

 آموزش تکنیک جادویی برای تصاویر جذاب :

سفر طلایی در ثبت عکس :

برای گرفتن عکس های زیبا و جذاب باید چند نکته را رعایت کنید که به ترتیب عبارتند از؛

  1.  موضوع
  2. نور که شامل انواع نورها می شود مانند؛
    نور طبیعی
    نور مصنوعی
    ساعت طلایی عکاسی
    سایه‌نما یا ضد‌‌ نور
  3. رنگ که شامل تنوع رنگی زیادی است مانند؛
    چرخه رنگ ایتن
    ایجاد هارمونی رنگی
    رنگ‌های مکمل
    رنگ های هم جوار
  4. پرسپکتیو یا عمق‌نمایی
    عمق میدان وضوح
    تغییر زاویه دوربین
    پایین‌تر از سطح افق
    بالاتر از سطح افق
    دید پرنده‌ای
  5. ترکیب‌ بندی
    اصول ترکیب‌بندی
    قانون یک سوم در ترکیب‌بندی
    ترکیب مینیمالیستی

1- موضوع, هدف یا سوژه در عکاسی :

انتخاب سوژه اولین قدم در عکاسی است.عنصری که به عنوان موضوع یا هدف, انتخاب می‌کنیم و یا قصد داریم یک روایتی را در قالب یک عکس به نمایش بگذاریم. زمانی که دوربین عکاسی یا موبایل را در دست می‌گیریم قصد داریم از یک سوژه عکاسی کنیم.سوژه‌های متفاوتی برای عکاسی وجود دارد و این سوژه ها طبق علاثه و سلیقه ما در عکاسی استفاده می شود.در ادامه لیستی از سوژه هایی که برای عکاسی می‌توانید انتخاب نمایید آورده شده  که با انتخاب هر یک از موارد موضوع عکاسی مشخص می‌شود.
•    عکاسی از طبیعت
•    عکاسی پرتره, کودک, خانواده
•    عکاسی طبیعت بی‌جان
•    عکاسی از غذا
•    عکاسی معماری
•    عکاسی صنعتی و تبلیغاتی
•    عکاسی فاین‌آرت
•    عکاسی مفهومی
•    عکاسی خبری
•    عکاسی مستند
•    عکاسی ورزشی
•    عکاسی مد
•    عکاسی خیابانی
•    عکاسی جنگ
•    عکاسی عروسی

2- نور در عکاسی:

یکی از عناصر مهم در عکاسی نور است ،که  موجب ایجاد جذابیت ویژه‌ای در عکس می شود.در واقع عامل دیده شدن اشیاء نور است.در عکاسی نور به دو صورت وجود دارد.

نور طبیعی :

نور خورشید یه به طور کلی نور طبیعی است,اما نور ماه, شمع و یا آتش نیز جزء نورهای طبیعی محسوب می شوند،با توجه به اینکه نور خورشید در کدام قسمت از آسمان است، بر سایه‌های ایجاد شده تاثیرات متفاوتی روی سوژه دارد. به عنوان نمونه نور صبح دارای سایه‌های ملایم‌ و نور ظهر دارای سایه‌های تاریک و شارپ‌تر می باشد.

نور مصنوعی :

نوری که توسط انسان با استفاده از انواع لامپ ها ایجاد می شود معروف به نور مصنوعی می باشد. که با زاویه دادن و چیدمان و همچنین افزایش و یا کاهش شدت نور می توانید تصاویر جذابی خلق کنید.

ساعت طلایی عکاسی :

از بهترین زمان نورپردازی طبیعی در طول روز به عنوان ساعت طلایی  یاد می‌شود.که یک  تصویر را به یک عکس خارق‌العاده  و خاص تبدیل می‌کند.  معمولا به اولین ساعات بعد از طلوع و آخرین ساعات قبل از غروب خورشید ساعت طلایی گفته می‌شود,چون خورشید در سطح پایین قرار دارد و نور پراکنده و ملایمی است. در این ساعات عکاسی کنتراست را پایین می آورد، و به علت ایجاد سایه‌های بلند موجب ایجاد عمق در عکس می‌شود.

