اما قبل از هر چیز باید دو نکته درباره بهترین زمان برای توییت کردن را گوشزد کنیم:

نکتۀ اول: نرخ تعامل یا اینگیجمنت در توییتر :

در لغت اینگیجمنت به‌معنی تعهد و مشغولیت است. ولی در شبکه‌های اجتماعی، تعامل کاربر یا درگیرشدن با محتوا تولید شده مشغولیت محسوب می شود.به همین علت، به تعامل کاربران و میزان درگیری با محتوای یک توییت، نرخ اینگیجمنت توییت گفته می شود. یک توییت زمانی که اینگیجمنت زیادتری را برای خود دریافت می کندکه تعداد کاربران بیشتر ی درگیر کرده و یا آن‌ها را مجبور به تعامل کرده است؛ یعنی تعداد ایمپرشن، لایک، ریتوییت و منشن زیادی داشته است.

توییتر :بهترین زمان برای توییت کردن چه موقع است ؟
بهترین زمان توییت

نکتۀ دوم: الگوریتم توییتر در سال ۲۰۲۰ تغییر کرده است :

نحوۀ نمایش توییت‌ها در تایم‌لاین توییتر طبق الگوریتم جدید توییتر، تغییر کرده و ما فقط به‌عنوان کاربر قادر به انتخاب نمایش زمان انتشار توییت‌ها به‌ترتیب زمان باشیم. مانند قبل که براساس محبوبیت یا نرخ اینگیجمنت نمایش داده می شد.
و این بدین معناست که هرچه از زمان توییتِ بیشتر گذشته باشد، احتمال نمایش و دیده‌شدن آن بسیار کم خواهد شد. در این وضعیت،باید حواستان به زمان انتشار توییت باشد و همچنین به عواملی که بر نرخ اینگیجمنت توییتر تأثیر گذار است، مانند محتوای توییت، عکس داشتن یا نداشتن و… .

بهترین زمان برای توییت کردن چه موقع است؟

در پاسخ‌ به این سؤال بهترین زمان برای توییت‌کردن چه ‌موقع است؟ و میزان تعداد توییت در طول روز چه مقدار است؟، به بیان ساده می گوییم که «چیزی به عنوان بهترین زمان برای توییت‌کردن وجود ندارد!» و مطرح کردن این سؤال که چه تعداد توییت در طول روز در توییتر منتشر کنیم  واقعا سؤال اشتباهی است؛ زیرا که ما را به جواب درستی نمی‌رساند!

پس راه پیدا کردن بهترین زمان توییت‌کردن و تعداد توییت در هر روز چیست؟

بهترین زمان توییت‌کردن و تعداد مناسب توییت در روز بسته به سه عامل اصلی است،

  1. جامعۀ مخاطب؛
  2. مدل و برنامۀ بازاریابی کسب‌و‌کار/خودمان؛
  3. هدف کسب‌وکار/خودمان.

۱) جامعۀ مخاطب ما چه کسانی هستند؟ :

تقریباً بیش از ۵۰هزار کاربر فعال ایرانی در توییتر حضور دارند، و ما باید حتما از جامعۀ مخاطبانی (افراد) که ما را دنبال می‌کنند (همان فالوئرها) اطلاعات درستی داشته باشیم تا در قدم اول بتوانیم ، مواقعی که کاربران به سراغ چک‌کردن توییترشان می‌ روند را حدس بزنیم. به عنوان مثال، اگر مخاطبان ما خانم های خانه‌دار هستند، زمان‌بندی برای  پست‌های توییتر متغیر و متفاوت با زمانی است که مخاطبان ما کارمندان هستند.

خانم های خانه‌دار ممکن است، برنامۀ زمانی بسیار منظمی در طول روز نداشته باشند و این موجب سخت شدن کار می شود؛ امکان دارد بین ساعات ۸ صبح تا ۱۲ ظهر که فرزندانشان در مدرسه حضور دارند هستند،به چک کردن توییتر بپردازند و یا ممکن است ساعت ۱۲ ظهرساعت شروع روزشان باشد.

ولی از طرف دیگر ساعت حدودی کارمندان برای ورود به محل کار و خروج از آن معین و مشخص است و این گزینه کار راحت‌تر کرده  است؛ در زمان رفتن به محل کار، در هنگام ناها و در مسیر برگشت از محل کار، احتمال چک توییتر بیشتر است.

پس در مرحله اول با جامعۀ اصلی مخاطبان آشنا شده و بدانیم که مخاطبان ما چه اشخاصی هستند و  دارای چه عاداتی هستند تا به راحتی یک برنامه ریزی کامل برای زمان توییت‌کردن  داشته باشیم.برای این کار توصیه می شود سوالات خود را در قالب نظرسنجی‌های توییتر، بپرسید.تا به یک دید کلی در مورد سر زدن به توییتر پیدا کنید.

۲) نوع کسب‌وکار ما چیست؟ 

در توییتر فعالیت ما به‌عنوان شخص یا یک کسب‌وکار ، به نمونه برنامۀ بازاریابی‌ و کسب‌وکارمان بستگی دارد. این دو عامل مشخص کننده هدف ما در استفاده از توییتر است. برای کمک از این ابزار، باید سعی کنیم بیشتر با انتظار فالوئرها منطبق باشیم.

یعنی چی؟ یعنی دقت کنیم که هدف مخاطبان از دنبال کردن  صفحۀ توییتر ما چیست؟. به عنوان مقال، اگر شما به‌عنوان یک پایگاه خبری در توییتر فعالیت دارید، ممکن است در طول روز ۵۰۰ توییت خبری هم موجب اذیت فالوئرها نیست و  خیلی هم از تعداد توییت خوششان می آید! اما اگر یک کسب‌وکار B2B باشیم،  تعداد توییت زیاد برای فالوئرها بسیار آزاردهنده است.

۳) هدف کسب‌وکار/خودمان از حضور در توییتر چیست؟

بعد از مشخص کردن جامعۀ هدف ما برای توییت‌؛ باید محتوای توییت‌ها را مطابق با نوع کسب‌وکارمان و هدف کسب‌وکارمان تولید و منتشر کنیم.

به عنوان نمونه، اگر مطابق  برنامۀ بازاریابی توییتر تعیین کرده‌ایم که توییتر ابزاری است برای پشتیبانی از مشتریان پس اگر در طول روز ۱ توییت بزنیم یا ۱۰۰ توییت، اصلا مهم نیست ، زیرا هدف ما پشتیبانی مشتری است.

اما اگر یک کسب‌وکار سفارش آنلاین غذا باشد و هدفمان این است که اشخاص در زمان سفارش غذا یاد ما می افتند، باید در هنگام ظهر قبل از ناهار ودر هنگام شب قبل از شام توییت کنیم.

نتیجه‌گیری بهترین زمان برای توییت کردن :

در بازاریابی اینترنتی یک قانون قدیمی‌ وجود دارد که بیان می کند: «باید پیامِ درست را در زمانِ درست به دست آدمِ درست برسانیم.» در شبکه‌های اجتماعی مثل توییتر هم این قانون قدیمی صادق است. برای دست یافتن به فرمول طلایی بهترین زمان برای توییت‌کردن و تعداد مناسب توییت در طول روز، باید این چهار نکته را رعایت کنیم.

  1. محتوای توییت مناسب و حتما همراه با عکس
  2. زمان‌بندی ارسال توییت‌ها به طور صحیح انجام شود.
  3. حتما توییت‌ها تحلیل و بررسی شوند.
  4. براساس بررسی و تحلیل  توییت‌ها، استراتژی ارسال توییت‌ها مشخص و بهینه سازی شود.