الگوریتم شبکه های اجتماعی چگونه کار میکند؟
زمانی که صحبت از الگوریتم های شبکه های اجتماعی می شود،منظور همان الگوریتم فیدها بوده که به وسیله آن مشخص می شود که کدام پست در فید به نمایش گذاشته شود، صاحبان شرکت ها که دارای شبکه های اجتماعی هستند می توانند چند الگوریتم داشته باشند،
الگوریتم فیدها در اصل، از یادگیری ماشینی کمک گرفته تا بتواند پستی را که مورد پسند شماست، پیشبینی و در نهایت آن را در فیدهای شما به نمایش بگذارد. بیشتر شبکههای اجتماعی (البته به غیر از مواردی مانند اینستاگرام)، به کاربر این امکان را میدهد که از بین فیدهای مبتنی بر الگوریتم و فیدهای زمانی، یکی را انتخاب کند.
پستها به ترتیبی که الگوریتم فکر میکند بهتر است،در فیدهای مبتنی بر الگوریتم، برای کاربر به نمایش گذاشته میشوند.و فیدهای زمانی، پستها را طبق زمان آنها سازماندهی میکنند. پس در فیدهای اینستاگرام کاربر، قبل از نمایش دادن پست چند دقیقه قبل یک حساب که تعاملی با آن ندارد، نمایش داده می شود که به نظر الگوریتم، بیشتر آن را پسندیده است. تمام پلتفرم های اجتماعی با توجه بع اینکه دوستان شما چه پستی مورد پسندشان است و یا مدت زمانی که شما در یک وب سایت صرف می کنید اطلاعاتی را جمع آوری می کند،و با ترکیب تمام این اطلاعات می تواند تشخیص دهد که شما از چه پست هایی خوشتان می آید.
چرا شبکههای اجتماعی از الگوریتمها استفاده میکنند؟
یک دلیل برای استفاده از الگوریتم در شبکه های اجتماعی وجود دارد و آن نگه داشتن بیشتر کاربران روی این شبکهها می باشد. چون اگر از پستی خوشتان بیاید، آنگاه به قسمت پایین اسکرول کرده تا بیشتر ببیند و این ذات انسانها است. حال این سوال مطرح می شود که چرا شبکههای اجتماعی میخواهند که کاربران بیشتر از آنها استفاده کنند؟و جواب این پرسش بسیار راحت و طبیعی است یعنی هدف اصلی هر کسبوکاری پول می باشدهر چه بیشتر در شبکه های اجتماعی وقت خود را صرف کنید، در نتیجه آن پلتفرم تبلیغات بیشتری را به شما نمایش دهد.
با هر مشاهده یک تبلیغ در شبکه اجتماعی ،آن پلتفرم از این روش، کسب درآمد میکند.به مشاهده تبلیغات فرایند، تأثیرگذاری گفته میشود. میزان هزینه تبلیغات در شبکههای اجتماعی، بسته به میزان تأثیرگذاری مشخص میشود.پس هرگاه یک تبلیغ را مشاهده می کنید، آن شبکه اجتماعی درآمد کسب می کند،و هر چه بیشتر با تبلیغ ارائه شده تعامل برقرار کنید، تعرفه تبلیغات بالاتر می رود. و دیگر دلیل نگه داشتن افراد استفاده بلند مدت است، چون پلتفرم های اجتماعی خواهان استفاده بیشتر از اپلیکیشن های آنها باشید،بدین صورت در بلند مدت میتوانند از کاربر کسب درآمد کنند،هر چند این قضیه و داستان بسیار پیچیده تر از آن است که به نظر می رسد.
شبکههای اجتماعی با بازگشتن مدام شما به پلتفرم آنها می خواهند شما را به عنوان یک کاربر فعال در نظر بگیرند،چون شاخص کاربران فعال در شبکه های اجتماعی بسیار مهم و با اهمیت است،چون با استفاده از این نرخ می توانند میزان تبلیغات را مشخص می کنند، ضمنا به دنبال سرمایه و همچنین سنجش موفقیت خود هستند.
آیا شرکتها واقعا پستهایی را که میبینید، کنترل میکنند؟
جالب است بدانید که شبکههای اجتماعی بهصورت مطلق و لزوما، محتوایی را که مشاهده می کنید را ، کنترل نمیکنند. هر الگوریتم طوری طراحی شده تا محتوای مرتبط را برای کاربر نمایش دهد و در نتیجه موجب سودآوری شرکت شود.
همچنین خود الگوریتم نیز توسط خودش تکامل پیدا می کند و این همان بخش مربوط به یادگیری ماشینی می باشد.نمایش پست برای کاربر طبق تصمیم الگوریتمها صورت میگیرد و در این مورد هیچگونه نظارت انسانی وجود ندارد.در نتیجه در هیچکدام از شرکتها، فردی وجود ندارد که با یک کامپیوتر تعیین کند که چه چیزی را به چه شخصی نمایش داده شود. هر چند که تمام این الگوریتم ها را خود شرکتها طراحی کرده و هدف خاصی را برای آنها معیین میکنند، ولی نمیتواند محتوایی را که باید نمایش داده شود، انتخاب کنند.
فیدهای مبتنی بر الگوریتم موجب نمیشوند که هیچگونه محتوایی را از دست بدهید. هم توییتر و هم اینستاگرام هر دو اعلام کرده اند که الگوریتمهای آنها تنها ترتیب نمایش پستها را تحت تأثیر قرار میدهد. یعنی الگوریتمها موجب مخفی و یا حذف هیچ محتوایی نمیشوند. با این وصف، پستهایی که الگوریتم آنها را جذاب می داند، در بالا صفحه به نمایش درمی آمد. و اگر کاربر به اسکرول کردن ادامه دهد، به راحتی می تواند جدیدترین پستهایی را که بعد از آخرین بازدید کاربر آپلود شده نیز مشاهده کند.
یکی از مشکلات بزرگ الگوریتمها اعتیاد است. از نمونه های بارز اعتیاد مدرن شبکههای اجتماعی هستند، که میتوانند آسیب جدی به سلامت ذهنی افراد وارد کنند. هر چند این قضیه هنوز اثبات نشده،ولی تعداد زیادی از مردم اعتقاد دارندکه الگوریتمهای شبکههای اجتماعی با انجام چرخه بازخورد و بیشتر نگه داشتن کاربران، موجب بروز چنین مشکلاتی و همچنین تشدید آن می شوند.
سخن پایانی :
در این مطلب سعی شد توضیحاتی در مورد الگوریتم های شبکه های اجتماعی ارائه شد، ولی باید بدانید که الگوریتم ها کامپیوتر هستند نه یک مغز انسان، و ممکن است الگوریتم ها گاهی اوقات کار خود را به درستی انجام ندهند و محتوایی که شما اصلا به آن علاقه ای ندارید را برای شما به نمایش بگذارند.