فضای مجازی در ایران در چند سال اخیر دچار تحولات بسیاری شده است.با مارکتور همراه باشید.
کل کاربران اینترنت در سال ۲۰۱۸ در دنیا بیش از ۴ میلیارد نفر، کاربران شبکههای اجتماعی بیش از ۳ میلیارد نفر و استفادهکنندگان از گوشی هوشمند هم نزدیک به ۳ میلیارد نفر بوده است و محبوبترین پیامرسانهای اجتماعی در دنیا نیز بهترتیب «فیسبوک»، «یوتیوب» و «واتساپ» هستند.
ایران هجدهمین کشور پرجمعیت دنیاست . ایران جمعیت جوانی دارد و از این رو گرایش به فناوری اطلاعات و ارتباطات زیاد است. فضای مجازی در ایران در چند سال اخیر دچار تحولات بسیاری شده است.
حدود ۲۹ میلیون کاربر در ۷ پیام رسان اجتماعی داخلی ثبت نام کرده و فعالیت دارند.
تلگرام ۱۰۰میلیون کاربر فعال ماهانه دارد با ۳۵۰هزار کاربر جدید که روزانه در تلگرام عضو میشوند. همچنین ۱۵میلیارد پیام به صورت روزانه تحویل داده میشود.
تلگرام محبوبترین پیامرسان در ایران با بیش از ۴۰ میلیون کاربر ایرانی
با وجود فیلتر شدن تلگرام ۷۶% کاربران ایرانی هنوز در تلگرام فعالیت دارند.
واتساپ هم پیام رسان بسیار محبوب بین مردم است.
اینستاگرام محبوبترین شبکه اجتماعی در ایران است.
اینستاگرام یک شبکه اجتماعی موبایلی است که به کاربران اجازه ویرایش کردن و به اشتراک گذاری عکس و ویدیو را میدهد.
این برنامه اجتماعی بیشتر در بین نوجوانان و جوانان محبوبیت داشته است
اینستاگرام ۲۴ میلیون کاربر ایرانی دارد.
فیس بوک یکی از محبوب ترین شبکه های اجتماعی در ایران و سراسر جهان بود و در واقع نخستین شبکهای بود که استقبال گستردهای از آن شد و البته خیلی زود هم طرفداران خود را از دست داد.
اگرچه توییتر (Twitter) طرفداران زیادی در میان مردم عادی ندارد اما سیاستمداران، خبرنگاران و دنبالکنندگان اخبار از اصلیترین طرفداران این شبکه اجتماعی هستند.
حجم معاملات تجارت الکترونیکی ایران در سال ۱۳۹۶ حدود ۱۶۰ هزار میلیارد تومان ثبت شده است.
بیش از ۳۱۰۰۰ فروشگاه اینترنتی در ایران دارای نماد اعتماد الکترونیکی در ایران فعالیت میکنند.
بیش از ۲۴ میلیون نفر کاربر بازیهای موبایلی هستند.
۶۵ درصد از بازیکنان بازیهای موبایلی از گوشیهای هوشمند، ۱۳ درصد از تبلتها و ۲۲ درصد از هردو برای بازی کردن استفاده میکنند.
دسترسی به اینترنت در بین کاربران ایرانی ۸۳ درصد است که رقم خوب و قابل توجهی است. اما تنها ۴۹ درصد از کاربران از بازیهای آنلاین استفاده میکنند. این در حالی است که ۸۹ درصد کاربران بازیهای آفلاین را نیز ترجیح میدهند.
منبع :مارکتور