بعد از نظرسنجی در وب سایت Ombono از 116 متخصص بازاریابی در مورد تکنیک های بازاریابی B2B نتایج آن اعلام کرد شبکه‌های اجتماعی موثرترین کانال بازاریابی حدود ۷۹% متخصصان را به خود اختصاص داده و ۳۸% آن‌ها نیز اعلام کردند که در سال 2021 بودجه اضافی شرکت در بخش بازاریابی شبکه های اجتماعی سرمایه گذاری خواهند کرد.

پرسشی که در این زمینه مطرح شده این است که علت تاثیر شبکه‌های اجتماعی در افزایش کارایی بازاریابی B2B چیست؟ در این مطلب قصد داریم تا تاثیر شبکه های اجتماعی در بازاریابی B2B (یا همان بازاریابی صنعتی) را مورد بررسی قرار دهیم.با ما همراه باشید.

بازاریابی شبکه های اجتماعی

چرا بازاریابی B2B با شبکه های اجتماعی مهم است؟

به علت اجتماعی بودن انسان‌  و تلاشش برای استفاده از تجربه دیگران در کارهایش، با سوالات فراوانی مواجه می شود.مانند؛هر روز از خود سوال می کند آیا این شخص را دوست دارم؟ آیا قادر به کار کردن با فلان شخص و در یک مکان هستم؟ آیا این شخص قابل اعتماد است؟ انسان ها در طول روز با افراد زیادی ارتباط دارند، محور اصلی این ارتباطات اعتماد، دانش و عمل کردن به وعده‌ها معین می کند.

معادل آنلاین این ارتباطات شبکه‌های اجتماعی هستند. به این صورت، بازاریابان B2B  قادر به فعالی در شبکه اجتماعی و ارائه محصولات و خدمات خود هستند.

مدیر عامل شرکت The B2B Marketing Labs باب دیرسلی، اعتقاد دارد، شبکه‌های اجتماعی لینکدین و توییتر تاثیر زیادی در افزایش ترافیک سایت و در دنیای بازاریابی B2B،دارند. در بازاریابی به روش B2B، افراد در اولین مرحله خدمات و محصولات را به صورت آنلاین مورد ارزیابی قرار داده و بعد برای خرید اقدام می‌کنند.وب‌سایت هر شرکت اولین جایی جهت ارزیابی محصولات و خدمات در صورتیکه ترافیک وارده به وب‌سایت شما بیشتر باشد، قطعا شانس فروش محصولات و خدمات بیشتر است.

بازاریابی B2B برای محصولات و خدمات، سخت‌تر است:

به علت تفاوت بین محصولات و  آشنایی مخاطبان با محصولات ،بازاریابی B2B مشکل است و نیاز افراد متخصص دارد.ضمنا این روش بازاریابی، اصولا در  به مرور زمان جواب می‌دهد. و نمی‌توان از این روش بازاریابی انتظار نتیجه سریع داشت. خریدهایی که توسط شرکت‌های دیگر صورت می‌گیرد،گاهی اوقات ضروری نیستند.

تعداد زیادی از کمپانی ها فقط به علت رفع نیازهای خود، از خدمات دیگر شرکت‌ها استفاده می‌کنند و اصلا به این موضوع فکر نمی کنند که آیا خرید این محصول، تاثیری در روند کسب و کارشان دارد؟ و می‌توانند تا مدت‌ها نیازهای خود را فقط با خرید یک محصول مناسب برطرف کنند. پس لزومی ندارد، تا در این  گونه موارد سرمایه‌گذاری کنند.پس توانایی ایجاد محتوایی که توانایی درگیر کردن شنوندگان و جذب مشتری‌ها ، بزرگترین چالش در بازاریابی B2B است.

بازاریابی شبکه های اجتماعی

بهترین راه استفاده از شبکه‌های اجتماعی در بازاریابی B2B:

درگیری مشتری‌ها با برند هدف بازاریابی اینترنتی B2C و باعث می شود، و موجب شناساندن شما به افراد به عنوان یک برند می شود، ولی در بازاریابی B2B، ارائه راه‌حل‌هایی برای برطرف کردن مشکلات هدف اصلی این نوع بازاریابی است.

بازاریابی B2C در اولویت کار بیشتر شرکت ها قرار دارد،ولی بازاریابی B2B دارای اهمیت زیادی است.

با استفاده از ۴ روش زیر می توانید در بازاریابی B2B، ترافیک بیشتری را به وسیله شبکه‌های اجتماعی به طرف وب‌سایت خود هدایت کنید.

۱. تمرکز روی زوایای جذاب کسب و کار خود:

باغ وحش‌ها و مراکز تحقیقات دانشگاه‌ها مشتری شرکت تولید کننده سیستم‌های تولید بخار آکواریوم هستند. در نگاه اول، ممکن است این فعالیت کمی کسالت‌آور  و تکراری به نظر برسد. در این شرایط بازاریابی B2B باید  خلاقیت زیادی در تبلیغات خود، داشته باشد. بازاریاب B2B در مرحله اول باید آشنایی کامل از مفهوم دستگاه‌های تولید بخار آکواریوم داشته باشد. و اطلااع داشته باشد که  این دستگاه‌ها به خزندگانی مانند مار پیتون کمک زیادی  می‌کند تا در محیطی به غیر از محل سکونتشان زنده بمانند و کمک می کند، محققان قادر به مطالعه روی رفتارهای آن‌ها باشند. امکان دارد اشخاص زیادی به این دستگاه‌ها تمایلی نداشته باشند، ولی قطعا افراد زیادی علاقه  بسیاری به مارهای پیتون و مراقبت از جنگل‌های بارانی دارند.

در نتیجه این محصولات، فقط مورد توجه قشر به خصوصی از اشخاص جامعه است، و حتما باید شرکت‌های تولیدکننده این محصولات، تبلیغات جذاب و قابل فهمی برای ارائه خدمات خود داشته باشند. قطعا هیچ فردی، در مورد دستگاه‌های تولید بخار آکواریوم  و نحوه کارکرد آن توییت نمی نویسد، و بایداین کمپانی ها هدف خود را افراد علاقه‌مند به مارهای پیتون و جنگل‌های بارانی قرار دهد.و بازاریابان B2B باید تمرکز خود را روی زوایای جذاب محصولات شرکت بگذارند.

۲. از اشخاص واقعی برای تبلیغات استفاده کنید:

برقراری ارتباط خوب با انسان‌ها یکی از مهم ترین چالش در بازاریابی B2B، خصوصاً در قسمت تولید و صنعت است. کاهش برقراری ارتباط، به مشتری این حس را القاء میکند، که با یک ربات در حال صحبت است.در نتیجه همه شرکت‌ها باید بازاریابی محتوای و فعالیت‌های شبکه‌های اجتماعی خود را به طرف استفاده از  انسان هدایت کنند.

رعایت نکته های زیر در انجام این فعالیت به شما کمک زیادی می‌کند:

  • در نوشتن مقاله‌ها و آپدیت‌ها از ضمیر اول شخص مفرد استفاده کنید
  • برای نوشتن مقاله‌ها و توییت‌ها از فرد متخصص استفاده کنید
  •  در خدمات پشتیبانی از مشتری از نام واقعی افراد استفاده کنید

۳. استخدام یک فرد متخصص:

اصولا بیشتر شرکت‌ها برای مدیریت شبکه‌های اجتماعی خود از افراد متخصص استفاده نمی‌کنند و همین امر موجب می‌شود که به نتیجه دلخواه  تلاش‌های خود نرسند.

رایج ترین اشتباهات در بازاریابی B2B در شبکه‌های اجتماعی عبارت است از؛

استخدام افراد غیر متخصص برای مدیریت شبکه‌های اجتماعی:

تعداد زیادی از کمپانی ها، اقدام به استخدام افرادی برای شبکه‌های اجتماعی خود می‌کنند که در حوزه کاریشان تخصص دارند و در حوزه شبکه‌های اجتماعی هیچ تخصصی ندارند. مسئول شبکه‌های اجتماعی، باید با عملکرد شبکه‎ های اجتماعی و نوع مخاطبانش آشنایی داشته باشد.کارمند بازاریابی B2B باید تجربه عالی در این زمینه داشته باشد، چون بازاریابی به وسیله شبکه‌های اجتماعی بسیار سخت است.

بازاریابی شبکه های اجتماعی

تولید محتوای غیرحرفه‌ای در شبکه‌های اجتماعی:

تعداد زیادی از کمپانی ها برای بازاریابی B2B به دنبال اشخاصی هستند که فعالیت های معمولی در شبکه‌های اجتماعی  را انجام می‌دهند چون از پیچیدگی شبکه‌های اجتماعی اطلاع کافی ندارند.باید این شرکت ها افرادی را استخدام کنند که در شبکه‌های اجتماعی، شور و هیجان ایجاد کرده و صدای برند را به گوش مشتری‌ها برساند و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، را فقط محدود به توییت کردن و پست گذاشتن در فیسبوک ندانند.

عدم اطلاع از چگونگی درگیر کردن مخاطبان:

جذب علاقه‌مندان یک صنعت خاص به معنی بازاریابی B2B در شبکه‌های اجتماعی، نیست. همان‌طور که قبلا گفتیم تعداد زیادی از کسب و کارها، محصولاتی تولید می‌کنند که توانایی جذب مخاطب زیادی را به وسیله آن در شبکه‌های اجتماعی ندارند. به همین علت، بازاریابان باید به فکر  گسترش چیزی بالاتر از محصولات تولیدی باشند.

۴. استفاده از بازاریابی محتوایی در شبکه‌های اجتماعی:

بدون استفاده از بازاریابی محتوا کمپین‌های شبکه‌های اجتماعی، به موفقیت نخواهند رسید. برای موفقیت این دو مورد به هم متصل و ضروری هستند. طبق آمار اعلام شده توسط Content Marketing Institute نشان می‌دهد که تعداد زیادی از بازاریابان B2B از روش بازاریابی محتوایی برای موفقیت کمپین‌های خود استفاده کرده اند.

مارکتور برای مدیریت همزمان چند اکانت اینستاگرام ، فیسبوک ، یوتیوب و

با مارکتور میتوانید همزمان چندین شبکه های اجتماعی خود را مانند فیس بوک، اینستاگرام، توییتر، پینترست، تلگرام، ردیت، وی کی، یوتیوب، تامبلر و لینکدین را مدیریت کنید. با  استفاده از زمانبندی پست ها، دیگر احتیاجی به آنلاین شدن شما در شبکه های اجتماعی نیست، و هر زمان که محتواهای مورد علاقه خود را در تقویم محتوایی معیین کرده باشید، داده ها به صورت خودکار منتشر می شود. این قابلیت ها برای تمام ادمین پیج اینستاگرام مفید و ضروری  است و موجب کسب درآمد بیشتر می شود.