تبلیغ موفق و اثرگذار :
گاهی اوقات وقتی در خیابان رد می شوید و از مسیری عبور می کنید دقت کنید در مسیر هزاران و هزار تبلیغ با انواع و اقسام رنگ ها و اندازه ها در طول مسیر مشاهده میکنید،هر شخصی حال می خواهد مدیر یک شرکت بزرگ باشد یا کسب و کار کوچک قصد دارد با تبلیغات بیشتر دیده شود و هزینه ای را که پرداخت کرده بازتاب خوبی داشته باشد،در این مقاله به بررسی و تحلیل تبلیغ موفق و اثرگذار پرداخته می شود و باید موثرترین تکنیک های تبلیغ نویسی را فرا گیرید با ما همراه باشید.
علت خرید مردم چیست؟
از صبح که افراد بیدار می شوندتا شب با حجم زیادی از تبلیغات مواجه می شوند، این تبلیغات در خیابان، رادیو و تلویزیون و حتی فضای مجازی و.. پخش می شود،اما در هنگام شب و زمان استراحت فقط تعداد انگشت شماری از این تبلیغات در ذهنشان باقی می ماند، چون مغز انسان همیشه در حالت نیمه هوشیار است و در بیشتر زمان ها مغز نیازی نمی بیند تا همه ورودی ها محیط را در خود نگه ندارد،و برای اینکه مغز یک تبلیغ را در ذهن خود نگه دارد،باید از حالت α به β تغییر دهد،و مهمترین نکته در تبلیغات این است که بیشتر تبلیغات حالت احساسی دارد و حس فرد را برای خرید تحریک نمی کند.یک فردی که وظیفه تبلیغ نویسی را برعهده دارد، باید خود را به جای مخاطب گذاشته و مترجم زبان فروشنده باشد.
معمولا مردم به این علت ها خرید می کنند:
1- کاهش ترس؛ به عنوان نمونه به علت ترس از تصادف خرید بیمه انجام می دهند.
2- جلب توجه، برای جلب توجه و داشتن جایگاه بالاتر خرید انواع گوشی می پردازند.
3- کسب لذت :برای داشتن و رسیدن به لذت خرید یک تور مسافرتی
4- درآمد و صرفه جویی :برای درآمد و صرفه جویی خرید از سایت هایی که تخفیف دارند.
5- رسیدن به آرزوها: برای رسیدن به اندام مناسب خرید پکیج تغذیه
برای تبلیغ نویسی موفق و اثرگذار 4 مرحله باید طی شود:
جذب ، ادعا، اثبات ، اقدام :
جذب
نوشتن عنوان اولین قدم در نوشتن تبلیغات برای جلب نظر مخاطب و بردن مغز او از حالت α به β می باشد.
ویژگی های عنوان جذاب عبارتند از :
- اندازه و نوع فونت مناسب و نسبتا بزرگ باشد
- بسیار شفاف باشد.
- قابل تشخیص و دقیق باشد.
- وعدم استفاده از واژه های تکراری و بی هویت که تکرای هستند و ارزش خود را در ذهن مخاطب از دست داده اند مانند : ارزان ترین ، مجرب ، حرفه ای ، با کیفیت و…
5_ غیر کلیشه ای باشد. - مصور باشد و به محض مطالعه یک تصویر دقیق درذهن مخاطب نقش ببندد.
- استفاده از واژه های قدرتمند؛.مانند : رایگان ، آسان ، تضمینی ، شگفت انگیز ، چگونه و…
فرمول های ساخت عنوان جذاب برای تبلیغات عبارتند از :
- با کلمه “چگونه” شروع کنیم.مانند چگونه پوستی جذاب و شاداب داشته باشیم،و یا چگونه بدون صرف هیچ هزینه ای بهترین تبلیغات را داشته باشیم.
- از گفته های مشتری استفاده کنیم.مانند؛باور نمی کردم که در مدت زمان 6 ماه 7 کیلو لاغر بشم.
- سوال تعجب برانگیز بکنید.مانند؛آیا می دانستید چند اپلیکیشن در اطلاعات گوشی قابل ذخیره است؟
- استفاده از احساس غالب.در کلینیک ما با لک های پوستی و تیرگی دور چشم خداحافظی کنید.
- استفاده از اخطار .مانند تا این مطلب را مطالعه نکرده اید اصلا گوشی نخرید.
- استفاده x راه برای y ( نتیجه مورد نظر مشتری) :5 روشش و تکنیک برای یادگیری عکاسی حرفه ای
- x راه برای y فقط در z مانند:2 روش فوق العاده برای لاغری در یک ماه
ادعا :
ادعا به عنوان صاحب کسب و کار بعد از مرحله نوشتن عنوان جذاب مهم ترین مرحله است.و پیش از مطرح شدن ادعا ، باید آن را ایجاد کنید.این ادعا می تواند درمورد قابلیت های محصول و یا خدمات شما باشد و هم در مورد تیم ما ، چگونگی برخورد پرسنل و هرچیز دیگری در مورد کسب و کار به طوری که یک مزیت رقابتی محسوب می شود.از نگاه مخاطب می توانیم راه حل ها را مطرح و در نتیجه عنوان کنیم که چگونه راه حل ما نیاز مشتری را برطرف می کند.
اثبات :
در این مرحله باید ادعای خود را اثبات کند و موضوع ضمانت مطرح می شود،به عنوان نمونه ار یان مشکلات برای شما به وجود آمد در عرض یک هفته پولتان را عودت می دهیم و هر چه مدت زمان ضمانت محصول طولانی تر باشد،تعداد مرجوعی ها کاهش پیدا می کند.
اقدام :
بیشتر پیشنهادات خریده می شود نه محصولات،برای تشویق مردم به خرید بیشتر می توانید محدودیت هایی را اعلام کنید،به عنوان نمونه در هفته اول به 10 نفز از دانشجوهای سال اولی 20% تخفیف داده می شود،و امروزه در اینستاگرام بازار تبلیغات حسابی داغ است،بیشتر کاربران با منشن کردن به دنبال قرعه کشی و تخفیف هستند،می توانید از این گزینه برای افراد خاصی استفاده نمیید.
روش دیگر اطلاعات گرفتن مردم در ازاء دادن اطلاعات رایگان .
مانند: دادن اطالاعات در مورد سایت های بارداری برای بانوانی که در ماه های اول بارداری هستند،از ازاء گرفتن ایمیل .
روش تحویل رایگان ، نصب رایگان و یا آموزش رایگان است: مشاهده این جمله در ذهن مشتری تا حد زیادی تشویق کننده برای خرید است.
جمع بندی :
باید 4 مرحله جذب ، ادعا ، اثبات و اقدام برای نوشتن تبلیغات موثر را با توجه به قابلیت های مطرح شده و همچنین برانگیختن احساسات مشتری را در تمام این مراحل باید رعایت کرد.و حتما در نوشتن عنوان جذاب دقت و خلاقیت زیادی داشته باشید.
از کجا بفهمیم دوستانمان چه عکسایی لایک یا کامنت میزارن؟