۱.  چند بار کپشن را پیش‌نویس کنید :

امکان دارد از خود سوال کنید آیا اشتراک یک عکس در زمان معین و همراه با رعایت ترتیب زمانی در اینستاگرام اهمیت دارد؟ این دو مورد بسته به موضوع پست است. مانند، تعدادی از افراد صفحه اینستاگرامشان را سیری از سبک زندگی‌ و کارهایشان به ترتیب زمان می‌دانند و علاقه دارند هر حرکتی را که انجام می‌دهند همزمان به‌ اشتراک بگذارند و به اصطلاح مستندسازی کنند، ولی با تغییر جدید الگوریتم نمایش پست‌ها در اینستاگرام، میزان مشارکت کاربران زیر پست شما از ترتیب زمانی پست‌ها بسیار مهم و ضروری تر شده است.

پست‌های ما به‌زودی،در اینستاگرام بنا به اهمیتی که برای ما دارند، به نمایش گذاشته می‌شوند. نمایش پست‌های شما برای فالوئرهای‌تان به عوامل متعددی از جمله تعداد لایک‌ها و کامنت‌های پست‌تان، رابطه شما با کاربر  بستگی دارد.

به همین علت باید برای نوشتن یک کپشن عالی زمان مناسبی صرف کنید، تا نظر فالوئرها را به سمت خود جلب کنید،طوری کپشن را بنویسید که کاربران شما با خواندن آن ذوق کنند و پست شما را بین دوستانشان منتشر کنند.

۲. نکات مهم را در ابتدای کپشن بنویسید :

تعداد حروف مجاز در یک کپشن اینستاگرام نهایت حدود ۲۲۰۰ حرف است، ولی دقت داشته باشید، که فقط سه یا چهار خط ابتدای کپشن قابل نمایش برای فالوئر ها می باشد.  و برای مطالعه ادامه مطلب باید گزینه «more»  را انتخاب و کلیک کنند. منظور ما نوشتن کپشن‌های خیلی کوتاه نیست، بلکه منظور ما این است که دعوت به اقدام و نکات بسیار مهم را در سه چهار خط ابتدا بیاورید و در ادامه مطلب از هشتگ‌ها، مِنشِن‌ها و اطلاعات دیگر را اضافه نمایید.

۳. کپشن باید دعوت به اقدام یا خرید داشته باشد:

دعوت به خرید یا اقدام در کپشن بهترین روش افزایش احتمال جذب فالوئر و اشتراک‌گذاری پست اینستاگرام است؛ به عنوان نمونه استفاده از فعل‌های مهیج موجب می شود تا اشخاص به یک اقدام خاصی تشویق شوند، نه اینکه فقط پست‌ شما را رد و به سراغ پست بعدی بروند.همانطور که می‌دانید در توئیتر فعل‌های جذاب قبل از اسم‌ها و صفت‌ها موجب اشتراک‌گذاری پست می‌شوند. این موضوع نیز در اینستاگرام صدق می کند؛ به عنوان نمونه،ممکن است در کپشن بنویسید «این پست اگر برایتان جذاب بود، دو بار روی قلب قرمز ضربه بزنید» و یا «تجربه خود را در کامنت‌‌ درج کنید».

اینستاگرام: چند نکته مهم برای نوشتن کپشن اینستاگرام که باید بدانید.
نوشتن کپشن در اینستاگرام

چند ایده دیگر برای دعوت به اقدام عبارتند از:

  •  افراد را تشویق کنید، از آنها سوال کنید،که تجربه متناسب خود را در زیر پست کامنت‌ کنند. امکان دارد، با مطالعه این تجربه ها بتوانید تغییری در استراتژی اینستاگرام‌تان دهید،و یا نکته های مهمی برای ایجاد محتوای جدید به ذهن‌تان خطور کند. برای افزایش مشارکت فالوئرها و به هیجان آوردن آن‌ها به کامنت‌های آن‌ها جواب دهید تا یک گفتگوی جذاب زیر پست‌تان صورت بگیرد.
  • اشخاص را به لینکی که در بخش Bio صفحه خود گذاشته‌اید راهنمایی کنید. تنها در بخش «وب‌سایت» بیو می‌توانید url  را که قابل باز شدن قرار دهید. به همین علت پیج‌های بهینه اینستاگرام به صورت مکرر این url را به روز رسانی می‌کنند، تا دسترسی به محتوای تازه که در وبلاگ خود منتشر کرده اند و یا به ویدیوهایی که در صفحه یوتیوب خود گذاشته اند و یا به محصولات و پیشنهادات‌شان راحت باشدو سپس به معرفی لینک در کپشن پست می‌کنند.
  • از اشخاص درخواست کنید،دوستان صمیمی خود را زیر پست تگ کنند. با استفاده از جملات جذاب و هوشمندانه موجب تشویق فالوئرها به اشتراک گذاری پست شما با دوستان‌شان باشند و یا آن‌ها را تگ کنند.
  • از اشخاص بخواهید در مسابقه شما شرکت داشته باشند.برای افزایش مشارکت اشخاص و در مشاهده بیشتر برندتان برگزاری مسابقه یک گزینه عالی است. فقط از اشخاص در خواست کنید عکسی که در زمان مسابقه گرفته‌اند را در صفحه خود پست کنند و در قسمت کپشن عکس، حتما هشتگ مربوط به مسابقه را ذکر کنند. حتما شرایط و قوانین مسابقه را در کپشن بنویسید و حتی در قسمت بیو لینک آن بگذارید.

۴. فقط از چهار هشتگ استفاده کنید: 

هدایت گفتگوهای مخاطبین مختلف به یک جریان واحد با هشتگ امکان پذیر است، عملکرد هشتگ در اینستاگرام شبیه توئیتر و فیس‌بوک است. تا زمانیکه صفحه‌تان عمومی باشد، تمام افرادی که هشتگی را جستجو کنند ، قادر به مشاهده پست مرتبط شما می باشند. برای  پیوند بین کاربرانی که همدیگر را نمی‌شناسند؛ ولی به یک موضوع، رویداد یا برند منحصر به فردی علاقمند هستند، هشتگ‌ها عالی است. همچنین هشتگ‌های خنده دار به پست شما  حس شوخ‌طبعی را اضافه می کند.

توصیه می کنم کم تر از هشتگ‌ها استفاده کنید. تعدادی مخاطبین اینستاگرام برای جذب فالوئر بیشتر رشته‌ای از هشتگ‌ها را در کپشن می‌نویسند؛ ولی فالوئرهای فعلی این کار را مشابه اسپم می‌دانند. استفاده از هشتگ‌های زیاد باعث می شود، کاربران  هدف‌تان را متوجه شوند که اصلا خوشایند نیست. هشتگ‌ها را تنها به سه یا چهار مورد منحصر به فرد محدود کنید و دقت داشته باشید، اگر پست نیازی به  هشتگ ندارد، اصلا از هشتگ استفاده نکنید. یک کپشن فوق‌العاده نیازی به نوشتن هشتگ ندارد.

اینستاگرام: چند نکته مهم برای نوشتن کپشن اینستاگرام که باید بدانید.
نوشتن کپشن در اینستاگرام

۵. صدای برندتان را با لحن مفرح اینستاگرام ترکیب کنید:

لحن هر شبکه اجتماعی مخصوص خودش است و بهترین عملکرد را همراه می‌آورد. هرچند تبلیغات جدی، تخصصی و سنگین عملکرد بسیار خوبی در Linkedin دارد، ولی این نوع تبلیغ در اینستاگرام کاملا بی‌نتیجه است. بهترین پست‌‌های اینستاگرام آنهایی هستند که دارای لحنی مفرح و بامزه‌ هستند و جنبه واقعی‌تر، انسانی‌تر و شخصی‌تر برند را بروز می‌دهند.

لحن مفرح‌ اینستاگرام را با صدای برندتان ترکیب کنید. این عمل برای برندهایی که صدای برندشان از ابتدا مفرح و بامزه بوده آسان تر است. ولی برندهایی که لحن جدی دارند، باید تعادلی بین صمیمیت و جدیت برقرار کنند.

برای ساختن یک برند خوب  باید لحن‌تان در اینستاگرام ثبات داشته باشد،به عنوان نمونه ،طول عمومی برای کپشن‌های‌تان را انتخاب کنید

۶. از شکلک‌ها و صورتک‌ها استفاده کنید:

بیشتر افراد، گوشی‌های هوشمند مجهز به‌emoji ها یا همان شکلک‌های احساسی کارتونی دارند و با شکلک‌ها قادرید به کپشن اینستاگرام شخصیت ببخشد. به همین علت بسیاری از برندها، و برندهای جدی‌ در کپشن‌های خود از شکلک استفاده می‌کنند.

راه‌‌های متفاوتی برای استفاده از ایموجی در پست‌ها وجود دارد؛ مانند استفاده ازآن در ابتدای کپشن جهت جلب توجه افراد و یا استفاده از آن‌ها به‌جای کلمات خاصی در وسط جمله یا در پایان کپشن به‌عنوان خلاصه مطلب .

۷. صفحات خود در سایر رسانه‌های اجتماعی را در اینستا معرفی کنید:

شما می‌توانید به راحتی صفحات خود در دیگر رسانه‌های اجتماعی را در قسمت کپشن اینستاگرام تبلیغ و بنویسید. با این روش فالوئرها متوجه می شوندکه می توانند در کدام رسانه‌های دیگر شما را جستجو کنند، در نهایت فالوئرهای اینستاگرام به فالوئرهای توئیتر، طرفداران فیس‌بوک و مخاطبان اسنپ‌چت‌ مبدل می‌‌شوند. به عنوان نمونه در اینستاگرام تبلیغ کمپینی که در کانال دیگر برگزار کرده‌اید را انجام دهید.

۸. اگر درباره موضوعی شک دارید، کپشن کوتاهی درباره‌اش بنویسید:

شاید لازم بدانید کپشنی طولانی‌تر از چند کلمه یا یک جمله ،با توجه به نوع مخاطبان خود بنویسید.زمانیکه یک برند صنایع غذایی هستید، همه دستورپخت‌ را می‌توانید در کپشن‌تان بنویسید. این یک حرکت خوب است، ولی به‌ شرطی که تمام اطلاعات مهم (مانند نام آن غذا را) را ابتدای خط های  اول بیاورید تا نصفه نمایش داده نشود.

ولی اگر هنوز از صدای برندتان مطمئن نیستید و نمی دانید صدای برندتان  چیست، بهترین راه نوشتن کپشن کوتاه است. این است .بسیاری از کپشن‌های برتر اینستاگرام جمله‌هایی خلاصه و کوتاه می باشند که سریع نکته موردنظر را منتقل می‌کنند و محتوای تصویری بقیه حرف‌ها را می زند.

نوشتن کپشن اینستاگرام به صورت حرفه ای چه ویژگی‌هایی دارد؟

  • در ابتدای آن مطالب مهم باید نوشته شود.
  • دعوت به خرید یا اقدام  داشته باشد.
  • هشتگ به تعداد مناسب داشته باشد.
  • لحن با مزه و مفرح  داشته باشد.
  • دارای اِیموجی  باشد.
  •  در سایر رسانه‌های اجتماعی صفحات شما را تبلیغ کند.
  • مختصر نویسی را رعایت کند.
  • حاوی اطلاعات مفید  باشد.