نکاتی که قبل از قبل از راه اندازی کسب و کار اینترنتی باید به آن توجه کنید!
۱) شناخت ویژگی های خودتان :
از مهمترین کارها قبل از راه اندازی کسب و کار اینترنتی شناخت ویژگی های خودتان است.اگر در ابتدای شروع به کسب و کار اینترنتی هستید،یک کاغذ و قلم تهیه کنید و یک گوشه بنشینید و شروع کنید به نوشتن تمام تخصص هایتان،این کار را حتما جدی بگیرید و نگویی کارهایی که من بلدم چیزی نیست و به چشم نمی آید اتفاقا تخصصی که شما دارید،شاید فرد دیگری اصلا با آن آشنایی نداشته باشد.فرمول اولیه تمام کسب و کارها به این شکل است که هر چیزی که درمورد آن تخصص دارید،حداقل فرد یا افرادی هستند که هیچ تخصصی در آن زمینه ندارند.و شما می توانید در قبال ارائه این خدمات هزینه ای دریافت کنید.کسب و کارهای اینترنتی و آنلاین نیز همینگونه است.
شما تخصصی دارید که دیگران ندارند و یا شما کاری بلد هستید که دیگران اصلا آن را بلد نیستند،کافی است در اولین قدم شما در شبکه های اجتماعی وارد شوید،به فرض شما در طراحی فرش تخصص دارید،برای آگاهی از این که برای تخصص شما بازاری وجود دار کافی است در صفحه اینستاگرام ،افرادی که در این زمینه فعالیت دارند را دنبال کنید و سپس خودتان را معرفی کنید و شروع به جذب مشتری و بازاریابی کنید.این مورد یک نمونه از بازار یابی اینترنتی است.
می توانید جدای از شبکه های اجتماعی،هنر و تخصص خودتان را به کارفرمایان دیگر کسب و کارها معرفی کنید،با این ترفند شما یک فریلنسر می شوید و می توانید در سایت های فریلنسری فعالیت داشته باشید.
۲) هدف گذاری :
در پاراگراف قبلی اشاره کردیم بعد از پیدا کردن تخصصتان شما باید هدفتان را مشخص کنید، بعد از پیدا کردن هدف های خود کسب و کار مربوط به آن را در نظر بگیرید ،و کسب و کار خود را راه اندازی کنید،و مراحل رشد کسب و کارتان را در بالاترین سطح نگه دارید. یعنی شما باید عالی ترین سطح کسب و کارتان را پیش بینی و در همان مسیر تلاش کنید به عنوان نمونه،شما ار اولین مرحله باید از آموزش و فروش محصولات آموزشی خودتان کسب در آمد کنید، در مرحله بعدی تولیدات خودتان را در سایت آماده به فروش قرار دهید.و افرادی را استخدام کنید تا در کنار شما به فعالیت مشغول شوند، و بعد از طریق سایتی که با آموزش محتوا معروف شده ،برند سازی و معرفی محصولتان به کل ایران و بعد از زیاد شدن سفارش ها،سایت را دو زبانه کنید و به خارج از کشور نیز عرضه محصولات داشته باشید.به همین راحتی می توانید صاحب یک نوع خاص از پوشاک و برندی جهانی و صاحب سبک شوید.
اصلا فکر نکنید این نوشته ها بر مبنای تخیل است،اصلا،شما با رعایت همین نکات در چهار چوب خودش می توانید درسطح جهان مطرح شوید،کافی است پله به پله بالا بروید و باور داشته باشید که هیچ چیزی غیر ممکن نیست و انسان نامحدود است و با کمی تلاش و پشتکار می توانید به بالا ترین نقاط برسید ،اصلا ناامید نشوید.
هدف گذاری نقطه A و B :
برای داشتن هدف و هدف گذاری باید برای کسب و کار خود مرحله گذاری انجام دهید،از نقطه A نقطه شروع کسب و کارتان باشد، و نقطه B نقطه ایده آل کسب و کار شماست، که باید به آن برسید، روی یک کاغذ نقطه A و B را به هم متصل کنید ،در طول این خط می توانید فاصله های معینی انتخاب کنید و هر نقطه را یک قدم محسوب کنید به عنوان نمونه،قدم اول راه اندازی سایت،فروشگاه اینترنتی، نقطه بعدی تولید محتوا،برنامه ریزی و … نکته مهم این است که هدف بزرگ شما به هدف های کوچک تبدیل شده است .
۳) شناخت و آنالیز بازار:
قبل از راه اندازی کسب و کار اینترنتی باید به آنالیز و شناخت بازار بپردازید، درست است که آنالیز به صورت تخصصی است و باید ابزارهای کاملی داشته باشید اما در این مرحله یک بررسی حرفه ای نیست و فقط شما باید بدانید که طرحی که مد نظرتان است در چه جایگاهی از وب فارسی قرار دارد.منظورم از وب فارسی تنها سایت های فارسی فعال در زمینه خاص فعالیت دارند.
اولین قدم در زمینه بازاریابی این است که وارد گوگل شوید،کلمات کلیدی در مورد کسب و کار خود را جستجو کنید تا سایت هایی که در مورد این موضوع موجود است را مشاهده نمایید.
با دیدن مقاله های زیاد در مورد موضوع کاری شما،دلیل بر وجود رقیب در زمینه کاری شما نیست، دقت کنید آیا افرادی در زمینه کاری شما فعالیت دارند یا خیر؟ کسب و کار اینترنتی فقط بر بستر وب سایت نیست و می توانید از بازار اپلیکیشن های تلفن همراه را بررسی کنید،و سایت ها را پیدا کنید و سپس تصمیم بگیرید که به طور جدی فعالیت کنید یا خیر؟
به غیر از جدی بودن رقبا حتما میزان تقاضا در بازار را بررسی کنید،و ببینید که در کدام سایت ها میزان تقاضا چقدر است. و یا کدام سایت میزان تقاضا کم است.