ضد نور یا سایه‌نما :

به شیوه ضد نور سایه‌نما یا سیلوئیت گفته می شود، در عکاسی و نقاشی تکنیکی است که منبع نور در پشت سوژه قرار می گیرد.به علت شدت نور منبع، سایه‌ای از سوژه ایجاد می‌شود.این موضوع موجب تشکیل فرم و شکل محتوا می‌شود. در این تکنیک تنظیم میزان نوردهی مهم است، در نتیجه زمینه باید بیشترین میزان نوردهی را داشته باشد و روشن‌ترین بخش عکس را ایجاد کند.در این روش, اصلا نباید نوردهی روی سوژه انجام شود.ساعت طلایی عکاسی بهترین زمان برای ثبت عکس‌های ضد نور است,چون جدای از زاویه مناسب منبع نور با دوربین از رنگ‌های نارنجی و زرد می توان در پس زمینه برای جلوه دادن به عکس استفاده نمود.

اینستاگرام :5 تکنیک جادویی برای تصاویر جذاب در اینستاگرام
تکنیک جادویی برای گرفتن عکس

3- رنگ:

یکی از عناصر بسیار مهم در هنرهای مختلف رنگ محسوب می شود. که شامل حال عکاسی نیز می‌شود.یکی از ابزارهای بسیار قوی در انتقال حس رنگ ها هستند و تاثیر زیادی از لحاظ بصری دارند.در این قسمت به صورت کلی توضیح داده می‌شود چگونه از رنگ‌ها استفاده نمایید تا ترکیب خلاقانه‌تری داشته باشید.

چرخه رنگ ایتن :

نمایش رنگ‌ها را در حول یک دایره و رابطه رنگ‌ها را با هم به نمایش می‌گذارد چرخه رنگ دایره‌ای گفته می شود، ابزاری که به ما آموزش می‌دهد از چه رنگ‌هایی در کنار  یکدیگر برای عکس خود استفاده کنیم چرخه رنگ گفته می شود.چرخه رنگ دارای 12 بخش, که حاوی رنگ‌های اصلی, رنگ‌های ثانویه یا فرعی, و رنگ‌های مرتبه سوم یا ترکیبی می باشد
رنگ‌های اصلی شامل سه رنگ قرمز, ابی و زرد است. رنگ‌های اصلی خالص هستند و از ترکیب هیچ رنگ دیگری ایجاد نشده است.
سبز, نارنجی و بنفش از ترکیب مساوی رنگ‌های اصلی با هم ایجاد می شوند که به رنگ‌های ثانویه معروف است.
ترکیبی از رنگ های گروه اصلی و ثانویه رنگ‌های مرتبه سوم را به وجود می آورد.مثل، قرمز-نارنجی, قرمز-بنفش و زرد-نارنجی.

ایجاد هارمونی رنگی:

به تعادل و هم‌گونی چشم‌نواز رنگ‌ها هارمونی رنگ‌ها, گفته می شود.رنگ هایی که از نظر تعادل و هارمونی در کنار هم قرار می گیرند, بیشتر نظر بیننده را به خود جلب می‌کنند، و به صورت کاملا محسوس در طبیعت قابل مشاهده می باشد.و توانایی درک این هارمونی برای مغز انسان, بسیار راحت است چون موجب آرامش ذهنی می‌شود.استفاده از رنگ‌های مکمل و رنگ‌های همجوار یکی از راه‌های ایجاد هماهنگی می باشد.

رنگ های مکمل:

رنگ هایی که در چرخ رنگ مقابل هم قرار دارند به رنگ مکمل معروفند. البته این رنگ‌ها متضاد هستند.رنگ هایی مانند؛ زرد و بنفش, آبی و نارنجی, قرمز و سبز مکمل هستند.این طیف‌های رنگی در کنار یکدیگر جذابیت ویژه‌ و خارق العاده ای ایجاد می‌کند. بالاترین درجه کنتراست با یکدیگر را رنگ‌های مکمل دارند و موجب ایجاد ثبات می شوند.

هارمونی رنگ های مکمل آبی و نارنجی :

رنگ‌ های هم جوار :

به دسته سه تایی از رنگ‌ها رنگ‌های هم‌جوار گفته می‌شود که در چرخه رنگ در کنار هم قرار دارند.مثل؛ زرد-سبز یا زرد و زرد نارنجی, در این ترکیب معمولا یک رنگ از نظر مقدار بر دو رنگ دیگر برتری دارد.

4- پرسپکتیو یا عمق نمایی در عکاسی

به نمایش فضای سه بعدی بر روی صفحه دو بعدی پرسیکتیو یا ژرف‌نمایی همان,گفته می شود. ایجاد عمق در تصویر هدف پرسپکتیو است و یکی از جاذبه‌های عکاسی محسوب می شود.عکس‌های که عمق دارند از پویایی و هیجان خاصی برخوردار هستند.راهکارهای زیادی برای ایجاد پرسپکتیو وجود دارد، مانند؛ استفاده از خطوط, سایه روشن, رنگ, عکاسی کادر در کادر و… در ادامه به راهکار ساده عمق میدان وضوح اشاره می‌شود که برای مخاطبان سوشال مدیا بیشترین دسترسی را دارد.

عمق میدان وضوح :

به محدوده‌ی وضوح یا فوکوس که در جلو یا عقب سوژه‌ی اصلی عمق میدان وضوح گفته می‌شود.استفاده از عمق میدان وضوح موجب ایجاد پرسپکتیو در تصویر می‌شود.در گوشی‌های تلفن جدید حالتی از عکاسی به نام عکاسی پرتره وجود دارد که می‌توانید برای گرفتن این سبک از عکس‌ها که دارای عمق میدان وضوح کمی هستند استفاده نمایید.این قابلیت موجب می‌شود، روی سوژه اصلی تمرکز بالا رفته و حالت خاص و ویژه‌ای به عکس بدهد.

تغییر زاویه دوربین:

زاویه دید یا دوربین به قرارگیری موقعیت دوربین و سوژه عکاسی در مقابل همدیگر گفته می شود.بیشتر اشخاص زمانی می‌خواهند عکسی را ثبت کنند, دوربین و سوژه را درحالت موازی با یکدیگر قرار می‌دهند.البته این شیوه اشتباه نیست اما ،برای داشتن عکس خاص و ویژه می‌توانید زاویه دید خود را تغییر دهید.با حرکت دادن دوربین می‌توانید به زاویه‌های مختلفی دست پیدا کنید.

اینستاگرام :5 تکنیک جادویی برای تصاویر جذاب در اینستاگرام
تکنیک جادویی گرفتن عکس

پایین تر از سطح افق:

برای عکاسی بهتر است دوربین را از سطح چشم پایین تر قرار دهید ،به عبارتی از زاویه پایین عکاسی کنید،به این تغییر زاویه کوچک می توانید حس بزرگ نمایی را القاء نمایید.برای بزرگ تر نشان دادن بیش از حد معمول سوژه عکاسی از زاویه پایین بهترین روش است.اما توصیه می شود برای عکاسی های پرتره استفاده نشود.

بالاتر از سطح افق :

زمان یکه زاویه دوربین را بالاتر از افق چشم قرار دهید، سوژ] کوتاه تر دیده می شود،بر عکس زاویه دوربین در عکاسی با زاویه پایین.عکاسی از زاویه بالا از نظر روانشناختی موجب ضعیف نشان دادن سوژه می شود،دقیقا مانند نگاه کردن از بالا به پایین.و بیشتر برای نشان دادن معصومیت کودکان استفاده می شود.

دید پرنده ای :

عکاسی و فیلم‌برداری این روزها با پهبادها, طرفداران زیادی دارد. به برداشت تصویر از ارتفاعات و زاویه دید پلانی دید پرنده‌ای گفته می شود، مانند، گرفتن عکس از آسمان مثل دید یک پرنده در حال پرواز ، البته تفاوت این زاویه دید پرنده با عکاسی از زاویه بالا تفاوت در ارتفاع می باشد و سوژه‌ها در این زاویه بسیار کوچک و ریز می شوند.

5-   ترکیب بندی یا کمپوزیسیون:

به روش چیدمان و نظم بخشیدن عناصر و سوژه های گوناگون در داخل کادر ترکیب‌بندی گفته می‌شود و برای داشتن ترکیب اصولی و گیرا قواعد خاصی وجود دارد،که البته  این قوانین سفت و سخت نیستند, و پیشنهادهایی هستند که در طول هزاران سال در عرصه هنر استفاده شده و استفاده از چند مورد از این اصول موجب داشتن عکس خوب میشود.

اهداف ترکیب‌بندی:

•    روایت داستان عکس
•    انتقال مفهوم عکاس
•    ساده‌سازی فضا برای درک بهتر بیننده
•    ایجاد ارتباط بین عناصر موجود
•    چیدمان سوژه و بعضی عناصر برای جذابیت بیشتر

قانون یک سوم در ترکیب بندی:

یکی از قوانین بسیار ساده که در بسیاری از گوشی های موبایل و دوربین ها وجود دارد، تنظیمات Grid است، که کادر را به سه خط طولی و عری و در نتیجه به 9 قسمت مساوری تقسیم می کند،چیدمان عناصر یکی از کاربردهای اصلی این خطوط است.به طوری که المان های اصلی در طول یک یا چند خط و یا در نقاط طلایی قرار می گیرند،هر چند بیشتر افراد عادت دارند در زمان عکاسی عناصر اصلی را در وسط کادر قرار دهند.اما برای داشتن یک ترکیب بندی جذاب قرار دادن سوژه دور از مرکز و با استفاده از قانون یک سوم یک ترفند بسیار عالی است.

اینستاگرام :5 تکنیک جادویی برای تصاویر جذاب در اینستاگرام
تکنیک جادویی گرفتن عکس

ترکیب مینیمالیستی:

یکی از عکس هایی که به سرعت چشم بیننده را به خود جلب می کند،مینیمالیست یا ساده گرایی, است، چون این عکس ها دارای کادری خلوت و به دور از هرگونه شلوغی است.و به سرعت احساسات خود را به بیننده منتقل می کند.فقط کافیست سوژه را در واضح ترین و قابل تشخیص ترین حالت قرار داده و مشخص کنید،و برای هدایت چشم مخاطب عناصر اضافی را حذف کنید، از پس زمینه سفید در عکس مینیمالیستی استفاده نمیشود،و می توانید از الگوها، بافت های متفاوت و رنگ ها استفاده نمایید.یکی از ویژگی های این تصاویر استفاده از فضاهای خالی و مثبت و منفی می باشد.زوم یا میزان نزدیکی به سوژه از نکته های مهم  این تصاویر است،برای ساده بودن تصاویر می توانید از لانگ شات و یا کادر باز برای نمایش عظمت و مقیاس استفاده نمایید.و برعکس از کادر کلوزآپ یا کادر بسته هم می توانید استفاده نمایید.

خلاصه:

در این مقاله با ما همراه بودید و تکنیک جادویی برای تصاویر جذاب گفته شد، تا با آموزش چند نکته کاربردی و اساسی بتوانید، تغییرات بزرگی در عکس ایجاد کنید،و اولین قدم برای گرفتن عکس انتخاب سوژه می باشد،امیدوارم این مطالب برای شما مفید و سازنده باشد،و بتوانید بهترین و جذاب ترین عکس ها را بگیرید.

امتیاز به این مطلب post

جستجو

آخرین مطالب

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *