Search
Close this search box.

بازاریابی :3 رکن اصلی و اساسی بازاریابی در عصر دیجیتال

فهرست مطالب

بازاریابی در عصر دیجیتال :

در دنیای دیجیتال، تمام مشتریان در زمان مواجه با برند،حمایت و برخورد یکسانی نشان نمی دهند،بعضی از مشتریان به ترجیحات شخصی خود تکیه می کنند و حمایت برند برایشان مفهومی ندارد،و بعضی از افراد در قسمت های دیگر علاقه زیادی دارند، به سوال و استفاده از پیشنهاد دیگران، این افراد قطعا جزء گروه طرفداران وفادار برند قرار می گیرند،پس بازاریابان برای جستجوی طرفداران خود روی سه نوع بازاریابی آنلاین و آفلاین تمرکز می کنند، با ما همراه باشید تا بازاریابی در عصر دیجیتال را مورد بررسی و تحلیل قرار دهیم.

بازاریابان برای افزایش حامیان و طرفدارانی برای برند خود ، روی جوانان ، زنان و شهروندان اینترنتی ( فعالان اینترنتی ) تمرکز بیشتری دارند، چون از نظر اندازه ،همه این قسمت ها بسیار سودمند است .به طور خاص رویکردهای بازاریابی جهت جلب نظر آن ها طراحی می شود. ولی در نگاه کلان تر به این سه قسمت ، مشاهده می کنیم که یک رشته و نخ  آن ها را به هم متصل میکند :  تاثیر گذارترین بخش ها در بازاریابی عصر دیجیتال جوانان ، زنان و شهروندان اینترنتی  هستند . در گذشته سالمندان ، مردان و شهر نشین ها اقتدار و قدرت را داشتند که این قدرت به علت سطح درآمد و قدرت خرید آنها به طور سنتی بود، ولی با مرور زمان با افزایش و اهمیت و نفوذ جوانان ، زنان و شهروندان اینترنتی مواجه شدند .

به عنوان نمونه ، جوانان مخصوصا در زمینه فرهنگی پاپ همانند؛ موسیقی ، فیلم ، ورزش ، تغذیه ، مد و فناوری ، روندها را برای بزرگترهای خود وضع میکنند و الگوی آنها می شوند. چون بزرگترها دارای وقت و چابکی کافی جهت بررسی کامل فرهنگ پاپ نیستند، به راحتی دنباله روی جوانان شده و به توصیه های آن ها گوش می دهند.

در بیشتر کشورها ، رئیس امور مالی خانواده با زنان است وصدای زنان در انتخاب برند از بین برندهای محصولات و خدمات بر صدای مردان غلبه می کند . چون بیشتر زنان ، صبر و تمایل زیادی به پروسه تحقیق برای انتخاب بهترین را دارند.

نفوذ شهروندان اینترنتی نیز بسیار زیاد است . این افراد در ارتباط آنلاین با دیگران برای اشتراک گذاری اطلاعات به عنوان بومی های دنیای دیجیتالی ، بسیار دانا هستند .هر چند تمام اطلاعات به اشتراک گذاری شده ، با ارزش و تمام فعالیت های این اشخاص سازنده نیست ، ولی در هر صورت ،این افراد،جزء مشتریان باهوش تری هستند .

تاثیر گذاشتن روی  جوانان ، زنان و شهروندان اینترنتی به علت ویژگی هایی که دارند ، کار ساده ای نیست . ولی در صورت نفوذ، این افراد تبدیل به وفادارترین مدافعان و حامیان برند میشوند، و حمایت از طرف جوانان ، زنان و به خصوص شهروندان اینترنتی در بازاریابی با ارزش تر از حمایت سایر گروه هاست .

جوانان : کسب سهم ذهنی :

هدف قرار دادن جوانان در بازاریابی ، بسیار با ارزش است، طبق گزارش صندوق جمعیت ملل متحد ، در سال 2014 ، در بین سنین 10 تا 24 سال حدود  1.8 میلیارد نفر از مردم جهان قرار داشتند که در تاریخ بشر بیشترین تعداد جوانان را تشکیل می دادند و تعداد آن ها روز به روز در حال افزایش است . و حدود 90% از این افراد در کشورهای کمتر توسعه یافته زندگی می کنند . و بازاریابان در جستجوی شناسایی و حل این چالش ها می باشند که هدف آنها ارتباط گرفتن با زندگی جوانان و در نهایت، رسیدن به کیف پر پول آن ها  می باشد .

بعضی از بازاریابانی که در درجه اول محصولات و خدمات آن ها مشتریان جوان را مورد هدف قرار نمیدهد ، به دنبال این بازار پر سود هستند . و از همان  ابتدای دوران جوانی هدفشان نفوذ در ذهن آنها می باشد ، و اطلاع دارند که انجام این کار در حال حاضر برایشان سودآور نیست، اما جوانان امروز به اصلی ترین و احتمالا سودآورترین مشتریان در آینده ای نزدیک تبدیل خواهند شد .جوانان تاثیر زیادی بر دیگر قسمت های بازار دارند . چون در اولین مرحله ، آن ها جزء پیشگامان و پذیرندگان اولیه هستند، و چون جوانان  ضد موارد قراردادی هستند ،سعی در تجربه محصولات و خدمات جدید را دارند ، ولی این کار از نظر افراد سالخورده تر؛ یک کار پر ریسک و بیش از حد خطرناک است .

وجود و جلب توجه جوانان برای تبلیغ محصولات جدید بازاریابان بسیار مهم و ضروری است، استفاده از استراتژی جوان پسند همراه با موفقیت است.

آغازگران و مروجان مدها و روندهای جدید جوانان هستند. جوانان ، مشتریان نسل فعلی می باشند، که هر چیز را به سرعت تقاضا می کنند.جوانان در هنگام ظهور و مواجه شدن با روندها ، بسیار چابک و سریع عمل می کنند.که بازاریابان نمی توانند همپای آنها قدم بردارند. ولی جنبه مثبت چابکی جوانان برای بازاریابان این است که می توانند به دقت و  سرعت ، روندهایی را که امکان دارد در آینده نزدیک ،تاثری روی بازار داشته باشند، شناسایی کنند.در نتیجه جوانان نقش زیادی در تغییر بازی بازار دارند.پس در بازاریابی آفلاین یا آنلاین اگر برندها به دنبال تاثیر گذاری روی ذهن مشتریان خود هستند در اولین قدم باید جوانان را متقاعد کنند.

بازاریابی :3 رکن اصلی و اساسی بازاریابی در عصر دیجیتال
بازاریابی در عصر دیجیتال

زنان : رشد سهم بازار :

دنبال کردن  زنان در بازاریابی ،کار منطقی است، چون نه تنها به علت تعداد زیاد جمعیت زنان ، بلکه به علت مشخصات این قسمت متمایز است، جان گری با نشان دادن تفاوت های روانی بین زنان و مردان، به صورت استعاره ای استدلال میکند که ” مردان از سیاره مریخ و زنان از سیاره ونوس ” آمده اند، در دو حیطه روان شناسی و بازاریابی تفاوت های ذاتی بین زنان و مردان یکی از موضوعات مطرح  است، و تعداد زیادی از خبرگان ، نظریات خود را روی  بازاریابی زنان بیان کرده اند،به طور خاص بسیاری از کمپین های محصولات ، خدمات و بازاریابی جهت زنان توسعه یافته است .

زنان به طور کلی سه نقش را ایفا می کنند . در اولین نقش ، زنان اطلاعات را  جمع آوری می کنند، و پروسه تصمیم گیری یک زن با یک مرد بسیار متفاوت است .بدین صورت که  مسیر خرید یک مرد بسیار کوتاه و مستقیم  ،ولی مسیر خرید یک زن ،بسیار شبیه مارپیچ است ، معمولا زنان  ساعت های زیادی از زمان خود را در فروشگا ها، برای بررسی کیفیت و مقایسه قیمت ها صرف می کنند و در اینترنت ساعت هایی را به جستجو می پردازند ، ولی مردان به طور کلی جستجوی خود را محدود و آنچه را که نیاز دارند در اسرع وقت تهیه می کنند .

زنان نه تنها در مورد برندها بیشتر تحقیق می کنند،بلکه بیشتر در موردش صحبت می کنند . و از نظرات دوستان و خانواده خود استفاده می کنند و از دریافت کمک و مشاوره  دیگران با روی باز استقبال می کنند .ولی  مردان فقط می خواهند کارها به سرعت انجام شود ،در حالیکه  زنان در جستجوی  یک محصول و خدمت عالی و در کل ، یک راهکار کامل و بی نقص و هستند . ماهیت جمع آوری اطلاعات زنان در بازاریابی ، دارای مزایایی است ،و اقدامات آموزش مشتریان و ارتباطات بازاریابی به هدر نمی رود،چون زنان به همه اطلاعات دقت دارند و در انتها آنر ا به صورت خلاصه برای دیگران تعریف می کنند.

بازاریابی :3 رکن اصلی و اساسی بازاریابی در عصر دیجیتال
بازاریابی در عصر دیجیتال

شهروندان اینترنتی : توسعه سهم دلی :

در اوایل دهه 1990 مایکل هابن ، کلمه شهروندان اینترنتی را  ابداع کرد ،و آن را ساکنین تمام مرزهای جغرافیایی تعریف کرد که اهمیت زیادی به گسترش اینترنت به نفع جهانی  می دهند که به صورت فعال در این راستا فعالیت می کنند .شهروندان واقعی دموکراسی ،شهرواندان اینترنتی ، تلقی می شوند ، چون آنها قصد در توسعه اینترنت دارند ، دنیا از دید آنها صورت افقی است ، نه عمودی . محتوایی که در اینترنت تولید می شود و به اشتراک گذاشته می شود ، توسط مردم و برای مردم ایجاد می شود .

تمام کاربران اینترنت مستحق شهروند اینترنتی نامیده شدن را ندارند . چون یک سلسله مراتب از کاربران اینترنت که شامل : غیر فعالان ، تماشاگران ( اشخاصی که محتوای آنلاین را مشاهده و مطالعه میکنند ) . عضو شوندگان ، گرد آورندگان ( اشخاصی که صفحات وب را علامت و یا تگ می کنند ) ، منتقدان ( اشخاصی که نظرات و رتبه بندی های آنلاین خود را ارسال می کنند )  و خالقان ( اشخاصی که به ایجاد و انتشار محتوای آنلاین می پردازند ) . گرد آورندگان ، منتقدان و خالقان ، بهترین شهروندان اینترنتی وجود دارند، که به طور فعال در محیط اینترنت مشارکت دارند و فقط مصرف کننده اینترنت نیستند. و نقش کاربران اینترنتی تاثیر و نفوذ روی دیگران و همچنین پل های ارتباطی اجتماعی هستند،

راه های ارتباط اجتماعی :

برای اتصال و ارتباط اجتماعی راه های زیادی در اینترنت وجود دارد . محبوب ترین این راه ها ، خدمات شبکه های اجتماعی و برنامه های پیام رسانی فوری مانند فیس بوک ، واتساپ ، توییتر ، تامبلر ، اینستاگرام و لینکدین می باشد، و ارتباط در این محیط ها عموما به صورت یک ارتباط دو نفره و افردای که به یکدیگر اعتماد دارند شروع می شود.و چون این شبکه ها بر مبنای روابط یک به یک ایجاد می شود یکی از قوی ترین اشکال اجتماعی است.و شهروندان اینترنتی نقش مبلغان را دارند، چون هویت واقعی آنها مشخص نمی شود و تعدادی از آنها در بیان عقاید خود بی پرده صحبت می کنند،که موجب به وجود آمدن،اوباش اینترنتی، مزاحمان سایبری می شود و یک جنبه مثبت نیز دارد، وآن این ات که بعضی از افرادی که ما آنها را در اینترنت دنبال می کنیم وقتی در مورد یک برند با شور و حال صحبت می کنند،موجب تبلیغ یک برند می شود.

بازاریابی :3 رکن اصلی و اساسی بازاریابی در عصر دیجیتال
بازاریابی در عصر دیجیتال

جمع بندی :

مدت های زیادی کسب و کارها  جوانان ، زنان و شهروندان اینترنتی را تحت نظر داشته و  مورد بررسی و مطالعه قرار داده اند ، ولی به صورت مشتری جداگانه . بنابراین ، قدرت جمعی آن ها مخصوصا به عنوان تاثیر گذارترین قسمت ها در عصر دیجیتال به طور کامل بررسی نشده است؛، چون جوانان افراد پیشگام در استفاده از فناوری و محصولات جدید هستند ولی به صورت پراکنده و زنان به مدیر اصلی و ارشد خرید منزل به عنوان گرد آورنده اطلاعات و خریداران جامع محسوب می شوند و شهروندان اینترنتی، برقرار کنندگان پل های اجتماعی هستند، چون با دیگران ارتباط زیادی برقرار می کنند و با همسالان خود در ارتباط هستند و به نوعی همکار در تولید محتوا در فضای  آنلاین هستند، در نتیجه زنان، جوانان و شهروندان اینترنتی در کنار یکدیگر،کلید و رکن اصلی و اساسی بازاریابی در عصر دیجیتال می باشند

امتیاز به این مطلب post

جستجو

آخرین مطالب

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *