یکی از روشهای عالی برای کسب درآمد و بازاریابی در دنیا افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش است و با بهره مندی درست از آن می توانید درآمد عالی داشته باشید.قطعا در چند سال اخیر اصطلاح همکاری در فروش به گوشتان خورده است، در این مقاله به بررسی و تحلیل کسب درآمد از افیلیت مارکتینگ می پردازیم، با ما همراه باشید.
کسب درآمد از Affiliate marketing :
افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش چیست؟
کسب وکارها میتوانند متناسب با سیاستهای کاری،نوع مخاطبان، اهداف و بودجه خود می تواندد از روشهای زیاد و متنوعی برای بازاریابی استفاده کنند. ولی بعضی از کسب وکارها برای هدفمندتر کردن هزینه بازاریابی و ارتباط بیشتر با مخاطبان هدف از روش هایی استفاده می کنند که نرخ تبدیل بیشتری داشته باشد.
افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing) یکی از این روش هاست،که یک روش متدوال در کل دنیاست و به عنوان سیستم همکاری در فروش شناخته شده است.این روش در ایران نیز اجرا می شود مانند، دیجی کالا که فعالیتش به صورت پورسانتی است.
اگر شما نیز در این حوزه زمینه و رسانه مناسب و دارای مخاطبان زیادی هستید که به شما اطمینان و اعتماد کافی دارند، میتوانید به راحتی عضو سیستم همکاری در فروش شده و به ازاء هر خرید که از طرف لینک شما انجام می شود، پورسانت خود را دریافت کنید.
AFFILIATE MARKETING چگونه کار میکند؟
روشهای هدفمند و موثر زیادی برای فروش در کسب و کارها وجود دارند که بیشتر صاحبان این کسیب و کارها به سراغ رسانه ها و اشخاصی میروند که دارای مخاطبان زیاد و باکیفیتی هستند و به با یک تیر دو نشان می زندد هم هزینه کمتری صرف تبلیغات کرده و نیز مشتریان خوبی پیدا می کنند و به افرادی که موجب فروش بیشتر شده اند پورسانت میدهند.
سیستم افیلیت یا همکاری در فروش یکی از بهترین راه ها مخصوصا در دنیای آنلاین است، که به راحتی می توان آن را پیادهسازی کرد. بیشتر سایت که دارای بازدید خوبی هستند، میتوانند فعالیت خود را به عنوان ناشر تبلیغات داشته باشند. یک لینک صاحبان کسب و کارها به عنوان تبلیغدهنده، در اختیار ناشران قرار می دهند، تا این ناشران با انتشار در تبلیغات بنری یا کلیکی، مخاطبان هدف را به طرف سایت مورد نظر هدایت کنند.
در روش افیلیت مارکتینگ، به ازاء هر خرید که از طرف لینک مورد نظر انجام شود، تبلیغدهنده درصد یا پورسانت معینی را به ناشر تبلیغ پرداخت می کند.
این روش مثل مثلث دارای سه ضلع اصلی است، که در حقیقت مهمترین ارکان همکاری در فروش می باشند. فروشندگان یا همان تبلیغدهندگان محصولات و خدمات، ناشران تبلیغات و کاربران یا همان خریداران اضلاع اصلی این مثلث هستند. البته بعضی از کارشناسان اعتقاد دارند که این سیستم دارای ضلع چهارمی می باشد ، که همان واسطهها یا شبکههای تبلیغاتی می باشد.
انواع برنامههای همکاری در فروش:
همان طور که بیان شد مجموعه بازاریابی افیلیت با داشتن مسیر کاری شفاف و معین، دارای انواع مختلفی است، که در حقیقت مرتبط به روش پرداختی می باشد. در این قسمت به بررسی انواع سیستم های همکاری در فروش میپردازیم.
پرداخت به ازای اقدام (CPA) :
مدل پرداخت در ازاء اقدام معین (CPA) یا همان Cost Per Action یکی از ترفندهای پرکاربرد و مرسوم در مجموعه همکاری در فروش است. این مدل پرداخت به علت نرخ تبدیل بالا،طرفداران زیادی دارد و دقیقتر است. اگر فعالیتی که مورد نظر تبلیغ دهنده است انجام گیرد،به ناشر تبلیغات هزینه توافق شده پرداخت خواهد شد.هرچند اصولا فعالیت مورد نظر همان خرید نهایی است،و فعالیت هایی مانند؛ دانلود اپلیکیشن، ثبت نام کردن و… هم نوعی از فعالیت نهایی می باشد.
پرداخت در ازای هر فروش (CPS) :
اما بهترین مدل پرداخت در سیستم افیلیت مارکتینگ روش پرداخت به ازاء هر فروش (Cost Per Sale) می باشد. چون همه تبلیغ دهندگان قصد دارند که بیشترین فروش رخ دهد و در نهایت خرید نهایی انجام شود. در این مدل فروش ناشر تبلیغ تمام سعی و تلاش خود را انجام می دهد، که مشتریان واقعی را به طرف سایت اصلی هدایت نماید تا درآمد بیشتری به ازاء فروش بیشتر داشته باشد. در این مدل فروش اصولا پورسانتها بین 4 تا 10 % از فروش کل محصول در نظر گرفته میشود.
پرداخت در ازای هر سرنخ (CPL) :
برای تبلیغ دهنده گاهی اوقات لیدهای باکیفیت و دریافت سرنخ دارای اهمیت زیادی می باشد؛ زیرا با داشتن سرنخهای با ارزش کمک می توانید در کسب و کارها و در بین رقیبان مشتریان زیادی پیدا کنند. چون امکان دارد بعضی از کاربران خرید در لحظه نداشته باشند و یا پروسه خرید نهایی شان طولانی باشد، با این روش کمک خوبی به تولید لیدهای باکیفیت می کند. در این روش پرداختی به ازاء هر لید (Cost Per Lead) پرداخت انجام میشود.
پرداخت در ازای نمایش آگهی (CPM) :
این گزینه دقیقا مطابق روش تبلیغات کلیکی و نمایش محتوای مد نظر به هر 1000 کاربر است که به Cost Per Mile نیز شناخته شده است. این روش بیشتر جهت افزایش اطلاع از برند و معرفی خدمات و محصولات است، و در این روش هزینه پرداختی به ازاء هر هزار نمایش تبلیغات خاص است.
پرداخت در ازای هر کلیک (CPC) :
این روش پرداخت دقیقا شبیه روش پرداختی بالا می باشد، فقط با تفاوت در پرداخت، یعنی به ازاء هر کلیک روی لینک مورد نظر پرداخت انجام می شود. این نوع روش پرداخت به روش Cost Per Click نیز شناخته شده و موجب افزایش اطلاع از برند و نیز هدایت مخاطبان به طرف صفحه مورد نظر می شود.
پرداخت هزینه ثابت :
از نام این مدل معلوم است، که بین تبلیغ دهنده و ناشر تبلیغات هزینه معینی مشخص میشود،اما به نظر میرسد، روش های پرداختی منعطف که درآمد بیشتر را ممکن می کند بهترین روش ها می باشند.
مزایای بازاریابی افیلیت برای تبلیغ دهندگان :
استفاده از روشهای متنوع و جدید می تواند، در این روزها می تواند تبلیغات هدفمندی درانواع کسب و کارها داشته باشد و در ازاء پرداخت هزینه قادر به دریافت نرخ تبدیل باشد.یکی از بهترین روشها برای برنده شدن سه طرف معامله استفاده از سیستم همکاری در فروش یا افیلیت مارکتینگ است .
تبلیغ دهنده به جای صرف هزینههای گزاف، برای تبلیغات می تواند میتواند فروش خوبی را تجربه کند، از طرف دیگر ناشران تبلیغات میتوانند، یک منبع کسب درآمد خوب برای خودشان بسازند. همچنین کاربران نیز می توانند به سرعت بیشتری به محصولات و خدمات مورد نظرشان برسند.
دقت داشته باشد که همه کسب و کارهای کوچک، متوسط و بزرگ از این مدل میتوانند استفاده کنند:
- در ازاء رسیدن به نتیجه مورد نظر و مطلوب پرداخت هزینه و کمیسیون یکی از مزیتهای مه سیستم همکاری در فروش است. به همین علت نتیجهمحور بودن موجب افزایش فروش و همچنین ناشران تبلیغات تلاش بیشتری انجام می دهند.
- بازاریابی به روش افیلیت کمک میکند در ازاء پرداخت هزینه معقول و متناسب به راحتی اثربخشی و بازگشت سرمایه عالی داشته باشید.
- بازاریابی برای برندسازی و افزایش اطلاع یکی از بهترین روشها در سیستم همکاری در فروش است. در این سیستم نمایش تبلیغات بارها و بارها انجام می شود.
- از طرف افیلیت ورودیهای خوبی صورت می گیرد،و کاربران وارد شده سرنخهای عالی برای تبدیل شدن به مشتری می باشند. افزایش ترافیک و ورودها موجب افزایش اطلاع از برند می باشد.
- چون بسیاری از محصولات معرف شما هستند و مخاطبان زیادی آنها را مشاهده می کنند، افیلیت مارکتینگ موجب افزایش اعتبار و اعتماد است.
کانالهای رایج برای افیلیت مارکتینگ :
اگر قصد استفاده از سیستم همکاری در فروش را دارید و صاحب کسب و کار ، باید حتما از تمام کانالهای رایج افیلیت مارکتینگ اطلاع داشته باشید.
وبسایتهای پرمخاطب :
پرمخاطب بهترین گزینه برای سیستم افیلیت مارکتینگ سایتها و رسانههای هستند؛ چون دارای مخاطبان زیادی هستند، و کاربران اعتماد زیادی به این نوع رسانهها دارند و به علت بازدید بسیار میتواند در بخش های مختلف این سایتها تبلیغ انجام دهید.ضمنا چون نرخ تبدیل شما افزایش پیدا میکند و همین علت باعث می شود مدیران این چنین سایتها علاقه زیادی به استفاده از روشهای متفاوت درآمدزایی داشته باشند.
همکاری با بلاگرها :
در حوزههای مختلف به صورت تخصصی افراد زیادی هستند که تولید محتوا انجام می دهند و به عنوان بلاگر یا وبلاگنویس شناخته شده اند. این اشخاص دنبال کنندگان خاص و زیادی دارند، و همچنین قسمتی از ترافیک ارگانیک موتورهای جستجو به طرف سایت و محتوای بلاگرها هدایت می شود، پس بهترین گزینه جهت همکاری می باشد.همچنین توجه داشته باشید که بیشتر بلاگرها محل در آمد زایی شان از تولید محتوا می باشد.
اینفلوئنسرها :
افراد تاثیرگذار که در حوزههای تخصصی فعالیت میکنند و حسابی بازار کسب و کارشان داغ است،به اینفلوئنسرها معروف هستند،و از بهترین افراد برای افیلیت مارکتینگ به شمار می روند. این افراد عموما دارای فالوئرهای زیادی هستند و تمام دنبالکنندگان آنها اشخاص واقعی هستند و می توانند مشتریان خوب و با کیفیتی برای شما باشند.
ایمیل مارکتینگ :
یکی از روشهای مقرونبهصرفه و اثربخش بازاریابی ایمیلی می باشد. با پیدا کردن لیستهای ایمیل واقعی و باکیفیت قادر به معرفی مستقیم محصولات و خدمات خود به مخاطبان هدف می باشید. در این بین شما می توانید لیست های ایمیل را از واسطهها که با هدف کسب درآمد فعالیت می کنند دریافت کنید. ضمنا باید دقت داشته باشید، که پیام اسپم ارسال نکنید و اقدامی جهت نقض حریم خصوصی کاربران نداشته باشید.
چرا کسب و کارها در افیلیت مارکتینگ موفق نمیشوند؟
برخلاف توضیحاتی که دادیم افیلیت مارکتینگ بسیار هم آسان نیست و چالشهای خودش را دارد ، رقبای زیادی وجود دارد، و مخاطبان به راحتی اعتماد نکرده و انجام به خرید نهایی نمی کنند. به همین علت تعداد زیادی از کسب و کارها که به صورت اشتباه و غیراصولی وارد سیستم بازاریابی افیلیت میشوند با شکست مواجه می شوند،همچنین همیشه معایب و مشکلاتی نیز وجود دارد که مجموعه همکاری در فروش از این قاعده مستنثی نمی باشد، ترفندهای تقلبی یا وجود هکرها از این نمونه معایب می باشد.
نکاتی وجود دارد که با رعایت آنها میتوانید به موفقیت برسید:
مخاطبان هدف را بشناسید:
کسب درآمد و موفقیت سیستم افیلیت مارکتینگ به مخاطبان هدف گره خورده ،پس باید به طور صحیح شناسایی شود.قطعا قادر با انتشار هر محتوایی و قرار دادن هر لینکی در سایت خود نیستید. همچنین هدایت تعداد زیادی کاربر به طرف صفحه فرود مورد نظر کافی نیست چون امکان دارد، تعداد زیادی از آنها مشتری محصول یا خدمت مورد نظر نباشند.
هر چیزی را منتشر نکنید:
هر محتوایی را روی سایت خود صرفا جهت تبلیغات بیشتر منتشر نکنید و یا تبلیغ هر نوع محصولی را قبول نکند. اگر خواهان درآمد بالایی هستید در اولین قدم باید اعتماد مخاطبان را به سمت خودجلب نمایید. حتما محتوای باکیفیت را انتشار دهید و کاری انجام ندهید که کاربران تصور کنند برای درآمد بالاتر هر کاری انجام میدهید.
گفتار پایانی :
افیلیت مارکتینگ تحت عنوان همکاری در فروش و بازاریابی پورسانتی شناخته شده است،برای تبلیغات و بازاریابی یکی از راه های مرسوم و قدیمی است ، و با تکنولوژیهای جدید در بستر آنلاین شکل خوبی پیدا کرده است، همانطور که می دانید بیشتر کسب و کارها حاضرند هزینه های خوبی برای تبلیغات هدفمند و اثربخش صرف کنند، پس به اشخاص و سایتهای پربازدید و موثر پیشنهادات مالی خوبی ارائه میدهند تا به راحتی تبلیغات آنها در رسانه منتشر شود و فروش خوبی داشته باشند.