یکی از قابلیت های پلتفرم اسنپچت امکان ارسال تصویر و ویدئو هایی است که قابلیت یکبار مشاهده دارند.و همین قابلیت موجب شد تا واتساپ جهت رقابت با این ویژگی دست به کپی برداری بزند و شروع رقابت با اسنپ چت را شروع کند.
بعد از رسوایی امنیتی واتساپ پرده برداری از این ابزار مطرح شده و این کمپانی تصمیم دارد با معرفی این قابلیت، سعی در بازگرداندن کاربران از دست رفته خود دارد.
هرچند ادعای مدیران واتساپ این است که تعداد کاربرانی که این پلتفرم را ترک نموده اند، انگشت شمار است ولی واقعیت چیزی دیگر است.
در سال 2020 کمپانی فیسبوک به عنوان مسئول و رییس پلتفرم واتساپ برای جذب بیشتر کاربران امکان ارسال پیامهای زماندار (Disappearing Messages) را به این پیامرسان اضافه کرد. و قابلیت یکبار مشاهده کردن موجب یک گام جلو رفتن این پیام رسان می شود.
طبق اسناد منتشر شده از حساب WABetaInfo، کافیست برای استفاده از این ابزار کاربر روی آیکون تایمر در بخش بالا و در سمت راست رسانه مورد نظر کلیک و آیکون جدید را فعال نمایند.
هنگامی که مخاطب دریافت کننده ،پیام را مشاهده کند، روی صفحه چت دو کاربر ارسال کننده پیام و دریافت کننده پیام به حالت “Opened” تغییر وضعیت پیدا می کند و بدین صورت متن توسط کاربر مورد نظر شما باز و مشاهده شده است.
گرفتن اسکرینشات از محتوای ارسالی یکی از نقص های بزرگ استفاده از این ویژگی است. در واقع حضور این نوع ویژگی ها عموما برای دسترسی بیشتر قدرت و نفع بیشتر پیامرسانها می باشد نه برای کاربران!
نسخه بتا ۲.۲۱.۱۴.۳ واتساپ درحال حاضر قابلیت مورد اشاره قابل استفاده است و کاربرانی که تصمیم دارند، ابزار این پیام رسان را بررسی کنند، جهت دسترسی باید از طریق پلی استور و ثبتنام در برنامه بتا این پیامرسان به آن دسترسی پیدا کنند.هرچند مدتی است که ثبتنام نسخه بتا این برنامه مسدود شده است ولی هر لحظه امکان دارد این مسدودی رفع شود.