کسب و کارهای آنلاین برای بیشتر دیده شدن، افزایش فروش محصولات یا خدمات،کار خود را در شبکههای اجتماعی شروع می کنند. این کسب و کارها برای موفقیت پیوسته باید به صورت مداوم مشتریان خود را دنبال کنند .نظرات آنها در مورد صنعت ، محصول ،خدمات و به طور کلی برند را بررسی کنند و با آمار و اطلاعات به روز کسب و کار خود را مدیریت کنند. سوشال مانیتورینگ در رصد و گردآوری امار و اطلاعات مجموعه بازار به صاحبان کسب و کار کمک می کند.
از بهترین و پیشرفته ترین ابزارهای مدیریت کسب و کار آنلاین Social Monitoring است که در آن به رصد و گردآوری مسایل مربوط به یک برند خاص در فضای آنلاین می پردازد. این گردآوری می تواند در مورد نام برند ، محتوای سایت و شبکه اجتماعی برند ، نظرات مثبت و منفی کاربران در مورد برند ، نظرات در مورد رقبا و افراد تاثیر گذار در صنعت مربوط به آن برند ، محصول ، خدمات و بررسی کمپین ها و … باشد.
برخی از کاربران Social Monitoring را با Social Listening اشتباه می گیرند، حق هم دارند. چون ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارد که در مقاله سوشال لیسنینگ درباره آن توضیح داده شده است.
مردم در فضاهای آنلاین تقریبا درباره همه چیز صحبت میکنند؛ بخشهایی از این صحبتها به شما، کسب و کار ،خدمات ،محصول یا سازمانتان مرتبط است و اگر به درستی شنیدن شبکههای اجتماعی را انجام دهید به نتایجی جالب توجه و کاربردی میرسید.
رصد فضای مجازی و شبکه های اجتماعی برای اکثر سازمانها، کسب و کارهای B2B و B2C ،موسسات خیریه و حتی دولتها راهی مطمئن و کاربردی در تدوین برنامه و استراتژی است.
استفاده از سوشیال مانیتورینگ فقط برای بررسی پیامهای منفی و جلب رضایت مشتریان ناراضی نیست، بلکه لازم است از این ابزار برای پیداکردن کامنتهای مثبت و پاسخگویی به آنها نیز استفاده کرد. متاسفانه برخی از برندها به نظرهای مثبت اهمیتی نداده و همین امر باعث ریزش مشتریان راضی خواهد شد. پاسخ مناسب و به موقع به پیام و کامنت مثبت باعث ایجاد حس ارزشمندی در مشتری می شود.
از معایب سوشیال مانیتورینگ می توان به هزینه بالای استفاده از ابزار سوشال مانیتورینگ و عدم دسترسی آسان برخی از ابزارها برای کاربران ایرانی می توان اشاره کرد. بنابراین باید در انتخاب ابزارها دقت بسیار زیادی به عمل آورد.
اگر کسب و کاری در فضای مجازی به تازگی راهاندازی شود، سوشال مانیتورینگ را میتوانید به صورت دستی انجام داد. یعنی نام برند خود را به صورت کلمهای یا با هشتگ در شبکههای اجتماعی همچون اینستاگرام، توئیتر و لینکدین جستجو کرد.سپس محتواهایی که در مورد برند شما منتشر شده است را دید و اطلاعات لازم را از طریق آنها به دست آورد. انجام این عمل نیازمند صرف انرژی و زمان زیادی است و استفاده از آن برای همه کسبوکارها امکانپذیر نیست.
اما به صور کلی برای اجرای سوشال مانیتورینگ باید مراحل ذیل اجام شود.
نکته : هر چه تعداد کلمات کلیدی و تعداد منشنها افزایش پیدا میکند، هزینهها هم افزایش مییابد.
KEYHOLE : تمامی هشتگ ها و موضوعاتی که نام برند و فعالیت شما در آن ها به کاربرده شده است را آنالیز کنید.
GOOGLE ALERTS : با این ابزار قادر خواهید بود در محیطهای تحت وب هر کجا که صحبت شما به میان بیاید ،مطالب خیلی سریع از طریق پست الکترونیکی برای شما ارسال شود.
Hoot suite : با این ابزار قادر خواهید بود کلیه نظرات ،مکالمات و محصولات برند را با توجه به کلمات کلیدی ،هشتگ ،لوکیشن و … آنالیز کند
Talk walker : این ابزار برای نظارت بر سوشال مدیا با 50 فیلتر استفاده می شود.
در فضای رقابتی مارکتینگ کنونی به خصوص در بستر اینترنت و فضای مجازی برندی که جزئیات را دقیقتر رصد میکند موفق تر است. بر این اساس پیشنهاد میکنیم برای شناخت بهتر خود و رقبا، نقاط ضعف و قوت خود، محتواهای مورد علاقه، شناخت مخاطبان هدف، پاسخگویی به موقع و عالی، بهبود مستمر عملکرد از سوشال مانیتورینگ استفاده کنید و در مسیر ترقی رصد بازار را از یاد نبرید.
امروزه شاهد پیشرفت تکنولوژی و توسعه فناوریهای جدید هستیم. هوش مصنوعی یکی از این ابر…
انسان توانسته است با ارتقاء دانش و مهارت خود در زمینه تکنولوژی و فناوریهای نوین،…
مانند فیسبوک، اینستاگرام نیز یک ویژگی جدید موسیقی به بخش پروفایل اضافه کرده است.…
اینستاگرام به تازگی قابلیت جدیدی را رونمایی کرده است که به کاربران امکان میدهد آهنگ…
یکی از موضوعاتی که امروزه همه درباره آن صحبت میکنند، هوش مصنوعی و ابزارهای مربوط…
تازگی اینستاگرام فضای عادلانهتر و بهتری برای تولید کنندگان محتوای اصلی و محتوا سازان کوچک…