Search
Close this search box.

شبکه های اجتماعی :محبوب ترین شبکه های اجتماعی در بین کاربران ایرانی کدام است؟

فهرست مطالب

طبق آمار جدید منتشر شده نشان می دهد شبکه های اجتماعی محبوب در ایران، اینستاگرام، تلگرام و توییتر هستند.طبق گزارش مرکز پژوهشی بتا در سال 1400 محبوبیت شبکه های اجتماعی در بین کاربران ایرانی توییتر،اینستاگرام و تلگرام در صدر قرار دارند.و بیشترین استفاده و کاربرد را در ایران دارند.با ما همراه باشید تا شبکه های اجتماعی محبوب در ایران را مورد بررسی قرار دهیم.

شبکه های اجتماعی محبوب در ایران:

 اینستاگرام :

اینستاگرام یکی از محبوب ترین  و پرطرفدارترین شبکه های اجتماعی در بین کاربران ایرانی می باشد. این شبکه اجتماعی که در حال حاضر هنوز فیلتر نشده است،جهت  اشتراک‌گذاری تصویر و ویدئو کوتاه استفاده می‌شود،گسترش این شبکه در کشور ایران به علت طرفدارارن و کاربران زیادی هنوز، متوقف نشده و رو به رشد است.

طبق آمار مرکز پژوهشی بتا، درسال 96 تعداد کاربران فعال در اینستاگرام حدود بیست و چهار میلیون بوده ولی در ابتدای سال 1400 به مرز تقریبی حدود ۴۸ میلیون نفر رسیده است. با توجه به این آمار معین می‌شود که تعداد کاربران اینستاگرام در طول چهار سال، دو برابر شده‌اند. با یک بررسی‌ دقیق‌ مشخص شد که رشد فالوور برترین کاربران این شبکه از جمله سلبریتی‌ها و اینفلوئنسرها از بقیه کاربران این برنامه خیلی بیشتر بوده است؛ به طوری که دنبال فالوورهای سلبریتی‌ها در طول چند سال گذشته رشد  بین ۵ تا ۱۰ برابری را تجربه کرده اند.

شبکه های اجتماعی :محبوب ترین شبکه های اجتماعی در بین کاربران ایرانی کدام است؟
شبکه های اجتماعی محبوب در ایران

در سال ۱۳۹۹ اینستاگرام چهل و هفت میلیون کاربر فعال داشت، و این تعداد تا سال ۱۴۰۰ به ۴۸ میلیون نفر رسید.همچنین تعداد کاربرانی که دارای یک میلیون یا بیش از یک میلیون فالوور هستند، در سال ۹۹ حدود ششصد کاربر بوده که این تعداد کاربران در سال 1400 به ۱۰۰۰ کاربر رسیده است. با یک نگاه به این آمار می‌توان نتیجه‌ گرفت که تعداد کاربرانی که فالوورهای زیادی داشته‌اند، افزایش یافته است. بعضی از کاربرانی که تازه وارد به این شبکه اجتماعی  می شوند، اصولا به دنبال کاربرانی با تعداد زیاد فالوور و صفحات جذاب هستند و بعضا تعدادی از آن‌ها نیز فقط جهت خرید از صفحات فروش وارد این اپلیکیشن می‌شوند.

با توجه به این آمار می توان نتیجه گرفت، که هدف کاربران جدید از ورود به این اینستاگرام  برقراری ارتباط و تعامل با دیگر کاربران، تولید محتوا و… نیست.

 تلگرام :

یکی از محبوب ترین شبکه های اجتماعی شناخته شده در بین ایرانیان تا قبل از فیلتر تلگرام عنوان شد، طبق آمار در سال ۹۶ کاربران فعال در این اپلیکیشن حدود ۶۲.۲ % بوده است.در سال ۱۳۹۶ ایران این اپلیکیشن را برای مدت کمی مسدود‌ و مجددا در ۱۰ اردیبهشت سال ۱۳۹۷ این اپلیکیشن را به صورت رسمی فیلتر کرد.

شبکه های اجتماعی :محبوب ترین شبکه های اجتماعی در بین کاربران ایرانی کدام است؟
شبکه های اجتماعی محبوب در ایران

هرچند بیشتر کاربرانی که در این شبکه اجتماعی به فعالیت مشغول بودند با فیلتر شدن تلگرام در سال ۱۳۹۷ با مشکلات زیادی مواجه  شدند؛ ولی به مرور زمان و آشنایی با انواع فیلترشکن‌ها مشکلات خود را رفع و فعالیت خود را بدون هیچ  زحمتی آغاز کردند. طوری که تعداد زیادی از اشخاص با فروش فیلترشکن به یک منبع درآمد  عالی رسیدند.

طبق نتایج  منتشر شده از مرکز تحقیقاتی بتا نشان می دهد،آمار تعداد کاربران فعال در این تلگرام در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ هیچ‌گونه تغییری نداشته و با وجود فیلتر تعداد کاربران و گرو های فعال در این شبکه از ۲ میلیون گروه در سال 98  به ۵.۵ میلیون گروه افزایش و به همین صورت تعداد کانال‌های در این اپلیکیشن از ۲ میلیون کانال که به ۸.۲ میلیون کانال افزایش داشته است.

توییتر

یکی از شبکه اجتماعی که زیاد مورد پسند افراد عادی نیست و به شبکه خاص پسندان معروف است توییتر می باشد که،دارای مخاطبان ویژه‌ای است. این برنامه را در سال ۱۳۸۸ در ایران مسدود شد و این مسدودیت تا به امروز همچنان باقی مانده است.

یکی از قابلیت های خاص این برنامه محدودیت کلمات است. در این برنامه تعداد حروف از 140 حرف نباید بیشتر باشد ولی این محدودیت در سال 2017 تغییر و به 280 حرف افزایش پیدا کرد.فقط کافیست کاربران برای استفاده از این توییتر از طریق تلفن همراه یا نسخه وب،‌ وارد شوند. محتواهای نوشته شده و منتشر شده در شبکه توییتر، توییت نام دارد.

شبکه های اجتماعی :محبوب ترین شبکه های اجتماعی در بین کاربران ایرانی کدام است؟
شبکه های اجتماعی محبوب در ایران

طبق نتایج به دست آمده از مرکز آمار و تحقیقات بتا،‌ در سال ۱۳۹۹ توییتر دارای تعداد دو میلیون کاربر فعال بوده است و این تعداد کاربر در سال ۱۴۰۰ حدود ۳.۲ میلیون کاربر افزایش داشته است. همینطور تعداد پست‌های موجود در توییتر در سال ۱۳۹۹ تقریبا معادل ۵۰۰ میلیون بوده ولی در سال 1400 که به ۷۹۰ میلیون پست افزایش پیدا است.ضمنا حدود ۱۷۰ کاربر ایرانی فعال در توییتر چیزی حدود ۱۰۰ هزار فالوور و ۱.۳ هزار کاربر ایرانی نیز چیزی حدود ۲۰ هزار دنبال کننده دارند.

امتیاز به این مطلب post

جستجو

آخرین مطالب

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *