انواع اینفلوئنسر :
تا اینجا با معنی اینفلوئنسر آشنا شدیم، در ادامه به بررسی انواع اینفلوئنسر ها می پردازیم،
اینفلوئنسرها به چند دسته تقسیم می شود.
- سلبریتی ها
- متخصصین
- بلاگر
- میکرو اینفلوئنسر
سلبریتی ها :
مارکتینگ اینفلوئنسر در اولین مرحله به وسیله تایید افراد مشهور و سلبریتی ها گسترش پیدا کرد،برندها و صاحبان کسب و کار بعد از سال ها متوجه شدند هنگامیکه یک سلبریتی محصول آنها را تبلیغ و یا مورد تایید قرار می دهد،بیشتر مورد استقبال قرار می گیرد و در نتیجه سودشان چند برابر می شود،در حال حاضر نیز تعداد زیادی از شرکت ها برای تبلیغات محصولاتشان از سلبریتی ها به عنوان اینفلوئنسر استفاده می کنند.
مشکلی که ممکن است بعضی از برندها و شرکت ها با آن روبه رو شوند،این است که تعداد کمی از سلبریتی ها هستند که تمایل به همکاری در چنین شرکت و Influencer دارند، و صد درصد قیمت ارزانی ندارند.البته گاهی اوقات استثناهایی هم وجود دارد،به عنوان نمونه شرکتی که یک محصول خاص تولید می کند و یک سلبریتی به آن علاقه داشته و از آن محصول استفاده می کند،و امکان اینکه آن سلبریتی به طرفداران خود از مزایای این محصول بگوید زیاد است.هم اکنون هستند بعضی از موسقیدانان که در قبال نواختن موسیقی ساخت شرکت ها به نوعی برای آنها Influencer می شوند و سود به آنها می رسانند.
مهم ترین مشکلی که در استفاده سلبریتی ها به عنوان اینفلوئنسر وجود دارد،عدم اعتماد در بین مخاطبین یک محصول است.به عنوان نمونه جاستین بیبر در حد لازم در زمینه کرم رفع جوش و آکنه تاثیر گذار است ولی برای افرادی که در دوران سالمندی و بازنشستگی هستند و به دنبال خرید منزل هستند گزینه مناسبی نیست.
متخصصین :
یکی از گروه هایی که دارای احترام زیادی هستند متخصصین صنعت و رهبران حوزه فکر و اندیشه هستند،و علت این احترام به علت کیفیت،موقعیت و تجربه آنها در زمینه فعالیت و کارشناسی شان و جایی که مشغول هستند می باشد.به عنوان نمونه ،روزنامه نگاری که در یک روزنامه معروف مشغول به کار است،امکان دارد به اهمیت موضوعاتی که برای آن روزنامه می نویسد واقف نباشد،ولی آن قدر خوب و عالی بوده که در چنین روزنامه معروفی مشغول به کار شده،و قابل احترام است.
چنین کارشناسان و متخصصینی عبارتند از:
- روزنامهنگاران
- افراد دانشگاهی
- متخصصین صنعت
- مشاوران حرفهای
اگر شما بتوانید توجه یک روزنامه نگار که در یک روزنامه معتبر و ملی مشغول به کار است را به محصول و خدمات خود جلب نمایید،و کاری کنید که او در روزنامه در مورد محصول و خدمت شما مطلبی بنویسد، شما از آن فرد به عنوان Influencer استفاده کرده اید.دقیقا مانند فردی هستید که از یک کارشناس شبکه های اجتماعی یا بلاگر استفاده می کند.در این هنگام شما یک امتیاز عالی نیز به دست می آورید و آن این است که روزنامه نگار به صورت رایگان برای شما مطلب می نویسد.
افرادی که تولید محتوا می کنند و بلاگرها اصولا با پیشرفت رهبران اندیشه و صنعت کار می کنند و اصلا غیر طبیعی نیست که ببینیم آنها در قسمت پست های بلاگ خود از یک سرویس و یا محصولی تعریف کنند،حتی گاهی اوقات در شبکه های اجتماعی نوعی بازاریابی اینترنتی و کمپین تبلیغات راه اندازی می کنند.در حال حاضر مرز بین شبکه های اجتماعی فعلی و رسانه های سنتی در حال حذف شدن است.
بلاگر :
مدتی است که وبلاگ نویسی با مارکتینگ Influencer ترکیب شده، در اینترنت بلاگ های مشهوری وجود دارد،و اگر یک بلاگر به شکل بسیار عالی و مثبتی در مورد محصول شرکت شما در پست هایش تعریف کند،امکان دارد مخاطبان آن فرد،محصول شرکت شما را امتحان کنند.
تعداد زیادی از بلاگرها توانسته اند کاربران و مخاطبان زیادی را از حوزه های مختلف و خاص جذبکنند،به عنوان نمونه ؛ بلاگ های بسیار تاثیر گذاری در زمینه سلامت،نگهداری کودکان،موسیقی،توسعه شخصی و… وجود دارند،و ویژگی مشابهس که همه بلاگ ها دارند،و در آن موفق هستند احترام زیادی است که از سوی خوانندگان و کاربران کسب کرده اند.
البته فقط بلاگ تنها محتوای محبوب در اینترنت نیست و ویدئو یکی دیگر از نمونه های محبوب در فضای اینترنت است.سازندگان ویدئو به جای داشتن سایت کانالی در یوتیوب می سازند و اغلب برندهای معتبر با تولید کنندگان ویدئوهای محبوب و پرطرفدار در یوتیوب همراه می شوند.
البته به ندرت پیش می آید که بلاگرها و یوتیوبرها به مخاطبین فعلی خود اکتفا کنند تا به سایتشان سر زده و محتواهای آنها را مشاهده نمایند،عموما پست ها و ویدئوهای جدید وبسیار زیادی را در شبکه های اجتماعی تبلیغ می کنند و بدین صورت،بلاگرها و تولید کنندگان محتواهای اینترنتی به میکرواینفلوئنسر تبدیل می شوند، این روش جدید جزء بازار یابی شبکه های اجتماعی محسوب می شود.
میکرو اینفلوئنسر کیست؟
به افراد عادی که به علت دانش خود در یک زمینه خاص معروف شده اند،میکرو اینفلوئنسر گفته می شود.بدین صورت ،این افراد تعداد زیادی دنبال کننده از آن حوزه را به سمت خویش جذب می کنند.البته میزان تاثیر گذاری را تعداد دنبال کننده نشان نمی دهدبلکه رابطه و کنش میان میکرو اینفلوئنسر و دنبال کنندگانش، این موضوع را نمایش می دهد. و مهمترین دسته در گروه اینفلوئنسر این گروه هستند.
ممکن است یک میکرواینفلوئنسر از وجود یک شرکت بی خبر باشد ولی آن شرکت به او دسترسی پیدا کند.در این موقع ،آن شرکت مورد نظر باید ابتدا با توجه به ارزش اینفلوئنسر او را جهت تبلیغ متقاعد نماید.میکرواینفلوئنسرها اصولا رابطه ای خاص با دنبال کنندگان و مخاطبان خود ایجاد کرده اند و عموما علاقه ندارند که هوادارانشان آنها را در حال تبلیغ موارد بی ارزش ببینند.
این مساله به این معنا است که هر نوع رابطه بین برندهای مختلف و میکرو اینفلوئنسرها صورت می گیرد،مخاطبین میکرو اینفلوئنسرها در آن بی تاثیر نیستند و آنها با وسواس در مورد برندها عمل می کنند. گاهی هم بعضی از میکرو اینفلو ئنسرها با رضات کامل یک برند را به صورت رایگان تبلیغ می کنند.و ممکن است فرد دیگری در قبال تبلیغ مبلغی دریافت کند.جدای از مسائل مالی به ندرت و خیلی کم پیش می آید که یک اینفلوئنسر یک برند نامرغوب را به مخاطبانش معرفی کند.
تاثیرگذاری :
همانطور که می دانید تاثیر گذاری در حا پیشرفت به سوی جلو است و میکرو اینفلوئنسرها در حال تبدیل شدن به افراد مشهور و محبوب هستند،تعدادی از انها آنقدر محبوب می شوند که می توتان ادعا کرد در حد یک سلبریتی مشهور شده اند.این موضوع در نسل امروزی بیشتر خودش را نشان می دهد،علت آن هم این است که افراد مدت زمانی را که باید به تماشای تلویزیون و فعالیت ورزشی بپردازند در فضای اینترنت هستند.
کلا باید بگویم میکرو اینفلوئنسرها در حال تبدیل شدن به افراد تاثیر گذار بر نسل آینده هستند،فضای اینترنت باعث به وجود آمدن گروه های کوچک بسیار زیادی در فضای مجازی شده است.ممکن است شما طرفدار یک موضوع بی اهمیت باشید،ولی ممکن است همان موضوع در فیسبوک یا دیگر فضاهای مجازی پر طرفدار باشد.
امیدوارم توانسته باشم به چه کسی لقب اینفلوئنسر می دهند؟ را به خوبی برای شما بیان کرده و توضیح داده باشم.